"DAGENS" INSTRUMENT - TCAS

TCAS står för Traffic alert and Collision Avoidance system. Detta instrument hjälper oss att hålla reda på och göra oss uppmärksamma på flygtrafik omkring oss. TCAS:en fungerar på så sätt att den kan skicka samt ta emot signaler från andra flygplan och får så reda på deras hastighet, höjd, om de sjunker, stiger eller ligger still på en höjd. Systemet kan följa upp till 45 flygplan men kan bara visa 12 på displayen. Den kan efter med hjälp av vissa förutsättningar kategorisera omgivande trafik enligt fyra kategorier.

  • Resolution Advisory (RA) traffic
  • Traffic Advisory (TA) traffic
  • Proximate Traffic
  • Other Traffic
RA - Det finns två olika RA. Corrective och Preventive RA. Om det föreligger ett hot om att kollidera kommer systemet att generera något av de två RA. Får vi ett Corrective RA kommer det att visas på displayen om vi ska sjunka eller stiga och med vilket sjunk/stighastighet. Om vi får ett Preventive RA säger systemet till oss att antingen stanna kvar på rådande höjd genom en ljudvarning som säger MONITOR VERTICAL SPEED, eller bibehålla rådande sjunk/stighastighet genom att säga MAINTAIN VERTICAL SPEED.

TA - Om systemet bedömer att ett annat flygplan kan komma att bli ett hot men än så länge befinner sig på behörigt avstånd genereras ett Traffic Advisory. Då får vi en ljudvarning som säger TRAFFIC TRAFFIC. Det är för att göra oss varse om att det kan komma att bli ett hot.

Proximate Traffic -  Är trafik som inte räknas som hot men befinner sig inom 6nm horisontellt och 1200ft vertikalt från oss.

Other Traffic - Är helt enkelt trafik som befinner sig utanför de gränser som gäller för Proximate Traffic.
Beroende på vilket kategori omgivande trafik hamnar inom får kommer de att se olika ut. Ett RA ses som en röd markering, ett TA ses som en orange markering och de andra är en fylld vit respektive "ihålig" vit markering. Ni förstår nog bättre om ni kollar bilden nedan.
Man kan även ställa in den så att den är extra känslig mot trafik ovanför, under eller lika mycket på båda hållen.
Här kan ni se de olika symbolerna för omgivande trafik samt det gröna området som det gäller att hålla sig inom
Så här ser det ut i verkligheten. Här kan ni se att det är inställt på att ha extra känslighet ovanför, och det används då man stiger. Ser även att vi stiger med cca 1500´/min

Som vanligt är det aningens förenklat, men jag tycker att det är principen som är det viktiga.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0