ARN,HAD,BMA

Jaa, vad ska man säga. Life is good!
13:25 var det check-in på Arlanda för att påbörja dagens flighter. Och som jag skrev tidigare idag skulle vi flyga en isländsk maskin. Den var ny både för mig och kaptenen jag flög med. Det var en del saker som inte ser likadant ut som i Avias andra flygplan. Bland annat så är PFD, Primary Flight Display, annorlunda plus lite andra saker. Men det gick fint ändå.

Som sagt, vi startade från Arlanda på Bana 08 gjorde en högersväng med heading 160 mot Halmstad och steg mot FL180. Ca 10 minuter innan landning var det dags att börja sjunka ner mot Halmstad för landning på Bana 19. Banan i Halmstad är lite speciell, för det är nämligen en ordentlig nedförsbacke när man landar på det hållet. Första landningen på dagen blev väl inte direkt en smekare :-) Vi taxade in till gaten och hade ca 20 minuter på oss att fixa till saker och ting innan vi skulle åka igen, denna gången mot Bromma. De 20 minuterna gick rätt fort och vips var det dags att taxa ut och starta bana 01 norrut.
Sedan var det dags för en inflygning mot Bromma och Bana 12. Inflygningarna till Bromma är anpassade för ge så lite buller som möjligt och därför har vi en speciell procedur för Bromma. Landningen denna gången blev bra mycket bättre och vi taxade in och började förbereda för tillbakaresan mot Halmstad, en lite längre turnaround här (30min) gjorde att det blev lite lugnare. När allt var klart och alla passagerare boardade for vi sen iväg ner mot Halmstad igen. Och landningen blev även denna gången en riktigt smekare, kändes bra eftersom att första landningen i Halmstad gick så där :-)

Och nu sitter jag här på hotellet med en påse lösgodis och tar det lugnt. Imorgon blir det fyra leggar till bland annat Visby.
Och som vanligt lite bilder från dagens verk.
Den isländska kärran som jag ska flyga hela helgen
Crewrummet på Arlanda, här hämtar vi väder, färdplaner mm
Ytterligare en glad kapten
Ett styck motor som levererar 2500shp vid full power
En bild....
Instrumenteringen i islänningen. PFD & ND skiljer sig från övriga flygplan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0