REVIEW 1
Åter igen har en dag på östkusten fallet till ända. Idag spenderade vi i stort sett hela dagen på STC, Arlanda. Halva dagen hade vi en review på delar ur den tekniska kursen. Instruktören började med att kolla om vi hade några frågetecken som vi ville ha uträtade. Och det hade vi så klart. Det har nämligen visat sig att den CBT-skivan som vi har och AOM:en, Aircraft Operating Manual diffar i både det ena och det andra, vilket i sin tur gör att man blir lite förvirrade och vet inte riktigt vad som är rätt.
AOM är förresten tillverkarens manual på flygplanstypen. Efter att vissa frågetecken hade blivit utropstecken, blev vi helt plötsligt ställda inför uppgiften att rita upp och förklara lite olika system. Jag fick till exempel rita upp elschemat för den gamle Fokkern, medans några andra fick rita upp bränslesystemet, varningssystemet och brandsystemet. Om vi inte klarade av det själva så fick vi ta hjälp av varandra. När vi hade ritat upp respektive system så skulle vi då förklara hur allt hängde ihop och fungerade. Det var ett sätt för läraren att kolla av hur vi låg till med kunskaperna. Jag tycker att vi löste ut det rätt bra!
Morgondagen har ändrats lite och har blivit självstudier, så det är åter STC på torsdag för vidare review mm.
Nedan kan ni se de fantastiska systemritningarna!
Bränsleschemat
'
Elschemat
Brandsystemet
Nu är det godnatt!
FOKKER 50
Åter igen har jag tagit mig upp till Upplands Väsby för ytterligare en vecka med lektioner och inte minst det tekniska provet på torsdag.
Men i detta inlägg tänkte jag framföra lite snabbfakta om Fokkern.
Längd: 25.25m
Vingbredd (spännvidd): 29.00m
Max startvik: 20 820kg
Max antal passagerare: 50
Max höjd: 25 000´ (ca 7 500m)
Fokker 50 kommer från det holländska företaget Fokker och ursprungsversionen kom redan under 1950-talet. Det är ett kort-mellandistansflygplan som kan ta ett gäng glada passagerare ca 2000 km. När flygplanet befinner sig på en höjd av 25 000´ så är trycket i kabinen detsamma som på 8000´. Det är ett så kallat turboprop flygplan, vilket innebär att propellern drivs via en turbin och dess axel, vars varvtal är nedväxlad. Självaste motorn är således en jetmotor.
I Sverige är det Skyways och Amapola som flyger denna typen. De båda bolagen ägs av samma huvudägare Salenia. Amapola är till skillnad från Skyways ett renodlat fraktföretag. Andra bolag som opererar detta flygplan är bland annat KLM och Air Baltic.
Det var lite kort om flygplanet. När jag har börjat flyga det lovar jag att komma med lite mer info om skrotet.
Och till sist en liten bild på härket. Bilden är tagen från Syways.se
STC
Gårdagen, torsdag, bjöd på lektioner på STC på Arlanda. Vi började dagen med att ha en gemensam genomgång av checklistan som vi kommer att använda oss av i Fokkern. Som jag tidigare skrivit så finns det ett antal punkter på en checklista som skall genomföras. Men det kan mycket väl vara så att under en specifik punkt så är det ett antal andra saker som skall genomföras för att den punkten ska ses som avklarad. Och då gäller det att komma ihåg dom.
Efter den gemensamma lektionen delade vi upp oss två och två för att få djupare genomgång av checklistan av vår instruktör. Det gjorde vi i en så kallad Papertiger, en låtsas cock-pit. Varför det heter Papertiger är det dock ingen som vet!
Före och efter papertigergenomgången så fortsatte arbetet med CBT-studierna och sedan var det hemfärd till Göteborg. Nu sitter jag hemma i soffan och studierna fortsätter :-)
Papertiger och genomgång av checklista
Alex pluggar CBT
KORSLAGDA ÖGON
Har väl egentligen inte hänt speciellt mycket sedan sist. Fortfarande intensivt pluggande av Fokkern. Dock med inslag av paus och kaffedrickande. Idag tog vi dock en sväng för att handla lite. Vi var tre stycken som tog oss in till Upplands-Väsbycentrum, och lite smått förvånade så såg vi att det visst fanns ett köpcentrum modell lite större. Så nu vet vi det också, hjälper antagligen inte speciellt mycket på tekniska provet, men kanske för andra saker.
Imorgon (torsdag) är det dags för en tur till Arlanda och STC (Skyways Training Center) för lite fler lektioner. Då kommer vi delvis gå igenom checklistor mm. Efter det bär det av hem till Göteborg igen.. gött!
CBT FÖR HELA SLANTEN.. NÄSTAN
Vi börjar få det lite mer hemtrevligt här i Villan. Har skaffat oss ett extra kylskåp, lite fler möbler plus att idag så klippte jag gräsmattan. Det var hög tid att korta ner den lite, annars hade vi fått ta fram lien för att putsa till den.
Imorse när jag vaknade och drog upp rullgardinen noterade jag att vi tydligen har vårt eget lilla trädgårdshusdjur. På gräsmattan nedan för päronträdet ligger det ett rådjur och tar det lite piano, och det gjorde det under hela förmiddagen. Det låg och vilade lite, sen reste det på sig och tuggade i sig lite päron, sen chillade han lite och så höll han på så halva dagen. Men det kom tillbaka på eftermiddagen igen för att mummsa lite mer.
Annars så har jag mest suttit med CBTn och försökt jobba mig igenom kapitlen. Det går framåt, vilket är i rätt riktning. På torsdag nästa vecka har vi tekniskt prov och då ska vi kunna allt om den lilla Fokkern.
Jag lyckades ta mig ut och springa lite under dagen mellan allt pluggande. Det är lätt att fastna framför datorn.
Ett screenshot ur CBTn. Här har vi en förklaring på varningssystemet
Elschemat
Rådjuret Robert!
NY STAD, NY SKOLA!
Här sitter jag nu i min nya, tillfälliga, bostad i Upplands-Väsby. Lasset gick från Göteborg igår eftermiddag via Slätthult (utanför Borås) vidare mot Jönköping och sedan E4:an upp till Upplands-Väsby. I Slätthult möte jag upp en klasskamrat som behövde lite hjälp med att få med sig en del prylar. Vi packade våra två bilar fulla och började färden upp till "Villan". Det var alltså jag, Johannes (från Helsingborg) och Johan som körde minikaravan upp.
Resan gick smärtfritt, vi stannade en gång för att de både gentlemännen behövde nått att äta. Själv hade jag med mig lite mat samt en stadig påse med godis! Vi var uppe vid 21:30-snåret och då var det bara att packa ur bilarna och in i huset.
Jag får nog säga att jag känner mig än så länge väldigt nöjd över Villan. Det är ju alltid lite speciellt att bo i ett kollektiv som vi gör, men det är ju inte första gången. Tar väl en vecka eller två innan vi hittat rutinerna för att få allt att fungera bra.
Idag (21/9) har vi varit på STC (Skyways Training Center) på Arlanda för att få ut varsin dator samt lite information om vad som komma skall de närmsta veckorna. På schemat är det CBT och nästa torsdag har vi vårt tekniska prov på Fokker 50. Det är ju helt klart "lite" skillnad mot Ljungbyhed, inte för att tiden där inte varit bra!
Resan gick smärtfritt, vi stannade en gång för att de både gentlemännen behövde nått att äta. Själv hade jag med mig lite mat samt en stadig påse med godis! Vi var uppe vid 21:30-snåret och då var det bara att packa ur bilarna och in i huset.
Jag får nog säga att jag känner mig än så länge väldigt nöjd över Villan. Det är ju alltid lite speciellt att bo i ett kollektiv som vi gör, men det är ju inte första gången. Tar väl en vecka eller två innan vi hittat rutinerna för att få allt att fungera bra.
Idag (21/9) har vi varit på STC (Skyways Training Center) på Arlanda för att få ut varsin dator samt lite information om vad som komma skall de närmsta veckorna. På schemat är det CBT och nästa torsdag har vi vårt tekniska prov på Fokker 50. Det är ju helt klart "lite" skillnad mot Ljungbyhed, inte för att tiden där inte varit bra!
Fullpackad Audi
Johannes alias Günther (vänster) och Johan alias Fransmannen (höger)
Casa de Villan
Baksidan av huset, mitt fönster till höger på källarvåningen
Vardagsrum (mittenvåningen)
Fint kök
Mitt rum (källarvåningen)
Tvättstuga tillika minispa
Det blev en del bilder men det kan kanske vara lite skoj att se. På baksidan av huset har vi en lite trädgård med två fruktträd varav ett är ett päronträd. Päronträdet producerar för övrigt tokigt goda päron!!
Nu är det dags för mig att dricka kaffe och dyka djupt ner i Fokker 50 tekniken.
Adios amigos y chicas.. typ
STORSTAN
Nu så var det dags att börja bege sig norröver. Idag går flyttlasset upp till Upplands-Väsby där vi har hyrt en villa som vi kommer att bo i ett tag framöver. Ska bli riktigt kul att komma upp dit och flyga simulator och träffa mer folk från Skyways.
De kommande två veckorna kommer vi att fokusera på den tekniska kursen för Fokker 50. Det innebär i det stora hela att vi ska gå igenom alla systemen i flygplanet samt prestanda. Och givetvis kommer vi ha ett prov på slutet också för att bevisa att vi förstått nått :-)
Men morgondagen kommer att att börja med en presentation av för företaget och påbörja CBT träningen. CBT står för Computer Based Training och är egentligen en interaktiv DVD där man går igenom alla systemen. Det är faktiskt ett mycket bra sätt att lära sig på.
Mer om veckan och kommande veckor imorgon när jag vet mer.
FIXA OCH DONA
Jaa, även fast jag inte har något specifikt att plugga inför starten i Stockholm på måndag så har jag dock en del annat att stå i inför stundande flytt. Lite funderingar vad jag ska göra med bilen, om jag ska ha den kvar eller inte. För nu kommer jag inte pendla så som jag kunnat göra under tiden i Skåne. Och sen är det givetvis lite andra praktiska saker att fixa med innan jag far uppåt landet. Självklart så passar jag på att umgås med min sambo nu under min "lediga" vecka. Det kommer ju som sagt bli betydligt krångligare och jobbigare att ta sig hem under kommande månader, vilket kommer att göra att vi inte kommer kunna träffas lika ofta, men det löser sig. Ha det så länge!
FÖRBEREDELSER
Life is good!
Man skulle lätt kunna tro att jag förbereder mig massor inför flytten till Hufvudstaden, men så är det alltså inte... än! Dricker mest kaffe och tar det en aningen piano. Men under veckan ska jag dra igång med en CBT som vi fått för att kunna plugga in oss på Fokkern. CBT (Computer Based Training) är en interaktiv DVD där man går igenom alla systemen i flygplanet. Sen borde jag nog läsa igenom Skyways manualer också så jag är lite mer insatt när vi drar igång på måndag uppe på Arlanda.
Men först, skall jag fara iväg och klippa en gräsmatta utanför Alingsås och i samband med det försöka fotografera lite också.
NU BÄR DET AV
Jaha.. här kommer det sista inlägget från Heden i söder.
Sitter i mitt kliniskt städade studentrum som kommer att lämnas om någon timme. Gött! Igår kväll hade vi en mycket trevlig avslutande grillkväll med de andra på skolan. blev relativt sent måste jag säga, men det var det värt. Snart är det dags att packa in det sista i bilen och köra hem till Göteborg och min tösabit.
Är "ledig" en vecka nu innan den tekniska kursen på Fokker 50 börjar på Arlanda. Återigen känns det helt overkligt att tiden gått så fort och att vi helt plötsligt ska börja flyga F50.
Hade tänkt lägga ut lite bilder från gårdagen... men jag har klantat mig lite och raderat minneskortet i kameran.. innan jag lagt över bilderna på datorn! så så var det med det....
SLUTET PÅ BÖRJAN
Nedräkningen är avslutad! Sista passet i Ljungbyhed är nu avklarat! Det känns både tokskönt och lite konstigt! men mest skönt!
Som jag skrev tidigare var det sista passet mer eller mindre ett Check Pass, lite som ett prov. Vi flög från Köpenhamn-Zürich. Men väl framme i Zürich så var det skitväder så vi fick göra en Go-Around. Det är när man drar på och följer en procedur som finns publicerad, för att normalt sett försöka igen. I vårt fall idag var det så pass dåligt att vi var tvungna att flyga till vårt alternativ som dagen till ära var Frankfurt. Tänkte inte gå in i detalj vad som hände under flygningen, men jag kan säga att vi var inte sysslolösa i alla fall.....
Nu är nästa del i utbildningen att börja flyga Fokker 50 uppe i Stockholm/Arlanda. Men först är jag ledig en vecka. Flyttlasset (jag och mina kläder) går norrut nästa helg. Men först och främst ska vi ha en liten avslutade fest/grillning här i Ljungbyhed ikväll. Lite grillad mat och öl kommer sitta som en smäck!
På återseende..
BRIEFING & DE-BRIEFING
Före och efter varje pass har vi briefing. Innan passet går vi igenom vad som ska övas och man diskuterar väder, eventuella problem som kan uppstå och givetvis de fel vi vet kommer uppstå någon gång under passet. Sen kan det ju så klart uppstå fel som vi inte diskuterat bara för att instruktören vill se om vi handlar enligt rätt rutin. Sedan när flygningen är genomförd så sätter vi oss ner igen för att prata om vad som gick bra och vad som eventuellt gick mindre bra.
Idag har jag då gjort min nionde lektion av tio i denna fasen av utbildningen och imorgon är det dags för det sista. Morgondagens pass vet vi egentligen inget om förutom att det kommer vara en flygning från Köpenhamn till Zürich. Vår uppgift är att vi skall betrakta den som en riktigt flygning dvs att imorgon bitti måste vi plocka fram väder för respektive flygplats, det gäller även för alternativflygplatsen, och sedan presentera det för vår instruktör.
Morgondimma på flygplatsen
De-briefing efter passet
Detta är ett IAL-kort (Instrument Approach and Landing chart).
Här står allt man behöver veta för inflygningen för just den banan
och med de olika inflygningshjälpmedlen=grekiska för vanligt folk.
FLYTT
Idag har inget flygpass så då tänkte jag passa på att börja städa ut mitt 14kvm stora studentrum! Som tur är har jag inte gjort mig alldeles för hemmastad, vilket gör att jag inte har så himla mycket prylar att bråka med. En och annan pärm och lite papper har det dock blivit. Känns riktigt gött att få komma härifrån nu och ta nästa steg i utbildningen och karriären. Har även hunnit med ett litet pass på roddmaskinen under morgonen innan städintermezzot satte igång.
Ciao for now!
Ciao for now!
En städbild från mitt lilla rum
INCAPACITATION & SMOKE IN CABIN
Nu är det nära! dagens simulatorpass vad åttonde i ordningen, nu är det bara två kvar!
Dagens övning medförde att vi skulle öva på både rökutveckling i kabinen samt Pilot Incapacitation. Incapacitation innebär att en av piloterna (förhoppningsvis bara ena) blir utslagen, kan bero på en hjärtattack. Det behöver ju inte ske akut, utan det kan vara en långsam utveckling beroende på syrebrist t ex.
I dag så hände detta givetvis Pilot Flying och under sista delen av inflygningen. Då är det bara som Pilot Not Flying att ta över och försöka fortsätta inflygningen. Detta innebär ju att det blir mycket mer att göra själv än om man hade varit två "vakna" piloter. Framför allt är det otroligt viktigt att ställa om sig själv från att sitta och övervaka flygningen till att plötsligt bli den som flyger.
Sen hade vi ju också rökutveckling i kabin. Proceduren då är att få på sig syrgasmaskerna och sedan försöka åtgärda problem och kolla i sin Emergency Checklist, och sedan gå ner för att landa. Det är lite speciellt att sitta med syrgasmasker och skyddsglasögon och flyga, men det fungerar bra.
Det var väl i stort sett allt om dagens förehavanden. Imorgon har jag inget pass utan på torsdag- och fredagsmorgon är det dags igen.
SLUTET
Som jag tidigare skrev så är vi nu inne på sista veckan i Ljungbyhed och Ljunghusen (huset som vi bor i). Kommande vecka har inget nytt att bjuda på egentligen, ska "bara" genomföra de sista simulatorpassen. På fredag kommer vi i 08:1 (min klass) att ha en gemensam grillning innan klassen delas på två och ena halvan far till Zürich för vidare utbildning och min klasshalva far till Arlanda.
Anledningen till att hälften skall till Zürich är att City Airline, som dom tillhör, har sin utbildning på SAT (Swiss Aviation Training).
Och för er som undrar vad 08:1 står för så är det att vi är klass nummer 1 som började 2008. För i tiden var det flera kursstarter så då fanns det t ex 93:1 och 93:2. Det om detta.. Jag återkommer mer under veckan med lite smått och gott.
TEM
Idag har vi haft en genomgång av en man som heter Eric Wahren. Han jobbar på skolans Human Factorsavdelning. Human Factors handlar om den mänskliga faktorn och hur den påverkar arbetet och hur den kan motverka olyckor.
Från myndigheten sida så är det ett krav att vi går igenom TEM och där står det även definierat hur det skall gå till. Vad är TEM? Det står för Threat and Error Management. Egentligen så är det inget konstigt, TEM innebär att man t ex innan en flygning går igenom vad som skulle kunna innebära ett problem. Kan vara så "enkelt" som dåligt väder, och vad gör vi om det skulle visa sig att vädret är för dåligt. Detta är bara ett exempel på vad som kan diskuteras.
Det hela började för ett antal år sedan med en olycka på Teneriffa när två stycken Boeing 747 (jumbojet) kolliderade på banan pga dåligt väder och dåliga rutiner när det gäller klareringar mellan flygplan och flygledningen. Då föddes idé kring TEM och man började fundera på varför kunde denna olycka ske och på marken dessutom. Så University of Texas tog fram denna modell för att förutse hot och hur man kan förebygga dom. Personligen tycker jag att det handlar om sunt förnuft i slutändan. Men det är dock bra, tycker jag, att det tas upp och tankesättet påverkas.
Det hela började för ett antal år sedan med en olycka på Teneriffa när två stycken Boeing 747 (jumbojet) kolliderade på banan pga dåligt väder och dåliga rutiner när det gäller klareringar mellan flygplan och flygledningen. Då föddes idé kring TEM och man började fundera på varför kunde denna olycka ske och på marken dessutom. Så University of Texas tog fram denna modell för att förutse hot och hur man kan förebygga dom. Personligen tycker jag att det handlar om sunt förnuft i slutändan. Men det är dock bra, tycker jag, att det tas upp och tankesättet påverkas.
DET NÄRMAR SIG
Det har varit en späckad helg. Helgen började nästan i torsdags, då var jag och Kristin hemma hos min lilla storebror på lite kalas. Hans son fyllde två år, så lite kaffe och bulle blev det allt. Sen fortsatte helgen med ett besök hos några goda vänner som vi inte träffat på länge, nice!
Men nu är jag hemma i Göt´laborg igen!
Nu har jag genomfört sju av tio simulator pass här i Ljungbyhed. Som vanligt har det gått tokfort och flytten till Stockholm/Arlanda närmar sig. I och för sig ska vi inte bo på Arlanda utan vi har hyrt ett hus i Upplands-Väsby. Där ska sju av oss, i min klasshalva, bo de kommande tre månaderna.
Under de sista fem dagarna på "heden" kommer att jag att flyga mina sista tre pass. På fredag genomför jag allra sista flighten som är en flight från Köpenhamn till Zürich och jag kan tänka mig att det kommer att hända en hel del problem under den flighten.
Det känns riktigt kul att komma upp till Arlanda och få börja flyga Fokkern. Tiden i Ljungbyhed har bokstavligt flugit fram. Känns lite som att ta smygexamen nu i veckan. Normalt sett så är en type-rating något man gör när man fått ett jobb, så det är lite konstigt att fortfarande "plugga" fast jag jobbar.
AVA
Förra hösten när vår äldrekurs skulle ta examen hade de bjudit ner en kille som heter Magnus Lundell från Linköpingsflygklubb som tidigare varit lärare här på skolan.
För i tiden så användes ett flygplan som kallas SK61-Bulldog här på skolan och när skolan sålde dom så köpte Magnus ett av dom. Den kärran använder han nu för att lära ut avancerad flygning med. Avancerad flygning, eller AVA som det kallas, är alltså det man ser på uppvisningar. Mest känt är väl looping!
När han var här nere i oktober 08 passade jag på att ta två avalektioner och det var bland det roligaste jag gjort.
Nedan lite bilder på det.
Förberedelser
Taxar ut till banan
Pågående loop
Loop igen
NORGE AVKLARAT
Jaha.. då var det sjätte passet avklarat. Dagens flygningar gick mellan Oslo-Trondheim. Min flygning var från Trondheim till Oslo.
Det som är väldigt speciellt i norge, och framför allt i norra delarna, är att det är mycket höga berg vilket ger speciella inflygningar. Men det gick bra idag, både till och från Trondheim. Men i vanlig ordning så fick vi ju givetvis Engine Out och Engine Fire vid "fel" tillfällen, vilket jag tyckter att vi redde upp väldigt bra. Jag känner att procedurerna börjar sätta sig. När vi kommer upp till Arlanda för att börja flyga Fokker 50 så kommer det vi har gjort hittills att ha hjälpt otroligt mycket.
När man bedriver flygning över höglänt terräng har man en viss sorts kartor med sig. På dessa kartor finns det publicerat vilka höjder som det är möjligt att sjunka till utan att man flyger in i ett berg. Detta skall man följa upp hela tiden för att veta vilken höjd man kan sjunka till om något dåligt skulle inträffa.
Varje flygplats har också något som heter IAL-charts, det är ett inflygningskort där det är publicerat hur man skall genomföra sin inflygning till respektive bana.
På bilden nedan ser ni en sådan IAL-chart och kartan jag talande om innan. Inflygningskortet är det gula som sitter i pärmen och kartan ligger under pärmen.
DET GÅR FORT
Jaha, då har jag gjort mitt femte pass i MCC:n. Det har hänt rätt mycket från pass ett till dagens pass. Nu har det lagts till alla möjliga fel, motorbrand, motorbortfall. Av någon konstig anledning så kommer givetvis alla felen vid helt fel tidpunkt dessutom.
Men det är fortfarande roligt men väldigt krävande. Idag flög vi från Göteborg, Landvetter, till Gävle. På den sträckan agerade jag Pilot Flying tillika kapten. Och från Gävle till Göteborg så var jag Pilot Not Flying. Vi flög sträckorna som vi skulle gjort på riktigt. Gävle flygplats skiljer sig ganska mycket från Landvetter. Det är lite svårt att förklara utan att jag grottar ner mig alldeles för djupt och det blir tråkigt :-) . Men för oss som studenter var det givande att få testa på de olika flygplatserna.
Imorgon ska vi flyga till och från Oslo-Trondheim. Kommer också bli intressant då det är mycket berg vid flygplatsen i Trondheim. Återkommer med mer om det imorgon.
Efter fyra timmar i simulatorn med full koncentration blir man ordentligt trött i skallen... och hungrig. Det gäller alltså att ha med sig lite mellanmål till flygningen. Så är det ju faktiskt på riktigt också. Detta leder snabbt till att jag måste gå och käka nu!
På återseende!