GRUNDERNA

Ett flygplan rör sig kring tre axlar nämligen den longitudinella, laterala samt den vertikala axeln. Den longitudinella axeln går från nos till stjärt, laterala axeln går från vingspets till vingspets och den vertikala rakt genom flygplanet i, ja, vertikalled.
Longitudinella axeln = Rollaxeln
Laterala axeln = Pitchaxeln
Vertikala axeln = Giraxeln
I varje axel har man olika typer av roder till sin hjälp. Runt rollaxeln har man skevroder, de sitter längst ut på bakkanten av vingen.
Runt pitchaxeln har man höjdroder som sitter längst bak på flygplanskroppen.
Runt giraxeln har vi då sidorodren som sitter på fenan.
När piloten bankar ett flygplan, svänger, kan man lätt tro att man bara använder skevroder, men så är det alltså inte utan man använder alla tre rodren. Annars skulle man bland annat sjunka om piloten inte använde höjdroder i en sväng, som ett exempel.
Nedan lite bilder på förklaringarna ovan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0