SOM JAG SA..

.. så skulle jag återkomma!
De flesta, som känner mig,  vet redan att jag går på TFHS, TrafikflygarHögskolan. Här började jag i april 2008 och examen är beräknad till november 2010.
TFHS är egentligen det gamla namnet, från den tiden då skolan tillhörde flygvapnet. Detta gjorde den från 1984 till 1998 då man lade ner F5 i Ljungbyhed. Kvar blev Trafikflygar Högskolan, TFHS. Skolan gick sedan in i Lunds Universitet och har kommit att bli kallad Lund University School of Aviation, L.U.S.A. Och nu för tiden så är TFHS en del av LTH, Lunds Tekniska Högskola.
Programmet jag går mynnar ut i att jag får en Bachelor examen i Airline Pilot Program. Det flygcertifikat som jag kommer att erhålla i slutet av min utbildning kallas MPL, Multi Pilot Licence. Detta innebär egentligen att jag inte får flyga kommersiellt som ensam pilot, lite lätt förenklat, utan bara i ett tvåpilotssystem.
I dagens kommersiella flygtrafiki så är det ganska ovanligt att man opererar i ett så kallat enpilotssystem. Istället är man alltid två stycken i cock-pit och man bildar då ett tvåpilotssystem.
Man kan säga att flygningen bedrivs under två olika sorters regelverk. Antingen VFR (= Visual Flight Rules) eller IFR(=Instrument Flight Rules). Mer om detta senare.
Fram tills nu har jag flugit 100 timmar i TFHS´s skolflygplan CIrrus SR-20. Dessa timmar består i bland annat en hel del olika typer av navigeringar, övning på nödprocedurer samt en del instrument flygning.
Utöver dessa timmar i ett riktigt flygplan så har jag även flugit ca 20 timmar i en simulator som kallas FNPT II, i syfte att öva på IFR.
FNPT II
CIRRUS SR-20
Min förtsta EK-landning. (EK=Enkel Kommando dvs jag flyger ensam i flygplanet)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0