REGLER, REGLER, REGLER

Som jag tidigare nämnt så flyger man efter två typer av flygregler. Jag tänkte att jag kort skulle förklara dessa.
All luft är uppdelad i olika luftrumsklasser och de benämns från A-G. Inom de olika luftrumsklasserna så gäller olika regler. Jag kommer inte grotta ner mig i varje luftrumsklass.
Men i Sverige har vi egentligen bara C och G. C-klassat luftrum är kontrollerat luftrum, det är kontrollerat av en eller flera flygledare. G-luft är okontrollerat luftrum.
Först och främst har vi VFR som betyder Visual Flight Rules. Generellt kan man säga att det är under dessa regler som alla privatflygare rättar sig efter. Reglerna innebär egentligen att man flyger omkring, till största delen, i okontrollerad luft, så kallad G-luft, och att man därför får hålla kolla på saker och ting själv. Man har alltså ingen flygledare som säger till dig vad du ska göra. Här gäller det att alltså att man själv som pilot måste hålla koll på var andra flygplan befinner sig i förhållande till en själv.
Sen hade vi ju IFR, som står för Instrument Flight Rules. Det är under dessa regler som all kommersiell trafik opererar under. Till skillnad från VFR så har piloterna här en flygledare som har ansvaret för att separationen mellan flygplanen hålls. (Givetvis så är det ju i slutändan piloterna som har det yttersta ansvaret för att det inte händer något.)
När man flyger under dessa regler har du alltså en flygledare som leder dig i luften. Från flygledaren kan man bland annat få direktiv om att sjunka, stiga, sakta ner, klart landa osv.
Innan man startar och drar iväg från en flygplats så ropar piloterna upp tornet och begär att få lämna flygplatsen och gå mot sin destination, man inhämtar sin Clearance.
Under en lång flight kommer man skickas över från flygledare till flygledare då man passerar olika ansvarsområden.
Det skiljer sig även en del i hur man flyger flygplanet under respektive flygregel. Som ni kanske förstår, under VFR så gäller det att hela tiden, nästan, titta ut och se till att man har en visuell uppfattning om sin omgivning.
Medan under IFR, flyger man på sina instrument. Det innebär att piloten i stort sett hela tiden kollar på sina instrument och håller flygplanet på rätt köl på så vis.
Typisk syn vid IFR-flygning
Typisk syn VFR-Flygning
Nåja, exemplen ovan kanske inte är så "typiska"!! men ni förstår säkert poängen.
Blev kanske inte så kort som jag tänkte mig, men nu hoppas jag att ni förstår skillnaden lite bättre.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0