"DAGENS" INSTRUMENT - PFD

PFD - Primary Flight Display

Det är det instrument som sitter högst upp i mitten i vårt Basic-T. Till skillnad från för i tiden då man bara hade ett horisontgyro placerat på samma ställe innehåller PFD:n lite mer information än bara hur man förhåller sig till horisonten, alltså vilket attityd som flygplanet har. En PFD kan givetvis skilja sig från flygplanstyp till flygplanstyp och beroende på hur modern den är.

Men informationen som vi får presenterat på våran PFD är i alla fall radiohöjd, autopilot/flightdirector mode, rising runway, decision height, roll och pitch indikering, ILS indikering, Marker beacon indikering, Air Data command (IAS eller VS). Skulle det skilja för mycket vad gäller heading, pitch, roll, pitch/roll, localizer, glidslope, ILS (glideslope/localizer) mellan höger och vänster sida kommer vi få en varning presenterad på PFD:n. Sedan finns det lite annat som kan dyka upp på displayen förutom det jag nämnt.

På bilden nedan ser ni det kan se ut. "Tyvärr" är denna bild tagen från den isländska maskinen och det är bara den som ser ut just så här. Till exempel kan ni se att den har som ett kors i mitten, ett så kallat crossbar. I de andra flygplanen har vi något som istället heter v-bar. Oavsett om det är crossbar eller v-bar så indikerar den var man skall flyga under de förutsättningar man gett den.

På denna specifika bild kan man notera att autopiloten styrs av högra sidan (dvs det är jag som flyger) och att vi befinner oss på en höjd (ALT). LNAV innebär att autopiloten/flightdirectorn är kopplad till vår FMS (Flight Management System). Mer om FMS:n i ett annat inlägg.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0