"DAGENS" INSTRUMENT - ND

Då var det dags igen. Har varit lite svalt med inläggen de senaste dagarna. Jag försöker skriva en hel del på examensarbetet och det tar sin tid. Men nu tänkte jag skriva lite om det instrument som sitter längst ner i mitten i vårt Basic-T, nämligen Navigation Display (ND).
Själva stommen i ND:t är den digitala kompassrosen. Den kan man man ha i Arc-mode, översta bilden, eller så kan man ha den i Full-mode, nedersta bilden.  Precis som på PFD presenteras en del olika sorters information. Går inte igenom allt som kan presenteras men jag tar det som syns på bilderna nedan. Om vi börjar på den övre vänstra delen.

DTRK 052 - Önskad track
TO - det lilla TO visar att vi är på väg till punkt 04
STBY i grönt - Innebär att väderradarn är i Standbyläge
CMP2 - Innebär att det är jag som flyger
052 (mitt på skärmen) - Nuvarande Heading på flygplanet. Denna kan skilja sig mot DTRK beroende på hur det blåser.
Heading Bug - Blå indikering under 052. Den kan jag själv justera med en "ratt"
FMS - Innebär att autopiloten styrs av inputs från FMS (Flight Management System)
65 NM - Det är 65NM kvar till nästa punkt
ADF1 och ADF2 - Visar vad jag har inställt på de digitala nålarna (som just nu inte syns). Kan även vara inställda på VOR fyrar.
HDG 051 - Visar vad den blå Heading Bugen är satt på.
11➘ - Visar hur mycket det blåser och varifrån
GSPD KTS - Groundspeed i knop
På denna nedre bild kan ni se ADF/VOR-nålarna. I detta fall är de inställda på att visa riktning till NDB-fyrar. Vidare ser man också indikeringar för ILS.
Det man inte ser på någon av dessa bilderna är att man kan få väderradarn presenterad på denna skärman också. Och med hjälp av den kan vi undvika det värsta vädret.

Hoppas att det inte blev för grötigt!

Ha det gott så länge!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0