AUTO-PILOT U/S

Nu så har det lugnat ner sig lite. Som jag pratade om i senaste inlägget var det en lite mer händelserik sista flight upp till Skellefteå i söndags. Vi startade bana 19R med en högersväng med kurs 270 och stigande upp till 3000ft med mig som PF. Vi fick snabbt fortsatt högersväng till kurs 290 och ganska snart kurs 350 och upp till FL60. Runt 4000ft bad jag kapten att engagera Autopiloten. Men så lätt skulle det inte gå, det hände nämligen inte något alls när vi försökte sätta igång den. Vi började med att kolla om Autopilot Disconnectknappen hade fastnat (det kan hända), först på min sida sedan på kaptenens sida. Tydligen var inte det fallet. Vi fortsatte felsöka men hittade inget som kunde vara fel så det var bara att fortsätta manuellt. Inget konstigt med det, jag tänkte att det är ju alltid bra övning. Så upp till FL190 och på med cruise-power. Efter en stund på level, började kapten fippla med Go-Aroundknapparna, ett par knappar som sitter på sidan av throttlen, och vips så fungerade Autopiloten igen. "Tyvärr" blev det inte manuell flygning hela vägen till Skellefteå.
En sak som är ganska rolig med att flyga till lite mindre ställen är att om det är väder för det så får man göra visuella inflygningar. Som jag tidigare skrivit blir det mer manuell flygning och man har referenserna på utsidan istället för att sitta och stirra på instrumenten hela tiden. Det har blivit visuella inflygningar varje gång under helgen, trevligt!

Igår, måndags, skulle vi flyga tre leggar SFT-ARN, vilket vi också gjorde. Fast en sak som var lite utanför normalbilden var att vi flög i vulkanaske ZON 2 på samtliga leggar. ZON 2 innebär att det kan finnas rester av vulkanaska och för att få flyga där måste bolaget ha särskilt tillstånd. Flyger man i ZON 2 måste man göra tätare och noggrannare kontroller på bl a motorer. Det är en ganska tidsödande procedur men ack så viktig. Jag steg av på Arlanda igår eftermiddag och 1.5 timme senare var det dags för mig att vara passagerare på SK163 till Landvetter. Efter ett tidigt uppvaknande på morgonen så hann jag somna redan vid gaten på Arlanda och vaknade igen när Kapten annonserade att det var 10 minuter kvar för landning :-)

Jaa, annars är det fortsatt uppsats och paper-skrivningar som gäller.  Men kommande helg bär det av till grannlandet Norge för lite brädåkning, inte tokigt!

Givetvis lite bilder från helgen som gått.
Står på kö för att starta bana 19R, dock hann jag inte fotografera A-330 som stack iväg
En "liten" Airbus
En bild av Forsmark från ovan
Lite mat ska man ha... och en liten efterrätt!
Ett mätt chef är en nöjd chef!
Det ligger fortfarande is på sina ställen när man kommer norröver



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0