"DAGENS" INSTRUMENT - RMI

Tänkte försöka mig på att förklara ett instrument som heter RMI (Radio Magnetic Indicator). Ska hålla det så enkelt som möjligt. RMI:t är ett instrument som används för att exempelvis bestämma bäring och riktning till en radiofyr. RMI:t fungerar på så vis att det tar in signaler från en fyr med antingen rundstrålande radiovågor alternativt signaler från ett fyr med riktade signaler. Den förstnämda kallas för NDB-fyr (Non-Directional Beacon) och den andra kallas VOR (VHF Omni-directional Range). Instrumentet har två nålar som man kan ställa på olika fyrar om man så önskar eller så har man samma fyr på båda. Med hjälp av detta instrumentet kan man då navigera mellan olika fyrar och hålla koll på hur man ligger i förhållande till de samma. På RMI:t har vi även kursindikering so ändras då vi ändrar kurs. På de gamla instrumenten hade man fast kursindikering vilket gjorde det lite klurigare att läsa av det.
Vill ni veta mer om detta så kolla länkarna som jag lagt in ovan. Det ligger betydligt mer bakom det hela än det som jag kortfattat skrivit här.
På bilderna nedan kan ni se hur det ser ut i Fokkern. Tyvärr hade jag inga riktigt bra bilder, men jag tror de duger för syftet.
RMI:t som det ser ut i Fokkern
Placeringen av RMI:t i förhållande till de andra instrumenten


Anders! Hoppas att musiken blir bättre och bättre desto fler instrument du får presenterade :-)

Kommentarer
Postat av: Sven W

Även känt som det ensammaste instrumentet...

2010-03-25 @ 16:42:48
URL: http://svenw.wordpress.com
Postat av: Mattias

Haha.. det är helt rätt Sven!



trevlig blogg du själv har förresten!

2010-03-25 @ 18:59:22
Postat av: Magnus

Det ensammaste instrumentet! :D

2010-03-28 @ 23:54:06
URL: http://lidosta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0