BETAR AV

Har börjat beta av några av de uppgifter som vi har att göra parallellt med flygningen. I Human Factors-kursen fick vi en uppgift att skriva två stycken papers, ett paper om ett valfritt HF-ämne och ett om en olycka som är kopplat till human factors. Jag valde att skriva om beslutsfattande och om Colgan 3407, en Dash-8-400, som havererade ca 5NM nordöst om flygplatsen i Buffalo i februari 2009.

Det är ganska nyttigt att få sätta sig in i en olycka på det här sättet. Jag har suttit och läst stora delar av NTSB´s (National Transportation Safety Board) rapport gällande denna olycka. Det gör förhoppningsvis att man tänker lite annorlunda och lär sig av andras olyckliga misstag. I just Colgan 3407 haveriet var det en mängd olika bidragande orsaker, som det oftast är, som resulterade i 50 omkomna varav en på marken. Men i detta fallet fanns det brister i båda handhavande av flygplanet samt brister i utbildningen som kunde motverkat de brister som fanns i handhavandet.
En artikel om olyckan finns att läsa för den som vill. Klicka bara på bilden nedan så kommer artikeln fram i PDF-format.

Nu ska jag snart börja packa för lite brädåkning i Norge, så det blir en liten pause i skrivandet. Men läs artikeln så länge. :-)




Kommentarer
Postat av: Mahan

Tjena,



det är så att jag söka till pilotutbildning och undrar om du har lust att svara på några frågor :)?



maila gärna



Mvh Mahan

2010-05-03 @ 22:49:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0