MÖTE

Igår flög jag upp till Arlanda över dagen på grund av att jag skulle vara med på ett möte. I och med att vi är först ut med MPL i Sverige har myndigheterna sagt att det skall finnas en MPL-grupp som skall samlas en gång varje kvartal. Och eftersom att MPL-utbildningen finns på ett Universitet bör även studentrepresentanter delta, därav mitt deltagande.
Syftet med gruppen är i prinicip att utvärdera processen och därmed förbättra utbildningen ytterligare för de som kommer efter oss. Dom som sitter med är representanter från respektive bolag, studenter, SPF, transportstyrelsen, TFHS samt övriga inbjudna.
En fördel med att utbilda enligt MPL är att inom de 240 timmarna som är satt som minimum har man som FTO ganska stor frihet att lägga upp utbildningen själv och är det då något man anser bör ändras är det enkelt att göra det. Givetvis kan man inte göra precis hur man vill, utan det finns myndighetskrav som måste uppfyllas.
Just nu är det bland annat Lufthansa, Fly-Be i england, Swiss som utbildar enligt MPL. Även i asien börjar man att utbilda på detta sätt.

Kort om det! Nu är det helg och på måndag är det dags för lite mer flygning, äntligen :-)

1 VECKA

Så länge måste jag vänta tills det är dags igen för att flyga. Måndag och tisdag nästa vecka är det alltså dags igen. Kommer bli Bromma, Halmstad och Arlanda med en övernattning i Halmstad. Totalt ska det bli sex leggar. Men fram tills dess händer inte så mycket. Idag har jag dock varit nere i skåne, dels för att hälsa på min familj och i samband med det var jag på skolan och träffade några lärare samt pratade med vår yngrekurs, som för tillfället är i full fart med ATPL-teorin. Jag får önska 09:orna lycka till och ni har verkligen något att se fram emot!!

BORTTAPPAT

Nästan i alla fall. Efter helgens flighter har jag nu samlat ihop 12 leggar under veckan. Men tyvärr, måste jag säga, är jag ledig en hel vecka tills jag ska flyga nästa gång. Nu i början vill man ju flyga så mycket som möjligt för att få in rutinerna ordentligt. Det har dock gått bra hela helgen tycker jag. Har gått på tid i stort sett varje flight med undantag för någon flight som har blivit en eller två minuter sen :-), så det flyter på bra tycker jag.
Men men, nu åter till rubriken. När vi startade från Halmstad igår förmiddag lastade jag på min kabinväska och hoppades att den skulle få vara kvar i flygplanet tills vi kom till Arlanda och jag skulle gå av på kvällen. Men när jag skulle gå av på Arlanda så fattades min väska och var inte att finna längre. Efter lite efterforskning visade det sig att de glada lastarna i Skellefteå hade lastad av den trots att den var märkt med Crewtaggar. Vårt OP, Operations, skulle försöka hjälpa mig med att få ner den hit till Göteborg, så nu är det bara vänta och se som gäller.

Tog några bilder påväg upp till Skellefteå igår med mitt macroobjektiv för att testa lite. Och självklart måste jag ju visa dom här.
Torque instrumenten för höger och vänster motor
Huvudhöjdmätaren med reservmätaren till höger och PFD till vänster
Tiduret, används bland annat för tidtagning vid motorstart samt för hela flighten

IT CONTINUES

Idag har det blivit fyra leggar, ganska intensivt från början till slut. Tänkte inte skriva så mycket utan låta bilderna och filmen tala för sig själva! :-)
Eftersom att man har snälla klasskamrater och tillika spotters så har jag fått en bild på när vi startar från Arlanda ner mot Halmstad idag. Och det är jag som är Pilot Flying! Tackar Alex för det!!
Jag flyger TF-JMM, en isländsk inhyrd maskin
Visby flygplats, telefonen använder vi för Performance, Mass & Balance beräkningar
En halo
Kapten Leif och värdinnan Linda

ARN,HAD,BMA

Jaa, vad ska man säga. Life is good!
13:25 var det check-in på Arlanda för att påbörja dagens flighter. Och som jag skrev tidigare idag skulle vi flyga en isländsk maskin. Den var ny både för mig och kaptenen jag flög med. Det var en del saker som inte ser likadant ut som i Avias andra flygplan. Bland annat så är PFD, Primary Flight Display, annorlunda plus lite andra saker. Men det gick fint ändå.

Som sagt, vi startade från Arlanda på Bana 08 gjorde en högersväng med heading 160 mot Halmstad och steg mot FL180. Ca 10 minuter innan landning var det dags att börja sjunka ner mot Halmstad för landning på Bana 19. Banan i Halmstad är lite speciell, för det är nämligen en ordentlig nedförsbacke när man landar på det hållet. Första landningen på dagen blev väl inte direkt en smekare :-) Vi taxade in till gaten och hade ca 20 minuter på oss att fixa till saker och ting innan vi skulle åka igen, denna gången mot Bromma. De 20 minuterna gick rätt fort och vips var det dags att taxa ut och starta bana 01 norrut.
Sedan var det dags för en inflygning mot Bromma och Bana 12. Inflygningarna till Bromma är anpassade för ge så lite buller som möjligt och därför har vi en speciell procedur för Bromma. Landningen denna gången blev bra mycket bättre och vi taxade in och började förbereda för tillbakaresan mot Halmstad, en lite längre turnaround här (30min) gjorde att det blev lite lugnare. När allt var klart och alla passagerare boardade for vi sen iväg ner mot Halmstad igen. Och landningen blev även denna gången en riktigt smekare, kändes bra eftersom att första landningen i Halmstad gick så där :-)

Och nu sitter jag här på hotellet med en påse lösgodis och tar det lugnt. Imorgon blir det fyra leggar till bland annat Visby.
Och som vanligt lite bilder från dagens verk.
Den isländska kärran som jag ska flyga hela helgen
Crewrummet på Arlanda, här hämtar vi väder, färdplaner mm
Ytterligare en glad kapten
Ett styck motor som levererar 2500shp vid full power
En bild....
Instrumenteringen i islänningen. PFD & ND skiljer sig från övriga flygplan

MELLAN TERMINAL 3 & 4

Där befinner jag mig nu, på Skyways kontor och dricker en kopp Java. Är något tidig för check-in, som nämligen är vid 13-tiden. Men det gör inget, ger mig ett bra tillfälle att läsa på IAL-kort och förbereda mig inför flygningarna. Som jag tidigare skrivit går flygningarna idag mellan Arlanda-Halmstad-Bromma-Halmstad, med övernattning i sommarstaden på västkusten. Dagen till ära ska jag flyga en inhyrd Fokker 50. Man har hyrt in den från Island för att tillfälligt utöka flygplansflottan lite. Den är lite annorlunda när det gäller viss instrumentering och handhavande av instrumenteringen, så det ska bli kul att testa nått nytt!
Nä, nu är det fortsatt kaffedrickande och förberedelse som gäller!

10 LEGGAR

Som vi säger inom flyget så är en flight, exempelvis mellan Arlanda-Visby, en leg. Just nu sitter jag hemma i Göteborg och tar det lugnt och förbereder mig så smått för helgens flighter. Om allt faller på som det ska kommer jag att flyga tio leggar under helgen, med början imorgon eftermiddag. Bland annat blir det besök i Halmstad, Bromma, Visby, Skellefteå och givetvis Arlanda. Inte nog med det utan jag kommer även att få spendera två nätter på hotell i Halmstad.
De två dagarna jag har varit ledig har jag även försökt uppdatera min crewbag med lite prylar som är bra att ha och rensa bort sådant som inte är lika bra att ha!

Givetvis ska jag försöka göra mitt bästa för uppdatera här under helgen, så välkomna in och kolla!

TOG INTE SÅ LÅNG TID

I måndags när vi taxade ut mot bana 08 på Arlanda så fick en annan kärra från tornet att taxa ut efter oss. Då lät det så här:

ATC till anda kärran: " After Fokker 50 taxi to holding-point Runway 08"
Andra kärran till ATC: " I follow the Fucker (fokker)"...

Det var allt för denna gången. Men nått säger mig att det kommer bli många sådana framöver!

SKYEXPRESS 125 TO VILNIUS

First Officer Arvidsson: "Arlanda Delivery, Skyexpress 125, at Stand 53, Fokker 50, Information W, Request Start-Up and Clearance"
Arlanda Delivery: " Start-Up Approved,Runway for Departure is 08,climb on runway heading initially 3000´, Radar Vectors for BABAP"

Ungefär så lätt det igår när jag ropade upp Arlanda Delivery för att få vår clearance för start mot Vilnius. Vid 19:09 taxade vi ut från terminal 3 mot bana 08. Detta efter två timmars försening. En försening som berodde på att ena generatorn var trasig.
Då detta var min första tur med passagerare så tänkte att det var väl typiskt att vi skulle få tekniska problem och inte komma iväg. Men teknikerna gjorde ett kanonjobb och bytte generatorn så att vi något sena kunde komma iväg.

Vädret vid uttaxning och Take-Off var snöigt och vi fick stå i kö för att ställa upp på banan. Dock var det en mycket kort väntan. Det var en härlig känsla att äntligen få sitta där med en erfaren kapten och de-facto få flyga en riktigt flight med passagerare och allt. Det var jag som var Pilot Flying på både vägen till och från Vilnius. Efter ca 1h40min så var vi framme i Litauen och det var dags för att ta taxin till Hotellet, som för natten var Radisson BLU. Ett trevligt hotell mitt i stan.
Efter en tidig morgon, upp vid 03:10, lite frukost och en väderbrief bar åter igen av till flygplatsen för att flyga hem igen. Redan imorse kände jag att jag hade lite bättre koll på saker och ting. Några minuter tidiga taxade vi ut för start på bana 20.
Som sagt, det var jag som flög även denna turen tillbaka till Stockholm, Arlanda. Vädret här hemma var helt ok, flygmässigt. Bra sikt och lite vind.

Det har varit ett intensivt dygn där jag åkt fram och tillbaka från Göteborg och Stockholm med flygning till Vilnius. Jag är väldigt nöjd med de senaste 24 timmarna. Givetvis postar jag några bilder nedan.

En liten parentes:
Idag när jag skulle ta tåget från Örebro blev jag plötsligt involverad i att ta hand om en fyllegubbe som blev knuffad av en "cool" kille i väntsalen. Troligtvis spräckte han baksidan av skallen, så jag och en till kille lade första förband på honom i förebyggande syfte till ambulanspersonalen kom! En del människor är fn inte kloka!!(en kort avstickare, nu åter till bildern)
Teknikerna undersöker om generatorn är stabil, vilket den inte var
I väntan på att få flyga rättar kapten upp sin manual och värdinnan läser en bok
På höjd på väg till Vilnius, en mycket nöjd Herr Arvidsson
Kapten Per Bondesson glad i hågen
Final stop i Vilnius, med passagerarbussen väntandes
Hotellrummet på Radisson BLU
Styrmansmössan vilar på bordet på hotellrummet

VILNIUS

Som jag sagt tidigare är det dags för min första flight med passagerare imorgon. Ser fram emot det väldigt mycket. Som det är nu har de flesta, tror jag, i min klass redan gjort sina första turer och jag har ju fått lite inputs från dom. Alla verkar riktigt nöjda med sina flighter! Och morgondagens flight går från Arlanda till Vilnius i Litauen. Det kommer att bli en kort natt i Vilnius för att sedan ta oss tillbaka till Arlanda.
Idag har jag då givetvis försökt läsa på om flygplatsen, kolla upp inflygningar, helt enkelt försöka förbereda mig så gott det går inför imorgon.

På återseende! Uppdatering kommer så fort jag får möjlighet efter flighten! :-)

FÖRSTA RUTTEN

Nu börjar det närma sig verkligheten ännu mer. Idag fick jag schemat, i flygvärlden kallat roster, för kommande veckor. Min första tur med passagerare kommer att bli på måndag kväll från Arlanda till Vilnius, där kommer jag att övernatta för att på tidig tisdagsmorgon åter flyga tillbaka till Arlanda. Nästa pass blir till helgen den 22-24/1, det tre dagarspasset är inrikes flighter, sammanlagt blir det åtta flighter den helgen. Och sedan rullar det på. Känns som det kommer att bli hur kul som helst och i vanlig ordning ser jag mycket fram emot dessa turer.

För övrigt har det blivit en del jobb på mitt "ordinarie" arbete på Volvo Powertrain, där jag innan skolan jobbade som service ingenjör. Nu när jag är inne och jobbar hjälper jag mest till med lite tekniker uppgifter. Ganska bra att ha något att fall tillbaka på och dryga ut studentkassan lite.

Ett litet urklipp från min roster nedan. I kolumnen C/I ser jag när jag har check-in, FROM är givetvis från vilken flygplats vi startar och TO är naturligtvis till vilken flygplats vi ska.

ÄNTLIGEN HÄR

Ja, nu har det väl hänt lite de senaste dagarna. Igår (tisdags) var hela min klass på möte med SPF, Svensk Pilot Förening. Där berättade de lite om vad dom sysslar med samt vad som händer just nu på Skyways. Jag hade inte tänkt gå in på det här utan jag lämnar det därhän. Tisdagen började alltså med en flygtur med SAS från Landvetter till Arlanda, där möte jag upp en klasskamrat som hade flugit dit från Ängelholm, sedan tog vi en Hertz-bil in till Stockholm för att gå på mötet. Mötet var slut runt 15-tiden och då satte jag mig åter i bilen och tutade ner till Jönköping där bilen skulle lämnas. Vidare till Göteborg blev det sedan med tåg. När jag anlände till Göteborg vid 21 var min sambo där för att hämta upp mig. Till min glädje hade hon även med sig en avi från posten, och det var mitt cert som hade kommit. Snabbt och snärtigt for vi till COOP-konsum och vid 2130 igår afton hade jag till slut certet i min hand. Ett roligt citat från kassörskan:

"Det tog lite tid att hitta det, trodde att det skulle vara ett stort paket eftersom det var så dyrt.." :-)

På bilden kan ni se det lilla men "dyra" pappersbiten!

JOBB

Fast inte det jag egentligen vill jobba med. Idag har jag nämligen varit på mitt "gamla" jobb och tjänstgjort lite. Det kommer jag förhoppningsvis kunna göra lite mer nu under våren. Alltid bra att kunna tjäna ihop lite extra kronor som student. Men imorgon kommer jag inte jobba, utan då ska jag upp till Stockholm över dagen för att närvara på ett möte med SPF, Svensk Pilot Förening, eller kort och gott pilotfacket. Jag flyger upp till Arlanda på förmiddagen och efter mötet kommer jag köra hem. Blir en lång dag men förhoppningsvis blir det ett givande möte i alla fall.
För övrigt väntar jag fortfarande på mitt cert, jag verkar vara den enda som inte fått det än, men det kommer säkert under veckan, hoppas jag :-) Jag är ordentligt sugen på att komma upp i luften nu, alldeles för långt mellan flygturerna!!

VÄNTANS TIDER

Just nu är det väldigt lugnt och stilla i vardagen. Som jag tidigare skrivit väntar jag på att certet ska dimpa ner i brevlådan. Utan det ingen flygning så att säga!
Å andra sidan har jag en C-uppstats som ska börja skrivas, helst så fort som möjligt. Men i vanlig ordning så har jag ingen aning om vad jag ska skriva om, om det är någon som har en bra idé så är ni mer än välkomna att höra av er!

Men för att liva upp det lite på bloggen tänkte jag posta något som de flesta mumsat i sig under helgerna som varit!

NYTT ÅR, NYA TAG

Jag kan lugnt påstå att det senaste året har gått väldigt fort och det har hänt mycket. Från början av året tills nu har jag gått från att bara få flyga små enmotoriga propellerkärror till att få ratta en tjugotons Fokker 50. Och det har inte direkt varit så att vi har glidit friktionsfritt fram, men vi har löst det. Efter de tolv start och landningarna som jag och Johannes genomförde strax innan nyår väntar jag nu på att mitt certifikat skall dyka upp, eller snarare dimpa ner i brevlådan. När jag har fått det så är det jobb i linjetrafiken som gäller. Det jag vet med säkerhet är att den 22/1-24/1 är jag planerad på åtta stycken rutter, eller leggar som vi kallar det. Dock är jag på stand-by mellan den 11/1-15/1 om det skulle dyka upp ytterligare flygningar.

Känns som om det här också kommer att bli ett mycket händelserikt år, återstår bara att se om det är bra eller dåliga händelser, eller kanske både och. Vilket fall som helst ska det bli sjukt kul att få komma ut och flyga. Det är ju ändå det vi tränat och utbildat oss för att göra! Men förutom flygning väntar även en C-uppsats att få bli skriven plus två andra kurser som vi kommer att genomföra i huvudsak på distans.