INCAPACITATION & SMOKE IN CABIN

Nu är det nära! dagens simulatorpass vad åttonde i ordningen, nu är det bara två kvar!


Dagens övning medförde att vi skulle öva på både rökutveckling i kabinen samt Pilot Incapacitation. Incapacitation innebär att en av piloterna (förhoppningsvis bara ena) blir utslagen, kan bero på en hjärtattack. Det behöver ju inte ske akut, utan det kan vara en långsam utveckling beroende på syrebrist t ex.
I dag så hände detta givetvis Pilot Flying och under sista delen av inflygningen. Då är det bara som Pilot Not Flying att ta över och försöka fortsätta inflygningen. Detta innebär ju att det blir mycket mer att göra själv än om man hade varit två "vakna" piloter. Framför allt är det otroligt viktigt att ställa om sig själv från att sitta och övervaka flygningen till att plötsligt bli den som flyger.


Sen hade vi ju också rökutveckling i kabin. Proceduren då är att få på sig syrgasmaskerna och sedan försöka åtgärda problem och kolla i sin Emergency Checklist, och sedan gå ner för att landa. Det är lite speciellt att sitta med syrgasmasker och skyddsglasögon och flyga, men det fungerar bra.


Det var väl i stort sett allt om dagens förehavanden. Imorgon har jag inget pass utan på torsdag- och fredagsmorgon är det dags igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0