KSD

KSD är koden för Karlstad och det är där jag är just nu. Det är första gången jag utgår från Karlstad och bor här. Ett trevligt hotell men jag har inte hunnit kolla in staden så mycket än.
Slingan jag flyger nu går KSD-ARN-JKG-ARN-KSD med en lite längre rast i JKG. Idag har det blivit olika typer av inflygningar vilket beror på väder och vind. Har blivit Prescision, Non-prescision och visuell inflygning. Till Arlanda är det i stort sett alltid ILS-inflygningar som gäller men på de mindre kan det variera lite mer. Dessutom är det ganska vanligt att det bara finns ILS i ena riktningen på de mindre flygplatserna. Idag blev det med andra ord ILS på Arlanda, VOR/DME till Bana 01 i Jönköping och i Karlstad blev det en Visuell inflygning till Bana 03. Det är bra att få variera sig lite :-)
Imorgon har jag Stby på schemat så det kommer nog bli en lugn dag i Karlstad med en löprunda och utforska "byn" lite!

BARA FLYGNING

Först och främst har ni säkert redan läst om bomblarmet på en B777 mellan Kanada och Pakistan. Får hoppas att det bara är falsklarm, men å andra sidan har de ju kommit ner på marken och står på en säker plats.

Bomblarm

Igår var sista dagen för att lämna in examensarbetet vilket jag för visso gjort tidigare. Detta innebär att samtliga teoretiska kurser på TFHS är avklarade. Det sista som skall göras nu är egentligen bara en opponering på någon av mina klasskamraters arbete. Detta ska vi göra vår sista vecka i Ljungbyhed, vilket är samma vecka som vi tar examen. Men från och med nu är det bara flygning som gäller. Ganska skönt måste jag säga :-) Känns konstigt att tiden har gått så himla snabbt och att vi snart ska ta examen. Vi har ändå hunnit med en hel del under den tiden som varit. Men som pilot kommer man aldrig att sluta lära sig något. Som jag säkert tidigare sagt är det något nytt varje dag. Viktigast är väl att försöka komma ihåg och ta till sig allt som händer och sker.

Nu är det ju helg och lite paus från både det ena och det andra. På måndag är det dock dags igen för lite flygande verksamhet. Kommer att börja i Jönköping men sova sluta i Karlstad och sedan utgå därifrån. Karlstad har jag inte fått utgå ifrån tidigare, blir säkert bra det med!!

Jag tog några bilder med luren igår mellan VXO-ARN som jag bjuder på.

En molnformation som bildats på lite lägre höjd
Solen som på vägen ner speglar sig i en sjö


BLANDAT BLIR DET

För tillfället sitter jag i Växjö och skriver lite. Har varit här sedan i förrgår och ska vara här fram tills imorgon. Har turen att få flyga kvällspasset (=sovmorgon) mellan Växjö och Arlanda. Det blir alltså fyra leggar totalt per kväll. I tisdags blev vi dock försenade på sista turen ner till Växjö på grund av att en hydraulpump valde att inte fungera. Det märktes, som tur var, när vi startade upp på marken. Efter att följt den sedvanliga listan vid fel var det bara att stänga av motorerna och låta teknikerna ta hand om den flygmaskinen och vi fick byta till en annan. Så ut med passagerarna, bagage och besättning och göra om allt igen. Så kan det bli ibland.

I slutet på förra veckan hade jag med mig min sambo på jumpseat. Hon följde med de två sista leggarna mellan Halmstad och Arlanda. En liten film blev det också på landningen på Bana 26 Arlanda.



AVIATION MANAGEMENT!

Igår trillade resultatet ner i mailboxen angående AM-tentan. Gränsen för godkänt passerades med marginal, vilket nu innebär att det i stort sett bara är flygning kvar fram till examen. Har lite finslipande kvar på mitt examensarbete innan det är helt färdigt. Men det kommer att vara klart denna veckan. Börjar kännas lite konstigt nu att det är så nära examen. Dessa två och ett halvt åren har gått riktigt snabbt och det har inte bara vara en rak väg att åka på.
Men just nu sitter jag i Halmstad som är min basering under veckan. Fem dagars flygning med sammanlagt tjugo leggar. Det märks att hösten är på väg att ta över, med låg molnbas, en hel del regn, många lågtryck som tar med sig olika typer av frontsystem vandrar in över landet.

EN KLASS TILL

Under en tid har det varit ovisst om det skulle bli ytterligare en TFHS-klass med start 2011. Men nu är det klart och för den som vill kan man snart söka in till TFHS!

Lycka till alla ni som gör ett försök!

TFHS



DÅ VAR DET KLART

En dag med både det ena och det andra är genomförd. Började med att, återigen, gå upp tidigt och flyga upp till Arlanda. Precis som tidigare dagar var det dimma över stora delar av Sverige och givetvis även Stockholm. Inte helt oväntat så blev det lite förseningar på grund av detta. När vi närmade oss Arlanda och blev överlämnade till Approach på radion hörde vi hur andra på inflygningen rapporterade på vilken höjd de såg Approach Lightsen. Eftersom att dimman varierande gjorde även rapporterna det. Om jag minns rätt fick en SAS-kärra göra en Go-Around på CAT I minima för att de inte fick kontakt med några referenser och de rekommenderade då att efterkommande skulle göra en CAT II inflygning. Vi anammade deras tips och begärde CAT II av flygledningen. Så första CAT II inflygningen är gjord för denna säsongen.
Efter landning var det bara att ta sig till Skywayskontoret för att skriva tenta i den sista kursen på TFHS, Aviation Management! När samtliga var klara for vi ner till plattan och tog ett klassfoto framför en av Avias Fokkrar, tänkt som examensfoto. När det väl var gjort blev det lite lunch med några klasskamrater och vår Head of Training från TFHS. Dagen avslutades med en flygning tillbaka till Jönköping. En lång dag med lite av varje..
Kapten sitter och funderar på vädret

Låga moln och dimma var det i alla fall.. idag igen..

De glada..

EN VANLIG DAG

Som titeln säger så har det varit en "vanlig" dag.. mer eller mindre. Med rådande högtryck och en klar natt vaknade vi upp med dimma över hela Sverige (nästan).
För övrigt är det dags för den sista tentan imorgon. För min del kommer jag att göra den på Arlanda efter att jag flugit upp tidigt på morgonen för att sedan efteråt få flyga tillbaka till Jönköping... nu lite bilder från dagen!

Från denna höjd idag...

..såg det ut så här

..och så här. Här ser man diverse saker sticka upp ur dimman

I Fokkern längst fram sitter en klasskamrat och väntar på att få starta



ABNORMAL CHECKLIST

Åter tillbaka i Jönköping för att flyga fram till torsdag eftermiddag. En sexleggars slinga som går via ARN-JKG-CPH. Dagens flygningar har gått bra med inslag av ett litet bekymmer på ena motorn. På första leggen på dagen mellan JKG-ARN började Torquen fluktuera upp och ner vilket resulterar i att det blir osymmetrisk flygning. Så det var bara att dra fram Abnormal Checklist och följa den. Efter att ha följt listan som slutade med att vi fick stänga av den elektroniska styrenheten till den berörda motorn var det bara att justera Powern manuellt istället och flygningen mot Arlanda fortsatte i lugn och ro. Ytterligare en erfarenhet rikare med andra ord!

För övrigt fick jag göra en visuell inflygning till Bana 04L i Köpenhamn. Bra väder skapar bra förutsättningar, dessutom testade de Localizern på den banan också vilket kunde skapa felsignaler.

Och nedan lite bilder från dagen.
Holding Short of RWY 30 on TXY-A på väg mot en Remote-Parkering
Vi landade 04L och sedan taxade vi till parkeringen vid den röda punkten

En CRJ-100 tillhörande Cimber på parkering mittemot



AVKLARAT

Då va denna flygvecka avklarad. Det har varit mycket flygning i fint väder. Inte helt fel med andra ord. Tänkte inte bli långrandig utan lägger upp lite bilder istället! Lite varierande kvalité dock.
Malmö från ovan

SE-LEC på plattan i Köpenhamn, i väntan på tankbilen

På väg till Karlstad från Arlanda

COM-panelen med transpondern, COM2 samt ADF2 närmast

Vänster motor i solnedgången på Arlanda




KÖPENHAMN

Denna veckan utgår jag från Jönköping och flyger en slinga som består av Arlanda, Karlstad, Köpenhamn och sedan Jönköping. Det som är nytt för mig på denna slinga är Köpenhamn. Jag har fått kvällsslingan, vilket inte är helt fel när det har varit så fint väder som det varit. Alltid kul att komma till nya och stora ställen dessutom. Köpenhamn är definitivt en flygplats av det större slaget. Det som är intressant är att det kan vara så pass stor skillnad på flygledare i Danmark jämfört med Sverige. I Danmark pratas det märkbart mycket snabbare och otydligare. Svenskarna är generellt mycket lugnare och klara och tydliga i sina direktiv. Nu när jag har varit där har jag ju en bättre bild av hur det fungerar och det blir givetvis enklare att anpassa sig då.
Det blir ganska långa och sena dagar på denna slingan då vi flyger sex leggar (vilket är max). Vi är klara i Jönköping vid 00:00-tiden ungefär, men lite sovmorgon på det så är man på hugget igen!

Annars har det inte hänt något speciellt. Förutom att mellan Arlanda och Karlstad fick vi en Single Chime varning (inget som är allvarligt). Det var Window Heat på vänster sida som gav en felindikering. I vanlig ordning så gäller det att i första hand flyga, och sedan ta hand om "problemet". Var ju som sagt inget allvarligt denna gången. Eftersom att det var jag som var PF tog kapten fram QRH (Quick Reference Handbook) och följde därefter Checklistan för det specifika felet. Som med många liknande fel var det bara att slå av och sedan på igen för att se om felet kvarstod. Men så var inte fallet. Hade däremot felet funnits kvar hade vi varit begränsade till en hastighet av 180kt under 10000´.

Idag flyger jag sista slingan för denna veckan men är tillbaka i Jönköping på måndag igen, men då ska jag flyga morgonpassen....



RSS 2.0