"DAGENS" INSTRUMENT - Airspeed indicator

Dagens och dagens, borde kanske döpa om det till veckans instrument, men då blir det väl till slut månadens instrument.
Tänkte försöka mig på att förklara hur hastighetsmätaren fungerar, i huvudsak blir det en generell förklaring. Först tänkte jag förklara hur instrumentet fungerar sedan förklara de olika hastigheterna. Jo då, det finns olika hastigheter som mäts, eller kan mätas.
Hastigheten får vi fram genom att mäta det dynamiska trycket i ett så kallat pitotrör. Dessa pitotrör kan vara placerade på lite olika ställen beroende på vilken flygplanstyp det är. Men vanligast, vill jag nog säga, på kommersiella passagerarflygplan är att de är placerade på sidan av nosen.
Just det, det var det här med tryck också. Det man mäter i pitotröret är det totala trycket, alltså det dynamiska och det statiska trycket. Det statiska lufttrycket är det tryck som påverkar oss hela tiden. Statiska lufttrycket kan man förklara som en luftpelare som sträcker sig från toppen av atmosfären till marken. Och självklart är detta tryck högst vid marken.
Det dynamiska trycket är det tryck som uppstår när vi sätter fart på maskineriet genom lufthavet. Det är lite svårt att ge en noggrann förklaring, men går att fördjupa sig i här. Men, det vi kan konstatera är att när vi börjar sätta fart på flygplanet kommer det statiska trycket att minska medans det dynamiska ökar och därmed får vi en ökad Airspeed. Således har vi kommit in på de olika hastigheterna.

IAS - Indicated Airspeed, den hastighet som man mäter och som man ser på hastighetsmätaren

CAS - Calibrated Airspeed, en hastighet som man kan få ut genom att ta hänsyn till instrumentfel och positionsfel (placering av intagen)

TAS - True Airspeed, flygplanets egentliga hastighet genom rådande luftmassa. Varierar med densiteten.

EAS - Equivalent Airspeed, i denna hastighet tar man hänsyn till luftens kompressibilitet. Vid havsnivå kan man säga att EAS, TAS och CAS är detsamma.

M - Machnummer, utan närmre förklaring så används denna hastighet vid högre hastigheter och normalt så används denna indikering vid flygning på högre höjder.
Pitotrör placerade på sidan av nosen
Airspeed indicator på Fokker 50 - lite dålig bild tyvärr
Det blev en hel del denna gången och jag hoppas att jag fick rätt på allt. Det är lite att hålla reda på.

Kommentarer
Postat av: Finkel

Ja eftersom det är du som kör så hoppas jag att du håller reda vad som är vad!! :)

2010-03-15 @ 19:11:54
Postat av: Anonym

Läran om pneumatik - A och O på Hässlö! :)

2010-03-15 @ 21:22:34
Postat av: Mattias

Finkel: det är bra, have faith!



Haha.. ja, Hässlö! Det var tider det!

2010-03-15 @ 23:16:02
Postat av: fredde

Vad är den där "piggen" som sticker ut längst till vänster för sig själv? Har sett den på fler plan och undrar vad det är...



2010-03-27 @ 21:22:28
Postat av: Mattias

Tjena Fredde,



Om du menar piggen som är vit/röd-randig så är det indikeringen för Vmo, en hastighet som vi inte får överstiga. Den heter Maximum Operating Limit Speed och vid FL210 är den 224kt och vid FL250 är den 206kt. Piggen i sig kallas för barber pole, för att den är så lik en sån där pinne som brukar så utanför Barbershops

:-)

Hoppas du fick svar på din fråga.



Ha det fint

/Mattias

2010-03-28 @ 09:12:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0