LINE-CHECK

Förs och främst får jag önska alla


Igår flög jag ARN-SFT-ARN (SFT=Skellefteå). Men det var inte vilken flygning som helst, utan dessa två leggar var jag planerad att göra min Line-Check. Line-Check är något man gör i slutet av sin route-training. Då är det en tredje pilot med i cockpit en Line-Check Kapten, som kollar mig i min roll som styrman. Dessutom ställer han lite frågor som kan ha att göra med allt från tekniska frågor till CRM (Crew Resource Management). Efter en godkänd check får man flyga med vilken kapten som helst. Men under själva route-trainingen krävs det att kaptenen man flyger med är routeinstruktör. Så fungerar det på alla bolag vågar jag nog säga.

Det som är kanske extra "stort" för oss som flyger enligt MPL-konceptet är att fram till Line-Check har vi ett restricted MPL-certifikat, vilket innebär att vi endast får flyga på Fokker 50 och på Avia. Men efter en godkänd Line-Check får vi ett un-restricted MPL(A) och därmed är vi lika obegränsade som vilken styrman som helst. För oss är det lite som att återigen göra en uppflygning. Känns väldigt skönt att fått göra checken nu och att det gick bra. Jag tycker, personligen, att själva flygningen var "lite" speciell. Det var första gången jag flög med just den kaptenen och sedan flög vi i den isländska maskinen som är lite annorlunda mot de andra i flygplansflottan. Men det är det som är lite av charmen med yrket, att oavsett om det är en ny kapten eller inte så har vi inövade procedurer som gör att det bara fungerar ändå! Grymt kul att vara med om.

Vädret i Skellefteå visade sig vara lite halvkass, det var inte så mycket vind men det var mycket dimma och dis, så sikten var 600m vilket gjorde att vi var tvungna att göra en Low Visibility Approach. Det innebär att jag som styrman sköter själva inflygningen och vid vår minimihöjd, där vi måste bestämma oss för att landa eller inte, tar kapten över och landar. Detta beror på att vid dålig sikt, så är det kapten som hela tiden tittar ut för att så snart som möjligt få kontakt med banan medans jag fokuserar på självaste flygningen. Det var precis att vi fick kontakt vid minimihöjden, och då hörde jag från vänstersits "Contact!.. My Controls!" varpå jag svarar "Contact.. Your Controls!" och i samma veva tar kapten över och landar. Det gjorde ju att jag inte fick landa, men det ville Line-Check kaptenen se att jag kunde göra, så det gjorde att jag fick vara PF tillbaka till ARN också.
En bit innan ARN fick vi klarerat att vi skulle följa en STAR(Standard Arrival Route) in till bana 19R, och det var nog andra gången sedan jag började flyga på Avia som vi verkligen fick följa STARen hela vägen in. Gäller då att planera sitt sjunk enligt givna begränsningar. Runt lunch landade vi in på bana 19R och kunde taxa in till vår gate och därmed var min Line-Check klar :-)
Kort sammanfattat var det inte bara en givande flygning i och med en godkänd Line-Check utan även erfarenhetsmässigt. (Vilket det i och för sig oftast är)
Tiden har gått fort och helt plötsligt är man utcheckad och klar. Känns tokigt kul!! Nedan kommer en "kort" serie bilder från början till nu. Tyvärr blev det ingen bild igår, men men..
Första landningen jag gjorde när jag var själv i planet (EK)
En oförglömlig norrlandsnavigering, här i Arvidsjaur med midnattssolen lysandes
Tekniska kursen på Fokker 50 påbörjad i Stockholm
Första gången vi fick "klättra" runt på F50
Första simulatorpasset
Övning hemma i Villan på procedurer och checklistor
Har hunnit bli gammal också.. (30)
Efter godkänt skilltest, från vänster -Examinator Leif, Kapten Roland och jag
Första landningen med F50 på Skavsta
Första flygningen på route-trainingen och givetvis med passagerare



Blev ett ganska långt inlägg idag, men det får kompensera lite för dålig utdelning sedan tidigare :-)



Kommentarer
Postat av: Anonym

Grattis!

2010-04-02 @ 15:05:48
Postat av: Mattias

man tackar! :-)

2010-04-02 @ 22:33:15
Postat av: Magnus (TFHS09)

Stort grattis!

I hope I live to see that day myself..

2010-04-03 @ 12:23:40
Postat av: Tony & Marie

Grattis bro och svåger!

2010-04-03 @ 12:56:43
Postat av: Mattias

Magnus - Tackar! Your time will come.. ni har inte mycket kvar i ljungan :-)



Bror och svägerska - Tackar, snart dags att följa med upp!:-)

2010-04-03 @ 20:06:14
Postat av: Marie

Ehhh... nja DET kan vi prata om en annan gång... s

2010-04-03 @ 21:28:53
Postat av: Mattias

Marie - Jooo då!:-)

2010-04-04 @ 08:55:00
Postat av: Alex

Grattis Magikern!



Trevligt med alla bilderna, till och med jag fick äran att vara med på några...misstänker att det är jag som taxar in i midnattssolen på Arvidsjaur? Vi måste synka bilder nu snart!!! : )



Peace!

2010-04-04 @ 13:18:59
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: Magi

Tackar Alex!



Hehe, visst är det du på taxibanan i Jauret! Den kvällen/natten gick inte av för hackor direkt!

Det måste vi definitivt göra. Nästa vecka kanske?



Peace kompis!



2010-04-05 @ 09:47:21
Postat av: Staffan

Grattis Grattis! Vi är mitt emellan första och andra bilden, en bit kvar med andra ord :-)

2010-04-06 @ 15:39:51
URL: http://landa.blogg.se/
Postat av: Lucke

Visar sex stycken outfits på min blogg. Gå in och rösta på den du tycker är snyggast :D

2010-04-06 @ 16:28:10
URL: http://lucken.blogg.se/
Postat av: Mattias

Staffan - Tackar! Hehe, det går fortare än du tror. Snart är du på sista kortet (som inte är taget än)! Hoppas det går bra för er där nere!



/Mattias

2010-04-07 @ 17:33:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0