NORGE AVKLARAT

Jaha.. då var det sjätte passet avklarat. Dagens flygningar gick mellan Oslo-Trondheim. Min flygning var från Trondheim till Oslo.


Det som är väldigt speciellt i norge, och framför allt i norra delarna, är att det är mycket höga berg vilket ger speciella inflygningar. Men det gick bra idag, både till och från Trondheim. Men i vanlig ordning så fick vi ju givetvis Engine Out och Engine Fire vid "fel" tillfällen, vilket jag tyckter att vi redde upp väldigt bra. Jag känner att procedurerna börjar sätta sig. När vi kommer upp till Arlanda för att börja flyga Fokker 50 så kommer det vi har gjort hittills att ha hjälpt otroligt mycket.


När man bedriver flygning över höglänt terräng har man en viss sorts kartor med sig. På dessa kartor finns det publicerat vilka höjder som det är möjligt att sjunka till utan att man flyger in i ett berg. Detta skall man följa upp hela tiden för att veta vilken höjd man kan sjunka till om något dåligt skulle inträffa.


Varje flygplats har också något som heter IAL-charts, det är ett inflygningskort där det är publicerat hur man skall genomföra sin inflygning till respektive bana.
På bilden nedan ser ni en sådan IAL-chart och kartan jag talande om innan. Inflygningskortet är det gula som sitter i pärmen och kartan ligger under pärmen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0