"DAGENS" INSTRUMENT - Altimeter

Innan jag börjar pladdra på om höjdmätaren så ska jag ge en kort resumé av dagen.
Dagen började med sovmorgon, vilket inte var fel! Efter frukosten satte jag mig och läste lite i en bok som heter The Naked Pilot. Den har inget med nakenhet att göra utan handlar om Human Factors och ingår i nästa teorikurs på skolan. En förklaring på den kursen kommer i ett senare inlägg.
Check-in var 1240 och ca en timme senare taxade vi ut för start bana 03 och efter take-off blev det en stigande vänstersväng upp mot FL150 mot Arlanda. Dagen bestod av en T/R ARN och en T/R BMA. Det är rätt korta flygningar på ca 45min från gate till gate. I Stockholm hade tydligen vintern kommit tillbaka med snö/regn och blåst. Som sagt, en kort resumé av flygdagen som sådan.

Nu till höjdmätaren! Höjdmätaren registrerar höjden genom att mäta det statiska trycket, alltså det tryck som verkar på oss alla hela tiden. Enkelt förklarat kan man se det som en luftpelare som trycker mot jordens yta, och ju högre upp i atmosfären man kommer ju mindre luft är det ju ovanför och resultatet blir att lufttrycket sjunker med höjden. Så när man stiger kommer mekanismen i instrumentet påverkas av ett allt lägre tryck och visaren visar en ökande höjd. Och givetvis vice versa då man sjunker.
En av procedurerna innan man taxar ut är att få det senaste vädret. I den informationen ingår även rådande lufttryck. Detta lufttryck mäts i hPa (hecto Pascal) och den siffran ställs in på höjdmätaren, då får man platsens höjd över havet. Efter start och när man har stigit några tusen fot får man att man ska stiga till en flygnivå eller flight level (FL). I och med det ställer man sin höjdmätare på 1013hPa, vilket är standard (STD) lufttryck. Och över en viss höjd har alla sina höjdmätare inställt på 1013. Då blir det enklare att reglera flygtrafiken i förhållande till varandra.
Det jag har skrivit nu är ordentligt förenklat, men det är ju meningen. Det finns ganska mycket mer att skriva om just höjdmätarinställningar, lufttryck osv.
Höjdmätaren inställd på STD lufttryck 1013hPa (29.92inHG) och vi befinner oss på FL150 (15000´)
FL150 på kvällskvisten
Fortfarande FL150
Kurslitteraturen som skall gås igenom

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0