GOTT NYTT ÅR

Tänkte bara önska Gott Nytt År på er alla!!

LIFE IS GOOD

0645 igår ringde klockan och det var dags att stiga upp. Det var dags att göra sig i ordning, käka en ordentlig frukost och åka iväg till Arlanda. För det var nämligen dags för mig och Johannes att ge oss ut och flyga på riktigt. För att få ut certifikatet och få flyga med passagerare måste vi nämligen göra tolv start och landningar. Det var planerat att vi skulle göra denna skolflygning på Skavsta, Nyköping.

0830 var det check-in i crew briefingrummet där vi träffade vår instruktör K-G. Efter att gemensamt kollat väder och diskuterat dagen lite bestämde vi oss för att Skavsta fungerade vädermässigt.
Runt 0900 hade crewbilen kommit för att hämta upp oss och köra oss till flygplanet som vi fått för dagen. K-G hade beställt att det skulle vara värme inkopplat till kärran, men när vi kom fram visade det sig att markpersonalen hade kopplat in utrustningen men glömt slå på värmen, vilket resulterade i att aggregatet pumpade in kall luft. När vi klev in var kärran alltså "uppvärmd" till stabila -12 grader ungefär... skönt! Det tog en stund att få upp värmen med andra ord. Innan vi kunde starta upp och dra iväg var vi även tvungna att får Fokkern avisad. När allt var avklarat var det då dags att starta upp. Det var jag som började flyga från Arlanda till Skavsta. Vi fick klart starta bana 19R,höger bana, och kapten drog på och vid 60kt var det jag som tog över. Vi lyfte och steg upp genom molnen som var ganska låga, när vi bröt igenom molnen lyste solen och resten av dagen bestod av klarblå himmel och underbart väder. Väl i Skavsta var det alltså dags för att skola. Vi började med att göra första landningen med ett Full-Stop, efter det var det full fart och jag gjorde sex stycken sedan bytte vi av så Johannes fick göra sex. Sedan var det lunch. Därefter gjorde vi samma sak igen och Johannes flög sedan tillbaka till Arlanda.

Det var en helt underbar dag och som vanligt finns det nedan lite bilder och film från dagen.

Strax efter start från Arlanda
Vår maskin för dagen SE-LEZ, här parkerad på skavsta för lite lunch
Jaa.. inte mycket att säga.. cateringlunch
Gott om plats! Johannes och instruktören njuter av lunchen
Johannes förbereder inför sin första start
Herr Johannes är klar för start bana 26 på Skavsta
Läckert helt enkelt!
Igen.. Läckert! Man kan se Ryan Air starta strax under vingen

UPP PÅ RIKTIGT

Nu när julbestyr och julmiddagar har börjat avstanna är det åter igen dags att fokusera på flygningen. I skrivande stund sitter jag hemma i Göteborg med en smärre förkylning som jag hoppas ska lätta innan tisdag. Imorgon är det dock tid att åka upp till Stockholm igen. För att på tisdag och onsdag ska och Johannes ut och göra våra tolv start och landningar, eller som vi säger studsar, på riktigt. Jag vet fortfarande inte var vi ska göra dom men det visar sig inom sinom tid. Givetvis är det inte bara vi två som ska ut och flyga utan vi har med oss en instruktör också! Det ska bli tokigt skoj att äntligen få komma upp i luften på riktigt och se hur kärran beter sig. Normalt brukar det vara lite svårare att flyga i simulatorn jämfört med verkligheten, vore ju inte så bra om det var tvärt om!! :-)

Nää, nu är det återhämtning och kurering som gäller!

GOD JUL

Som rubriken säger, God Jul på er alla och se till att äta med måtta. Det vet jag i alla fall att jag kommer misslyckas med! :-)

GÖTEBORG

Åkte hem från Villan igår,med bil, eftermiddag och ett antal timmar senare kom jag äntligen fram till Göteborg. Det är väldigt skönt att få vara hemma en del nu. Det har varit en ganska intensiv höst/vinter med mycket simulatorflygning och pluggande. Det visade sig ju ha gett goda resultat eftersom att uppflygningen gick vägen. Det var en bra julklapp till mig själv måste jag säga. Nu väntar riktigt flygning med början den 29-30/12. Då ska jag ut och göra det allra sista innan vi är 100% klara för att flyga med passagerare. Jag ska då göra tolv stycken start och landningar. Än så länge är det oklart var jag ska göra dom. Normalt brukar det vara i Västerås, men det verkar bli någon annanstans den här gången, återstår att se. Men som sagt, snart är det alltså dags för att äntligen få komma ut i verkligheten och prestera!
Jag har även fått mitt första schema, kallas roster, för januari månad. Som det ser ut nu är mina första flygningar den 22-24/1. Då kommer jag avverka bland annat Arlanda, Halmstad, Bromma, Skellefteå och eventuellt Visby. Mer om det när det närmar sig.

Det här härliga julvädret lämnade vi igår när vi for hem från Upplands-Väsby

SKILL TEST... CHECK!

Dåså!! Ikväll genomförde jag mitt Skill Test för mitt MPL-cert! Känns grymt. Hade en mycket trevlig och bra kapten till vänster om mig. Ska inte trötta ut er med vad vi gjorde, men det vi gjorde gick mycket bra!

På bilden är det,från vänster, jag, kaptenen (Roland) samt min examinator (Leif).

NU GÄLLER DET

Nu sitter jag i Villan i Upplands-Väsby och förbereder mig inför det sista simulatorpasset på länge. Idag är det dags för Skill Test, dvs uppflygning. Det börjar med en teoretisk genomgång där examinatorn kan ställa vilka frågor som helst som har att göra med flygning och flygplanet. Dessutom har jag planerat en flygning mellan Visby-Arlanda som jag skall presentera för examinatorn och kaptenen jag ska flyga med. När det teoretiska är klart är det dags för själva uppflygningen. Den består i stort av en flygning mellan Visby-Arlanda, sedan är det en provdel där vi går igenom vissa procedurer och till slut är det CAT II approacher som skall genomföras. För er som glömt så är CAT II inflygningar någon man gör när det är riktigt dålig sikt vid landning.
Inte helt oväntat att jag är lite smånervös, men det skall nog gå bra!
Tillsvidare får ni nöja er med en bild här ifrån huset, eller snarare utsidan.

JULETID

Det börjar närma sig jul och julledigt. De dagar jag har varit hemma har jag jobbat lite på volvo, bra att skrapa ihop lite jullön :-) Men det har även varit lite julstök hemma i den lilla lägenheten så klart. En julgran har inhandlats och pynt har pyntats. Det börjar bli ganska juligt må jag säga. Nu är det bara 1,5 meter snö som fattas på utsidan. Det lyckades bli sex jul (sju inkl detta) i det här lilla stycket, så nu lite bilder istället!
En minijulgran som vi fått av en god vän
LIte julpynt hemma
En sval utsikt från balkongen imorse (-10 grader)
Sist men inte minst.. tomtemor

JOBB

Som jag skrev i mitt förra inlägg så är jag hemma i Göteborg just nu, fram till lördag då jag ska fara upp till Upplands-Väsby igen.
För att ha råd med alla julklappar som ska köpas till jul har jag idag varit på jobbet, Volvo, och hjälpt till lite. Ska jobba torsdag och eventuellt fredag också.
Annars så är det fortsatt plugg inför uppflygningen på söndag som står på schemat. Det gäller ju att hålla koll på de olika systemen i flygplanet, begränsningarna samt procedurerna. Än så länge vet jag faktiskt inte hur det kommer att gå till. En gissning är att vi ska genomföra en flygning mellan två orter och på vägen kommer det uppstå diverse fel som bör åtgärdas. Mer om detta när jag vet!

108 TIMMAR SENARE

Äntligen hemma i Göteborg igen. Har spenderat de senaste fyra veckorna upp i Upplands-Väsby, så det är verkligen skönt att vara hemma igen.

Efter ett antal veckor och antal pass i simulatorn var det igår förmiddag dags för det 27:e och sista passet. Upplägget var att vi gick igenom alla de punkter som enligt myndigheten är krav att man ska göra... och lite till. Med andra ord blev det motorbortfall,olika fel, holding och varianter på inflygningar. Jag måste ändå säga att det känns lite konstigt att veta att nästa pass i simulatorn är uppflygningen. Uppflygningen genomför jag nästa söndag (den 20:e) tillsammans med en kapten från bolaget till vänster om mig. Enligt uppgifter kommer uppflygningen ta ca tre timmar, så det ska bli spännande att se vad som kommer att hända under den tiden.
När uppflygningen är genomförd och förhoppningsvis godkänd ska jag ut och göra tolv stycken start och landningar. Givetvis inte direkt efter uppflygningen utan ca en vecka senare. När det väl är gjort då är det dags för oss att ge oss ut och flyga linjetrafik. Men kommande vecka handlar om att plugga på inför flygprovet.

Höll på att glömma. Igår hade jag med mig en god vän på flygpasset som fick prova att spaka lite. Med lite assistans så kunde han landa den riktigt bra. Som ni kan se på filmen.

Herr Grafström tar kärran ner lugnt och stilla!

FYLLER 100

Igår kväll fyllde jag och min co-pilot 100 timmar Fokker 50. Genomförde det 25e passet med flygning mellan Borlänge-Arlanda och tillbaka. så nu är det riktigt nära känns det som. Två simulatorflygningar kvar innan det är dags för uppflygning. Vi har övat mycket på olika fel i olika situationer, men det är något som det inte kan övas nog på! Igår hade vi bekymmer med hydraulsystemet vilket gjorde att vi fick använda det alternativa systemet för klaffar och landställ. Dessutom fick vi varning för att ena huvudstället inte var ute, och därmed fick vi landa med ett ställ uppe.
De två sista passen kommer vi att flyga imorgon och på söndag, sedan blir det några dagar ledigt med fokus på plugg inför uppflygningen.

Inte nog med att uppflygningen närmar sig, utan verkligheten i universitetsvärlden hinner ikapp också. De två senaste dagarna har vi haft genomgång inför starten av examensarbetet. Vi har haft CGI, Chief Ground Instructor plus en lärare till här uppe i Stockholm som lett denna genomgång.
Då vår utbildning ger en kandidatexamen skall vi alltså skriva en C-uppsats. Nu gäller det att dra igång fantasin och komma på något bra att skriva om. Om det är någon som har en bra idé får ni gärna hojta till!
Nu gäller plugg och inför morgondagen och givetvis lite fredagsmys!

MEDICAL

Som pilot måste man med jämna mellanrum göra medicinska undersökningar för att säkerställa att man är frisk och inte utgör en fara för flygsäkerheten rent hälsomässigt. En av alla sambos i huset har fixat så en flygläkare som vi använde oss av förra året ska komma förbi Villan idag, och det för att vi ska kunna genomföra den årliga undersökningen. Efter man fyllt 40 så kommer den undersökningen att behöva göras varje halvår. Men dit är det tio år kvar.. som tur är.
För övrigt är det förberedelser för kommande simulatorpass. Nu är det bara fyra pass kvar, med kvällens pass inräknat.

DÅLIGA RODER

Gårdagen pass bjöd på lite av varje som väntat. Vi började med att öva sidvindslandningar, med lite extra svårhetsgrad. Lagom till svängen in på finalen fastnade sidrodret. Detta gör det lite intressantare att få flygplanet att svänga som jag vill. Men lösningen är faktiskt ganska enkel och fungerade väldigt bra. Det man får göra då är att med hjälp av asymmetrisk dragkraft från motorerna få maskinen att svänga som man vill. Så med olika mycket dragkraft på motorerna var det bara att svänga in på finalen och landa! Det fungerade som sagt riktigt bra och kul var det. I slutet av den övningen lade instruktören på max sidvind plus 90% turbulens. Det hoppade och skuttade rätt ordentligt måste jag säga.
Efter det fick vi en klarering mot Arlanda, vi övade på Visby flygplats, och att vi skulle stiga till ca 10 000 fot. I stiget upp fick vi ett larm, det var hydrauloljenivån som var låg. Det var till och med så att vi hade 0 % hydraulolja. Vi tog då beslutet att vända tillbaka mot Visby för att landa där istället. I och med att vi inte längre hade något fungerande hydraulsystem var vi tvungna att använda alternativa sätt. Det alternativa sättet att fälla ut landställen på är att med hjälp av gravitationen släppa ut dom. Man släpper helt enkelt det lilla tryck som finns i systemet och ut faller ställen. För att få ut klaffarna använder man sig av elektriska motorer som driver ut dom. Att ta i betänkande är att det tar bra mycket längre tid att få ut allt med hjälp av de alternativa sätten, så planering är ett måste.

Sedan hade jag lite besök i simulatorn av en vän från militärhögskolan också. Som liten bonus hade han bakat lite gott fikabröd!! :-) Det tackar vi för Anders. Det gjorde att sockernivån höll sig lite högre i slutet av passet!

Så här kan det gå om man inte får ut ställen alls. I detta fall gör piloten en mycket bra jobb. Ser ju hur mjukt och fint ut som helst!

LVO & LVP

Som jag skrev lite kort igår övade vi på något som kallas LVO(=Low Visibility Operation). Det finns även något som heter LVP(=Low Visibility Procedures). Skillnaden mellan de två är att LVO beskriver hur jag som pilot skall genomföra flygningen medans LVP är kopplat till flygplatsen och vad som gäller för den personalen och utrustningen. När det gäller landning genomförs LVO när sikten är från 750m och ner till 550m. Från 550m och ner till 300m genomförs en inflygning som kallas CAT II. Det är inte mycket som skiljer sig rent flygmässigt, men kraven på utrustning, personal, flygplats, osv är hårdare på en CAT II inflygning.

Det kan ju var dålig sikt vid start också, då gäller 400m ner till 150m. Det är kanske svårt att greppa de olika siktvärdena men tänk er själva att köra bil i 240km/h med 300m sikt i dimma. Man passerar de där 300 metrarna på ca 3-4 sekunder.
Det ser inte likadant ut på alla bolag men det skulle inte förvåna mig om det var snarlikt. Men hos oss är det i alla fall så att vid vid Take Off är det kapten som genomför hela Take Off:en men vid landning är det styrman som genomför approachen ner till senast 100 fot över marken, då tar kapten över. För att öka säkerheten ytterligare skall även autopiloten vara inkopplad vid en LVO och CAT II-inflygning. Givetvis går det att flyga manuellt också ,vilket vi över på, men som sagt, för att öka säkerheten gör vi det med hjälp av autopiloten.

När man genomför en LVO start med lägre sikt än än vad vi får landa med måste vi ha något som kallas startalternativ. Ett Startalternativ skall ligga inom en timmes flygväg med bara en motor fungerande. Och det behövs för att om något skulle hända får vi inte landa på samma flygplats som vi startade ifrån.

En film på en CAT II inflygning

SOMMAR

Har inte hänt så mycket sen senast jag skrev. Idag kommer vi att köra vårt sjätte pass på Advanced skedet som även är pass vårt 21a pass totalt i simulatorn. Eftermiddagens övingar kommer att i huvudsak bestå av LVO som betyder Low Visibility Operation. Handlar om flygning i riktigt dålig sikt. Procedurerna gäller ju då framför allt under start och landning. Men jag tänkte skriva lite mer om det efter passet och nu tänkte jag istället lägga upp en bild som togs i somras. Inte att man inte längtar en aning till sol och sommar!
Ett flygfä som rör sig i den lägre luftskikten

7 PASS

Har och ska vara ledig ett par dagar fram till lördag då jag har mitt nästa pass. 7 Pass är vad jag har kvar i simulatorn, sedan är det Skilltest,uppflygning, som gäller. Jag ska göra mitt Skilltest den 20:e december. Förhoppningsvis kommer det gå bra, för att den 29-30 december är jag planerad för att göra mina första 12 start och landningarna i riktigt flygplan. Det är nära nu, väldigt nära. Efter nyår är det tänkt att vi ska börja flyga ute på linjen och fortsätta med det fram till examen

Förutom det så är det lite turbulent på Skyways. Skyway´s flygoperativa del köptes upp av VD:n för en krona av de föra ägarna och bytte namn till Avia Express. Igår presenterade VDn sin strategi för att minska kostnaderna och på sikt kunna expandera/överleva. Om det var en "snygg" strategi låter jag vara osagt. Mer information finns att läsa på nedanstående länk.

Ny strategi

ARN-SFT

Efter simulatorpasset idag så var det åter igen dags för en tur på "observer seat" på Skyways. Det var en mycket härlig flygning med klar sikt och fullmåne. I Skellefteå var det till och med snö och minusgrader. Som sagt en härlig tur på en tisdagskväll.
Filmen visar inflygning till Arlanda, vi flyger in norrifrån strax över Stadion i stockholm och sedan svänger höger in mot Arlanda. Det visar inte riktigt hur fint det var, men ändå.. :-)