DÅLIGT VÄDER

Under gårdagen hade vi lektioner i vad som gäller vi "extra" dåligt väder. Beroende på hur dåligt väder det är krävs det olika mycket utbildning av piloterna samt utrustning på både flygplanet och vid flygplatsen där man ska landa. Under ett siktvärde på 750 m säger man, inom Skyways, att man genomför LVO. LVO står för Low Visibility Operation och det innebär att man genomför inflygningen på ett lite annat sätt än normalt samt att beroende på hur dålig sikten är kan det krävas mer utav flygplatsen/banan där landningen skall ske. Vi kommer att när vi är klara med utbildningen att få göra inflygningar när sikten är så pass låg som 300 m. Ni kan ju själva tänka er hur snabbt det går att flyga det avståndet i 230 km/h, vilket är den ungefärliga hastigheten under sista delen av inflygningen.
Nu är det ju givetvis så att det finns vissa andra krav som skall vara uppfyllda för att man de facto skall få landa. Bland annat måste man ha vissa visuella referenser för att få fortsätta ner på banan. Har man inte det vid rätt tillfälle så är det bara att gasa på göra om det.


Efter gårdagens lektion fick vi ytterligare en hemuppgift, dock var det ingen som behövde redovisas. Denna gången fick vi med oss en bunt med papper som vi skulle gå igenom. Denna bunten med papper bestod bland annat av en färdplan, ett loadsheet (beskriver vikt & balans), dagens väder mm. Alla dessa papper är något som enligt myndigheterna skall finnas ombord på flighten. Och idag hade vi en liten frågestund gällande den luntan.


Som en liten surprise innan lunch fick vi genomföra ett litet test som hade av operationell betydelse. Mycket nyttigt tycker jag, för då får man en lite föraning om vad som "krävs" av oss. Som vanligt har de senaste två dagarna varit mycket lärorika och det känns att vi närmar oss verkligheten!!


Imorgon skall återigen ut och klämma och känna lite på Fokkern in real life och ämnet för morgondagen är Emergency!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0