NUMERO DOS

Pass nummer två är nu avklarat. Dagens pass innebar till stor del fortsatt träning på att samarbeta samt att öva olika typer av inflygningar.
Normalt sätt så flyger man på autopilot så mycket man kan. För att det helt enkelt är enklare, i vid vissa tillfällen under flygningen så är det väldigt mycket att göra och det skall göras samtidigt. Då är det en stor fördel att kunna flyga på autopiloten.
I dag övade vi bland annat på att göra en så kallad CDFA-inflygning. CDFA står för Continious Descent Final Approach. Oftast så har man hjälp med indikeringar i både höjdled och sidled när man gör den sista delen av inflygningen för att landa. Men ibland så finns inte de inflygningshjälpmedlen på flygplatsen och för att det ska bli en så jämn och fin inflygning så måste man använda sig av CDFA.
Kort och gott innebär det att man som Pilot Not Flying sitter och läser upp distanser från banan samt höjder som är relaterade till dessa distanserna. Detta för att få ett sjunk så jämnt och fint som möjligt. Detta görs samtidigt som flera andra saker sker i cockpit under inflygningen.
Hoppas att budskapet gått fram.
Adios

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0