LEFT ENGINE OUT!

Life is smiling...
Nu så är jag hemma i Göt´laborg, hos min kära sambo, igen efter en lång dag med tidig uppgång.
Imorse 0715 hade vi briefing för veckans tredje pass. Dagens pass innehöll lite mer bekymmer än de tidigare två.
Idag lades det till att vi fick ett motorbortfall. Till och börja med var instruktören snäll nog att ge oss det när vi låg på cruise, på 10000 fot. Där fick vi känna på lite hur det känns att förlora en motor. Vi flög bland annat runt i låg fart, gjorde lite svängar mm. Det krävs ganska mycket aktivt flygande för att hålla höjd, kurs och stabilitet.
Det som sker vid ett motorbortfall är att man måste trampa otroligt mycket sidoroder (bland annat) för att flygplanet inte ska gira, alltså svänga över, på det hållet som den skadade motorn sitter. Det krävs en hel del kraft för att hålla flygplanet på rätt köl.( För er som inte vet, så sköter man sidorodren med fötterna).
Efter att motorhaveriet har inträffat så finns det en del åtgärder man måste göra, och dessa skall man kunna utantill. När man har genomfört åtgärderna som man skall kunna utantill tar man fram sin Emergency Checklist och kollar vad som gäller för det specifika felet.
Vi fick även prova på hur det var att få motorbortfall precis efter take-off samt göra inflygningar med bara en motor.
Det var ett mycket givande pass, och för er som är nervösa när ni flyger behöver inte vara orolig om en motor skulle paja. Man kan mer än väl flyga vidare med endast en fungerande motor.
I filmen nedan kan ni se hur en Boeing 757 får in en fågel i ena motorn men fortsätter stiga utan problem. Det sägs att styrman på denna flight är en gammal TFHS-elev :-) .

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0