4 BLEV 6

Gårdagen började som vanligt med incheck klockan 0545 i Karlstad. Efter en mycket klar natt hade det, inte helt oväntat så här års, bildats dimma på morgonen. Den låg väldigt tät över just flygplatsen. Då sikten var under 400m säger våra procedurer att det är kapten som ska genomföra take-off:en men när vi väl är i luften kan styrmannen ta över igen. Men i sådana här fall är det lika bra att kapten fortsätter. Vi startade och när vi lyfte var vi ur dimman på ca 300´ och sedan var det en underbart vacker soluppgång som väntade på vägen till Arlanda. Halvvägs till Arlanda blev vi uppropade av vårt OP som ville att vi skulle fortsätta till Karlstad och sedan Köpenhamn istället för att flyga ner till Jönköping. Anledningen var att de hade teknik på en Fokker nere i Jönköping som i sin tur orsakade följdeffekter på resten av ruttnätet.
Väl på Arlanda blev vi ytterligare försenade för att vi visste ju att det vara en stabil dimma i Karlstad och att sikten var för dålig för att vi skulle få landa. Efter några samtal till tornet i Karlstad för att se om sikten förbättrades kom vi till slut iväg. En bit på vägen till Karlstad ropade vi upp tornet där för att se hur det låg till med sikten och just då var den inte tillräckligt bra för att vi skulle kunna få landa. Vi drog helt enkelt ner på hastigheten och hoppades på att sikten skulle förbättras så pass mycket att vi kunde landa.

När vi väl var nära Karlstad och i normala fall hade sett banan så vi nu bara dimma. Det "roliga" var att det var verkligen bara över flygplatsen, runt omkring var det klart och fritt!
Efter en radarvektorering och ett stigande siktvärde påbörjade vi vår approach som blev en Low Visibility Approach. Innebär att styrmannen sköter hela inflygningen tills kapten får kontakt och tar sedan över och genomför landningen. Det gick fint och vi fick kontakt med banan i tid och vi kunde landa.

Efter det fortsatte dagen normalt med en tur ner till Köpenhamn och en visuell inflygning för min del, vilket är roligt. Flygledarna är väldigt flexibla där nere och skapar ett bra flöde i trafiken.

Så dagen som skulle gett 4 leggar och en lång rast i Jönköping gav istället 6 leggar med en tur till Köpenhamn.

Det här tröttnar man aldrig på



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0