MYCKET HAD BLIR DET
Som ni säkert vet vid det här laget så utlystes det strejk inom regionalflyget under torsdagen och fredagen förra veckan, vilket gjorde att jag "tappade" två flygdagar. Men i lördags var det åter dags igen med incheck klockan 0950 och flygning mellan ARN-VBY-ARN-HAD. Det var en kort dag men dock en dag med flygning. Lördagskvällen spenderades tillsammans med resten av besättningen med en middag på stan och ytterligare lite samkväm under kvällen.
Igår, söndags, blev det en något längre arbetsdag med fyra leggar med stopp på Arlanda och i Skellefteå. Och idag blev det tre leggar, HAD-BMA-HAD-ARN.
Det har egentligen inte hänt något speciellt utan det har fortlöpt ganska normalt. Men självklart byggs erfarenhetsbanken på hela tiden ju mer jag flyger. Och ett par bilder blev det också i vanlig ordning.
FV´s C-130, som jag flugit i som passagerare lite för många gånger..
Utsikten är underbar från kontoret
Stockholm stad från ovan med pingisbollen i mitten
FORTSATT STREJK
Den 7-9 juni kommer strejken att fortsätta, med ytterligare krafttag. Den 9 juni kommer i stort sett samtliga svenska flygbolag att strejka under 8 timmar. Mer info om detta finns att läsa i länkarna nedan.
FÖDELSEDAG
Igår fyllde min sambo år och för att spexa till det lite medans jag förberedde hennes dag passade jag på att göra en film till.
STREJK
Från och med imorse klockan 0400 gick 230 piloter ut i strejk inom regionalflyget. Anledningen är ju givetvis att arbetstagare och arbetsgivare inte har kunnat komma överens om det nya avtalet som det har förhandlats om den senaste tiden. Detta innebär att många flighter inom regionalflyget nu är inställda, bland annat berörs flygningar till och från Halmstad, Visby, Skellefteå, m fl.
Och för mig innebär det att mina flygningar idag och imorgon är inställda. Istället blir det flygning från och med lördag.
Nedan har ni två länkar att följa gällande denna nyhet.
TIME GOES BY *updated*
Goddag!
Nu börjar äntligen förkylningen att släppa och till helgen är det dags för flygning igen. Och efter helgen kommer hela klassen åter igen vara samlad i Stockholm för kursträff nummer tre i Human Factors-kursen. Efter det har jag den obligatoriska sexmånaders "uppflygningen", en så kallad OPC (Operators Proficiency Check). Mer om den senare.
Under mina sjukdagar var jag tvungen till att försöka var lite kreativ, så jag gjorde ett försök till att skapa en Time Lapse film med moln. Det är lite av ett experiment så ni får ta det för vad det är :-)
Den översta filmen är gjord med 0.1 sekunder mellan bilderna och den nedersta filmen med 0.01 sekund mellan bilderna. Personligen gillar jag den nedersta bättre:-)
Taget under eftermiddagen genom fönstret hemma
INAKTIV
Ja, vad kan man säga. Jag är tyvärr fortfarande sjuk här hemma i Göteborg så jag har inte gjort speciellt mycket förutom att försöka friskna till. Självklart ringer dom från bolaget och undrar om jag kan flyga lite extra just när jag är sjuk. Men men, bättre att sitta på marken och önska att man var i luften än tvärtom!
Jag kom på en sak som inträffade när vi startade från Bromma i onsdags. Som vanligt fick vi i vår clearance att vi skulle stiga enligt en SID (Standard Instrument Departure) rutt till 3000´. När vi närmade oss den tilldelade höjden fick vi från flygledningen att vi skulle bibehålla 3000´ på grund av Traffic Above. Och mycket riktigt när vi tittar upp så har vi en SAS 737 1000´ ovanför (enligt TCAS:en) som var på inflygning till Arlanda. Det kändes verkligen nära, men var en ganska angenäm utsikt.
Mycket mer än så blir det inte idag utan avslutar med en bild.
737:an från SAS var bra mycket närmre än så här. Någon som ser vilket bolag den tillhör? Lite väl lätt för vissa kanske!
FÖRKYLD
Började min flygvecka i tisdags med att flyga ARN-VNO-ARN-HAD-BMA-HAD. Dock så hade jag redan då känningar av en förkylning. Men det gick ok att flyga ändå. Igår, onsdag, vaknade jag upp på hotellet i Halmstad och kände mig inte speciellt kry, men jag flög mina tre leggar för dagen och avslutade på Arlanda till lunch. Skulle ha flugit idag med men eftersom förkylningen tog överhanden så for jag hem till Göteborg istället och försöker nu kurera mig efter bästa förmåga. Men jag bjuder på lite bilder från onsdagens flygningar. Det märks att det börjar bli sommar nu. En hel del CB-moln som börjar växa till sig och som vi får flyga runt.
Här har vi två CB som börjar växa till sig
Förberedelse inför inflygning och landning till Bromma och Bana 30
IAL-kortet för Bana 30, inflygning till denna bana går över centrala Stockholm
Kö på väg ut från Bromma, vi väntar på ett landande plan
Ett band med CB...
.. som vi rundade på höger sida
Sedan flög vi mellan två områden med CB som syns tydligt på WX-radarn
Denna CB-gubbe är den som är till höger på radarn
Det blev en del bilder, men som man säger, en bild säger mer än en jäkla massa ord.
NYTT CERT
I torsdags när jag kom hem så hade mitt slutgiltiga certifikat trillat ner i brevlådan och jag har nu ett un-restricted MPL(A). Detta innebär att jag inte längre är "låst" till Avia utan kan nu söka vilka jobb som helst och framför allt får flyga för vem som helst. Tiden har verkligen gått fort sen vi började på TFHS i april 2008, nu är det bara sex månader kvar till examen. Men innan dess ska det flygas lite till, examensarbetet skall göras klart samt beta av två andra kurser.
Här kan ni se skillnaden, det till höger är mitt "slutgiltiga" cert
LEDIG HELG
Det har varit full fart hela veckan i stort sett. Som ni vet började jag på morgonen i måndags och har fortsatt fram till igår eftermiddag. Det har blivit mycket flygning vilket så klart är bra. Det har varit blandat bra och dåligt väder. I onsdags var det bra väder i Stockholmsområdet medans det var dåligt på västkusten. I Halmstad var det typiskt sommaroväder med kraftiga regnskurar och låg molnbas. När vi kom till Halmstad första turen gjorde vi en circling approach till Bana 01 via ILS:n Bana 19. För min del var det första gången vi genomförde det på "riktigt" men det fungerade bra och vi kom ner safe and sound! Sedan bar det av norrut igen till Arlanda och fint vårväder så inga konstigheter där. När vi sedan återvände till Halmstad var det fortfarande dålig väder och med nordliga vindar vilket resulterade i en NDB-inflygning med CDFA (Constant Descent Final Approach) till Bana 01. Jämför man med en ILS-inflygning så kräver det lite mer koncentration och precision i själva handhavandet eftersom att man som pilot själv skall få till ett konstant glidbana. Det fungerar på så sätt att PNF kallar ut ett avstånd och en höjd man skall befinna sig på sedan får PF (jag i detta fall) se till att jag håller korrekt sjunkhastighet i förhållande till farten. Det intressanta i detta fall är att för att anse sig vara etablerad på finalen skall man befinna sig inom ±5˚från grundlinjen. Men en NDB-fyr är inte direkt det mest precisa hjälpmedlet som finns, men det fungerade bra och och vi kom ner och såg banan i tid för att kunna gå över visuellt. Men för att det ska fungera bra krävs det att man har ett gott samarbete och är förberedd på proceduren.
Nu är det dock helg och ledigt fram till tisdag morgon då jag ska ut och flyga igen. Bjuder på lite bilder från veckan som gått.
Gamla Sigtunakyrka
Kyrkan igen, från ett litet annat perspektiv
Ventspils,Lettland, som vi passerar på väg till Vilnius
Tornet på Vilnius flygplats
En BA Airbus som precis startar Bana 19R på Arlanda
Lite contrails några tusen fot ovanför oss
EN TILL
Idag var en lång dag också med 11 timmar tjänstetid, men resulterade o 7.3 timmar loggade timmar. Det börjar arta sig i den lilla loggboken. Passerade 100 timmar riktig flygning i Fokkern i igår. Är ganska trött just nu därför blir det bara några bilder från dagen. Hoppas att jag kan skriva lite mer imorgon annars återkommer jag på fredag. Imorgon har jag ytterligare tre leggar till och från Arlanda.
Vaxholm i Stockholms skärgård
Som sagt..
..det finns alltid någon som är större..
Inte lika bra väder på västkusten idag
SIGTUNA
I förra inlägget skrev jag att det skulle vara en lång dag igår, och det blev det också! Checkade in 0755 på Arlanda och checkade ut 1900 i Halmstad. Men det var en bra dag med flighter till Vilnius, Bromma och Halmstad. När jag klev av för att ta lite luft i Vilnius kändes det verkligen som sommar, varmt och gött! Våren hade kommit lite längre där nere.
Strax efter vi hade landat kom det in en från markpersonalen och sa på litauengelska att det läckte bränsle från höger motor. Ut och kolla, mycket riktigt droppade det lite på höger sida. Under flighten hade vi inte märkt att det skulle vara någon onormal bränsleförbrukning så vi bestämde oss för att ta oss hem. Likadant på vägen hem så märkte vi inte heller att det var någon onormal förbrukning, men när vi landade kollade jag ut och såg att det återigen droppade. Det blev att kalla på tekniker så att de fick kolla på det. Idag träffade jag på en av dom och han berättade att det var en o-ring i en av Fuel-nozzles som hade gått sönder och därmed sipprade det ut. Erfarenhetsbanken fortsätter att fyllas på!
Idag blev det en relativt tidig morgon med tre leggar mellan HAD-BMA-ARN. Avslutade dagen vid 12-tiden och sitter nu i Sigtuna hemma hos en klasskamrat där jag ska sova inatt. Det har ju varit bra väder vilket gett bra förutsättningar för visuella inflygningar, framför allt i Halmstad.
Lite bilder kommer förhoppningsvis upp under eftermiddagen/kvällen.
Finns alltid någon som är större!
Vårt callsign är Skyexpress.. det här är någon rysk variant
Färdplanen inlagd i FMS´n som jag skrivit om tidigare
Färdplanen på ND´n, relativt hög Ground Speed denna dag
Fint väder i Halmstad, vilket ger Visuell inflygning
LÅNGA DAG
Sitter hemma hos en klasskamrat nu och ska strax åka till Arlanda. Idag blir det en lång dag med början på en t/r resa till Vilnius nu på morgonen. Det var ett tag sedan jag var i Vilnius så det ska bli spännade. När vi kommer tillbaka från Vilnius ska vi flyga ARN-HAD-BMA-HAD. Det får bli ett kort morgoninlägg så strax innan frukost. Försöker återkomma ikväll från Halmstad.
"DAGENS" INSTRUMENT - FMS
Som jag skrev för ganska länge sedan så kanske jag borde döpa om det till månadens instrument. Tanken var ju från början att jag bara skulle skriva om de klassiska instrumenten som jag hittills gjort, men varför inte fortsätta och beskriva andra typer av instrument och mätare.
Idag har vi då kommit till FMS, Flight Management System. Med detta system kan man sköta både navigering och Flight Planning och bränsle beräkningar. Man kan säga att det är en dator, och denna dator tar in information från DME, VOR, GPS samt från Air Data Computer, ADC´n. ADC´n lämnar information som temperatur, tryck, TAS, SAT. Vidare får den även information från flygplanets bränslesystem för beräkning av förbrukning. Man kan lägga in antalet passagerare, hur mycket bagage och hur mycket bränsle man har för att få korrekta start och landningsvikter.
Och givetvis, som jag skrev, kan man lägga in en färdplan som går via förbestämda punkter mellan start -och landningsflygplatsen. Man kallar detta sätt att "navigera" för LNAV och står för Lateral Navigation. Att använda LNAV är det absolut vanligaste sättet att flyga på eftersom att man oftast flyger mellan fiktiva punkter i lufthavet och skulle man navigera med konventionella medel skulle man behöva ta ut avstånd och riktning till fyrar. Jag skulle vilja påstå att den absoluta majoriteten av alla bolag flyger på FMS´n. Dock ska man som Pilot Not Flying följa upp FMS´n med konventionella medel, det kan ju hända att den börjar drifta eller att det blir något fel på den
På bilden ser man en sida av flera på FMS´n. Här är vi i NAV-mode. Längst ner ser ni bland annat Ground Speed, XTK(cross-track), varifrån vinden kommer och med vilken styrka. I huvuddisplayen ser ni avstånd, kurs och tid till de två kommande punkterna.
Det börjar närma sig flygningen nu, jag är ledig över helgen men på måndag är det dags igen. Nu när Line-Check är avklarade så kommer det börja dyka upp nya kaptener som jag ska flyga med. Och det kommer att bli en ny och nyttig erfarenhet.
NY BANA
Det har inte hänt så mycket rent flygmässigt den senaste veckan, utan jag får snällt vänta tills på måndag då det är dags igen. Å andra sidan kommer det bli en hel del flygande kommande veckor, med långa dagar och långa leggar.
Men innan dess så verkar det som att de har byggt en ny bana nere i Ljungbyhed. Alltid kul när det byggs ut och kapaciteten ökar.
Tackar Staffan i TFHS09 för lånet av bilden