MASSOR MED BALANS

Som jag skrev imorse så skulle vi under dagen behandla ämnet Mass & Balance. Skulle kunna skriva att det bara handlar om att lasta rätt. Men det kan faktiskt vara krångligare än man tror.
Till och börja med så finns det standardvikter som man använder sig av. Dessa vikter skiljer sig beroende på om man flyger inrikes, internationellt eller charter. De skiljer sig också beroende på antalet säten flygplaner är certifierat för. Men för oss som i huvudsak kommer att flyga inrikes med 50 säten så är standardvikterna enligt följande:

Besättning (inkl handbagage):
Man - 85 kg
Kvinna - 75 kg

Passagerare (inkl handbagage):
Adult - 84 kg
Child - 35 kg - Barn är människor i ålder 2-12 år
Infant - 0 kg

Det finns också standardvikter för in-checkat bagage beroende på ovanstående tillfällen. Självklart är det så att om lastarna märker att, njae, det här bagaget överstiger standardvikt så skall det vägas. Det är viktigt för piloterna att veta hur mycket vikt det är på flygplanet och hur den är fördelad. Beroende på var tyngdpunkten hamnar så kommer flygplanet att få vissa egenskaper, vissa mindre önskade än andra. Om ni någon gång skulle sitta långt fram i ett flygplan och värdinnan ber/frågar er om ni kan flytta längre bak kan det tyckas "vad spelar det för roll", men faktum är att flytta två vuxna från en position längst fram till längst bak har stor betydelse.

Kortfattat kan man även säga att ett flygplan som har tyngdpunkten för långt fram kan ha svårt att lyfta, medans ett med tyngdpunkten långt bak kan lyfta för tidigt. Plus att respektive tyngdpunktsläge ger fler negativa eller positiva egenskaper.
Aningens för tungt lastad i bakre lastutrymme.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0