SBX

Tror att jag skrivit det tidigare men SBX betyder att jag är standby på utebas. Vilket i detta fall innebär att jag har varit standby i Visby under dagen. Flög ner hit igår vid lunchtid. Jag trodde att jag skulle flyga passiv, som passagerare, ner hit, men när jag checkade in såg jag att jag var uppsatt som flygande besättning (aktiv). Det var ju i och för sig en positiv överraskning.
Vi började taxa ut till banan vid 11:50 för att ca 45 minuter senare landa i ett än så länge ganska lugnt Visby. Efter att ha ätit lite lunch och haft en rast på ca fyra timmar var det då återigen dags att flyga. Vädret hade vid det här laget blivit något sämre men fortfarande helt ok, iallafall här på Gotland. Men när vi närmade oss ARN så var det lite sämre sikt och ganska låg molnbas, men det gick ju fint ändå. Lite senare på kvällen hade vindhastigheten börjat ta till och vid sista landningen här på Visby flygplats hade vindstyrkan nått 24kt. Annars var det klart och fint, så inte helt oväntat fick vi en visual approach. Man kan säga att det är en inflygning som man planerar själv utan stöd från flygledningen (lite förenklat). Det är rätt kul eftersom att det brukar resultera i mer manuell flygning istället för autopiloten. Ett bra avslut på fredagen.

Idag har vi som sagt varit standby hela dagen. Själv började jag dagen med en löptur längs havet och muren, sedan blev det en god hotellfrukost. Efter det så hyrde kapten och jag en gammal bil och åkte runt lite på ön. Rätt skönt att göra nått istället för att sitta på rummet och glo hela dagen.

Imorgon är det då dags för lite mer flygning. Blir både VBY-ARN och VBY-BMA. Mer om detta en annan dag.

Den fina hyrbilen
En gammal militär flygplats, sägs nu ägas av en gammal SAS-kapten
Varningsskylt vid infarten till den gamla basen
Kapten Per Bondesson klättrar bland raukar på Fårö
Och självklart måste jag ju lägga upp en bild på en rauk

Kommentarer
Postat av: Karin o Börje

Ja då har du fått se Gotland! Det är inte illa att få vara med om upplevelser både på land och i luften! Hoppas att din flygning imorgon är givande!

Vi ses snart! Hälsningar från oss!

2010-03-20 @ 22:34:31
Postat av: Mulle

Hej på er! Ja, det gäller att ta till vara tiden man är ledig :-) Nu ska jag ge mig ner och äta lite hotellfrukost, gott!

Hoppas allt är bra med er och så syns vi till helgen!

Hälsa alla!

2010-03-21 @ 08:27:35
Postat av: Johanna

Najs med Fårö.. :) Var det mycket snö där, eller hade det börjat torka upp? Det såg ut som det var en del på Bunge flygfält ju...

Här nere i Ljungan tuffar det på. Vi har kört vårt första IFR-pass i Cirrusen.. Först nu börjar det kännas "på riktigt" och det är hur kul som helst!!

Ha det fint och flyg lågt och sakta!

MVH

ERK

2010-03-22 @ 18:59:30
Postat av: Mattias

Hallå Johanna! Jovars, det är fortfarande en del snö på Öjn. Men det börjar så smått förvinna nu. Rätt kul att ha en standbydag så man kan se sig lite omkring.

Det är riktigt skoj, speciellt de första IFR-passen med riktigt IMC-väder :-) Det går fort fram, snart sitter ni i simulatorn på Oxford och funderar på vad som hänt!

Ha det jättebra! Hälsa folket!

ARV

2010-03-23 @ 07:47:46
Postat av: F

Ser att du besökt Bunge, ESVB, Sveriges andra flygplats med hårdgjorda banor. Här är ett par Bunge-länkar:



http://www.bungeflygfalt.se/



http://ibunge.blogspot.com/



http://lae.blogg.se/images/2009/087a_50172209.jpg



2010-03-24 @ 12:33:15
URL: http://lae.blogg.se/
Postat av: Mattias

Hallå F,



Tackar för länkarna. Kul att veta lite om platserna man har varit på. Intressant blogg du själv har förresten!



Ha det,

Mattias

2010-03-24 @ 14:36:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0