"DAGENS" INSTRUMENT - Basic T

Nu kanske saker och ting kommer i "fel" ordning men i alla fall. Som jag nämnde i tidigare inlägg så är grundinstrumenten placerade i T-formation och därav namnen Basic-T. Dessa grundinstrument är alltså hastighet, horisont(attitydindikator), höjd samt kurs. Som jag har förstått det så kom denna formation till för att i flygålderns början fanns det ingen standard för hur instrumenten var placerade, utan kunde sitta lite hur som helst. Detta gjorde att en viss förvirring kunde uppstå då man gick från flygplan till flygplan (även av samma typ). Denna förvirring orsakade en del olyckor och man kom då fram till att en standardisering för placering av instrumenten var en god idé.
Dessa instrument kan ju se olika ut beroende på hur modernt flygplanet är dvs om det har EFIS(Electronic Flight Instrument System) eller inte. I Fokkern har vi både och. Vår Attitydindikator och Kurs är av EFIS-typ, medans höjd och hastighet är av elektromekanisk konstruktion.
Det var lite kort om Basic-T, mer om respektive instrument kommer så småningom.
Basic-T i Fokker 50. Till vänster har vi Airspeed, mitten överst Attityd(horisont), till höger Höjd och underst i mitten Kurs. (bilden kanske inte är helt symmetris..men men.)
Basic-T på en EFIS-skärm i Cirrus SR-20 som vi flög i Ljungbyhed.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0