NU SKA DET FLYGAS

Ja! Jag har inte direkt varit jätteaktiv med bloggandet det senaste. Beror helt enkelt att det inte hänt speciellt mycket när det gäller flygandet. Vi har däremot genomfört den sista kursträffen för Aviation Management och samtidigt redovisat våra papers över flygbolag. För min del blev det ett kort redovisning av Norwegian.no och dess verksamhet. Allt som kvarstår är "bara" en tentamen på onsdag nästa vecka. Men innan dess kommer jag att äntligen få komma upp i luften igen. Från och med nu är det ett ganska fullspäckat flygschema, vilket givetvis är bra! Bland annat står Köpenhamn (CPH) med i schemat. Jag ska försöka vara lite mer aktiv nu igen och hoppas att ni svänger förbi och kollar ibland!



TRAGISKT

I lördags omkom Sveriges och kanske skandinaviens främste aviatör i en olycka i Norge. Han flög ett flygplan av typen Spitfire från andra världskriget.
Mina tankar går till nära och kära!


Olycka i Norge





PAPER

Är ledig i några dagar, närmare bestämt fram till onsdag nästa vecka. Eller.. ledig o´ ledig, jag har ju som sagt ett paper att skriva som ska handla om ett valfritt flygbolag för Aviation Management kursen. Och det skall lämnas in imorgon.
Jag har även passat på att jobba lite på mitt "gamla" jobb, Volvo Powertrain här i Göteborg, nu när det finns lite tid över. Från och med torsdag nästa vecka har jag ett fullspäckat flygschema med alla möjliga rutter och övernattningar. Inte helt fel! :-)
So stay tuned for more!

300 HRS

Ett angenämt faktum är att idag passerades en totaltid på 300 timmar. Inte jättemycket men ändå, ytterligare ett hundrastreck som är passerat. Detta gjordes under två stycket t/r Halmstad-Arlanda.

För att göra en kort historia ännu kortare så var jag och min sambo på Roxette (och Gyllenetider) igår  kväll, tack vare en av de nya eleverna i TFHS 10:1 klassen. Han fixade helt enkelt två biljetter. Det var lite nostalgikänsla över den konserten :-) Ett stort tack till Daniel!

Imorgon är det sovmorgon, ska checka in ca kl 15 och flyga en t/r Halmstad- Bromma.. så det var allt för denna gång! God natt!



FLYGA FLYGA

Har så smått börjat komma igång med flygningen igen. Är i Halmstad från och med fredagen tills på tisdag. Igår blev det tre leggar mellan Halmstad och Arlanda. Det blev inte raka vägen som det brukar bli på grund av att det låg en tråglinje med ett enormt CB-moln i kring Jönköpingstrakten som vi fick kryssa runt både till och från Arlanda. Enligt väderrapporten skulle topparna nå ändå upp till FL380 (ca 38000´), eftersom att vi inte ens nästan kommer så högt så var det vara att flyga mellan de olika CB-molnen. Vi var dock inte de enda som gjorde det utan i stort sett alla som flög mot Arlanda/Bromma begärde att få ändra kurser för att undvika ovädret. På vägen från Arlanda till Halmstad så var det dessutom ett ordentligt blixtrande i molnen. Ganska kul att se det från ovan för en gångs skull.

Idag blev det en sväng till och från Visby via Arlanda. Vädret har varit väldigt bra under dagen med i stort sett inga vindar alls och god sikt. Dock var det disigt när vi kom upp en bit. Tack vare det fina vädret blev det en visuell inflygning till Visby. Alltid bra att få spaka lite manuellt!
Idag fick vi åter igen landa Bana 08 efter att de har reparerat och "piffat" upp den lite under sommaren. För övrigt har allt gått som planerat. Tyvärr har jag glömt min USB-kabel till kameran så bilder får jag lägga upp senare!



AM=AVIATION MANAGEMENT

Sitter för närvarande på Arlanda, Avias kontor lite närmare bestämt. Blev en tidig uppgång denna morgon eftersom att biljetterna var slut till den senare avgången. Flög upp hit med SAS klockan 07:00, men har inte incheck för än 13:40. Så jag passar på att skriva lite på mitt examensarbete.
Nåväl.. I tisdag och onsdags hade vi dock lite teori i Ljungbyhed. På schemat stod Aviation Management. Det är en relativt liten kurs som är tänkt att skapa en större förståelse för hur flygbolag är uppbyggda och varför, samt få en viss förståelse för hur industrin fungerar. Vi hade en gästföreläsare från Primera Air som hade en presentation om hur det bolaget är uppbyggt och vad deras främsta område är. Det var mycket intressant att lyssna på måste jag säga. Att få en liten inblick i andra bolag än Avia och City Airline, som är de båda host-airlines som vi har just nu på TFHS. Även på denna kurs skall vi prestera ett paper men denna gång skall vi sätta oss in i ett valfritt bolag och skriva om det.
Annars är det full ös med flygningen som gäller. Jag kommer att befinna mig i Halmstad fredag till tisdag för att utgå där ifrån och flyga hela helgen. Fler uppdateringar kommer förhoppningsvis under helgen.

JKG + Ljungbyhed

Som jag tidigare skrev har jag "mjukstartat" med flygningen igen efter en lite längre semester. I lördags var det som sagt charter till Frankfurt och idag var det en tidig morgon med en legg mellan JKG-ARN. Åkte till Jönköping igår kväll för att sova på hotell där eftersom att det incheck var redan vid 05:40. Det var länge sedan jag flög när det var riktigt dåligt väder som det var idag. På arlanda var sikten runt 1500m och med väldigt låg molnbas, vilket innebar att Low Visibility Procedures rapporterades vara igång på ARN med tillgång till CAT II om man så önskade. Det var faktiskt någon som låg efter oss som önskade en sådan approach. Det innebär en del rent procedurmässigt både för flygplatsen och för de som genomför själva inflygningen.
Tillbaka till Jönköping var jag passiv crew, dvs att jag satt och drack kaffe med de andra passagerarna medans en klasskamrat flög ner till Småland igen.

Imorgon är det däremot dags för att köra söderut till Ljungbyhed för två dagar av teori. Nu är det dags för den sista kursen på skolan, nämligen Aviation Management. Mer om detta efter dessa två dagar.



CHARTER TILL FRANKFURT

Efter en "lång" semester så är flygningen nu äntligen igång igen. Skulle ha flugit redan i måndags men ett möte med skolan m fl kom ivägen. Men jag var även inplanerad för att flyga charter från Jönköping till Frankfurt am Main (EDDF) under lördagen. För det första är Jönköping den enda flygplatsen i Skyways nät som jag inte flugit ifrån och sedan tillhör det ju inte vanligheterna att vi inom Avia flyger ut i Europa speciellt ofta och kanske inte till så stora flygplatser om Frankfurt. Nu undrar ni kanske vem som chartrar ett flyg mellan Frankfurt och Jönköping. Det är ett resebolag som säljer resor till galna tyska som gillar det exotiska sverige och de småländska skogarna. Som bevis på det fick vi när frågan om det var ok att lägga en älgskylt som handbagage i lastrummet!

I våra route-manualer har vi inte de nödvändiga papperna för Frankfurt utan i crewrummet i Jönköping finns det en pärm med all nödvändig information för just den flygplatsen. Det är ganska kul att börja på flygplatsen i Jönköping för att avsluta på den stor internationell flygplats som Frankfurt. Det var jag som fick äran att flyga första leggen ner till FRA. Själva flygningen är väl egentligen inget konstigt men igår använda de både bana 25R och 25L för parallella landningar och flygledarna var givetvis angelägna om att anländande flygplan håller så hög hastighet som möjligt för att kunna leda in så många som möjligt utan förseningar. Det är dock inget som är specifikt för FRA utan det görs även på t ex Arlanda.
Lite roligt var det när vi lyssnade av vädret för FRA. Informationen sa att bana 25R, 25L och bana 18 var i användning för landning vilket gjorde att det blev lite klurigt att förbereda oss, men vi antog att det skulle bli någon av banorna 25R/L vilket det också blev. Strax innan vi blev radarledda in på finalen fick vi då att det var 25R som gällde. Jag måste säga att det var en angenäm känsla att ligga på finalen in till FRA i klart väder så vi såga hela flygplatsen. Efter en smygarlandning var det dags för nästa äventyr, att börja navigera sig runt på marken. Även här gäller det att ha rätt kartor framme och att noga lyssna på radion för frekvensbyten och instruktioner. Efter lite taxande kom vi till vår parkeringsplats som låg längst österut strax under inflygningen till 25R.

När det är dags för att ta sig ifrån FRA är det en lite annan procedur än på t ex Arlanda. I FRA så kan vi inte taxa direkt från parkeringsplatsen utan måste få push-back till taxibanan. Vi fick även 25R för start från FRA med en SID (Standard Instrument Departure) som gav en högersväng norrut. Likadant vid start ville flygledningen ha iväg oss ASAP, vilket resulterade i en rullande start och snabbt iväg!

Efter fem veckors flygfrånvaro måste jag säga att det var en bra start på flygningarna igen!

Passerade Ljungbyhed på väg söderut

Terminal 2 i FRA, nästan lika stor som Jönköping...

Inflygning till 25R
Vid östra parkeringen vid inflygningen till bana 25R




RSS 2.0