1:a ADVENT

Som jag sagt så många gånger tidigare men tiden går verkligen fort. Idag är det första advent men snön lyser tyvärr med sin frånvaro. Vi vaknade dock upp i Villan idag med ett mycket härligt väder utanför fönstret!

Igår kväll genomförde vi ytterligare ett pass i simulatorn. Som lite topping på moset hade vi med oss en passagerare, nämligen Kristin. Kul att hon kunde följa med och se hur det går till!
Det blev lite blandad kompott vad gäller övningarna. Vi kollade en hel del på fel som kan uppstå. Mest problem och varningar som gäller elsystemet.
Andra situationer vi fick känna på var t ex hur det känns när det blir obalans i propellerbladen, om motorn börjar pumpa(=kompressor stall), startmotorfel, motorbortfall vid start, dubbelt motorbortfall mm.
Vid motorbortfall på båda motorerna är det bara att:
-Power levers i Flight Idle(= tomgång under flygning)
-Fånga upp 140KT
och samtidigt börjar PNF att försöka starta motorerna igen. Men igår fick vi givetvis inte igång någon av de båda motorerna. Men tur i oturen var vi precis vid Arlanda, så det var "bara" att glidflyga ner och landa på lämplig bana. Jag måste erkänna att den seglar ganska bra :-)

Tänkte beskriva hur det kan/ska låta när man får motorbortfall strax efter Take Off:
PNF= Pilot Not Flying, PF=Pilot Flying

PNF - V1..Rotate!
Master Warning
PNF - Left Engine Out
PNF - Positive
PF - Gear Up, Check Power
PNF - Power Checked, No Auto Feather!
PF - Fuel Lever to SHUT
PNF - Confirm Left
PF - Confirmed
PNF - Fuel Lever to SHUT
PNF genom för några extra moment som inte uttalas såvida det inte glöms.
På 400´ över marken planar PF ut och påbörjar att accelerera till en fart som heter Vfr= den hastighet man tar upp klaffarna. Samtidigt genomförs ytterligare några åtgärder.
PF - Flaps Up!
PNF - Faps Up selected!
Man fortsätter accelerera till Vfto=Final Take Off Speed. Med denna hastighet kan man säkert påbörja att stiga. När denna hastighet är uppnådd är det en god idé att sätta på autopiloten och sedan ta hand om nödchecklistor osv.

Blev kanske lite mycket men, så kan det bli ibland. :-)
Glad första Advent på er!

Kommentarer
Postat av: OKO

PNF: V1

PNF/PF: Engine 1 out!

PNF: Positive rate

PF: Gear up

PF: Select speed V2

PNF: Speed V2 selected

(PNF: Gear is up)

PNF: Acceleration altitude

PF: Engage altitude

PNF: Altitude engaged

PNF: V2 + 15

PF: Flaps zero

PNF: Flaps zero selected

PNF: VFS

PF: Select speed VFS

PNF: Speed VFS selected

PF: Memory items

etc etc...

2009-11-29 @ 12:32:54
Postat av: OKO

jag såg i min enfald att jag PF själklart ska kalla ut 'Max Thrust' i händelse av motorbortfall också! ;)

2009-11-29 @ 12:34:18
Postat av: ARV

Hehe.. bra där! Korrigera sig själv!

2009-11-29 @ 12:47:47
Postat av: OKO

Skill check is a coming, man vill ju inte missa några som helst detaljer :)

2009-11-29 @ 13:48:39
Postat av: ARV

Så sant som det är sagt! men vi syns snart hörrö Niven! 10-11/12 i Noueva E Stockholmo.. hehe

2009-11-29 @ 19:11:57
Postat av: Karin o Börje

Oj oj vilket flygarspråk! Här hemma regnar det just nu men vi har idag varit och tittat till huset i Båstad och då var det uppehåll och härligt väder för en gångs skull. Det var roligt att komma dit. Härligt att du och Kristin kan träffas ett tag nu under en vecka. Ha det gott och kramar från oss!

2009-11-29 @ 21:55:58
Postat av: Mulle

Jaa, det blir lätt lite flygarspråk ibland :-)

trevligt att ni varit nere i Båstad, hoppas att det flyter på bra där nere så ni kan vara där lite snart. Ser fram emot att få vara lite där också.. :-)

Idag har jag och Kristin varit inne i stan och kollat lite julskyltning och träffat ett par kompisar, skoj!

Kram på er och hälsa så gott!

2009-11-29 @ 22:14:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0