FOKKER 50

Åter igen har jag tagit mig upp till Upplands Väsby för ytterligare en vecka med lektioner och inte minst det tekniska provet på torsdag.


Men i detta inlägg tänkte jag framföra lite snabbfakta om Fokkern.
Längd: 25.25m
Vingbredd (spännvidd): 29.00m
Max startvik: 20 820kg
Max antal passagerare: 50
Max höjd: 25 000´ (ca 7 500m)


Fokker 50 kommer från det holländska företaget Fokker och ursprungsversionen kom redan under 1950-talet. Det är ett kort-mellandistansflygplan som kan ta ett gäng glada passagerare ca 2000 km. När flygplanet befinner sig på en höjd av 25 000´ så är trycket i kabinen detsamma som på 8000´. Det är ett så kallat turboprop flygplan, vilket innebär att propellern drivs via en turbin och dess axel, vars varvtal är nedväxlad. Självaste motorn är således en jetmotor.
I Sverige är det Skyways och Amapola som flyger denna typen. De båda bolagen ägs av samma huvudägare Salenia. Amapola är till skillnad från Skyways ett renodlat fraktföretag. Andra bolag som opererar detta flygplan är bland annat KLM och Air Baltic.


Det var lite kort om flygplanet. När jag har börjat flyga det lovar jag att komma med lite mer info om skrotet.


Och till sist en liten bild på härket. Bilden är tagen från Syways.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0