SKELLEFTEÅ

Morgonen igår började ganska tidigt med samtal till Landvetter Airport och SAS för att kontrollera om flygen gick som de skulle till Arlanda. När jag väl hade kommit fram via telefon till Landvetter och fick reda på att det gick några flyg upp blev det bråttom för att hinna med spårvagn och flygbuss. Jag hann med 0930-flyget till Arlanda och var därför framme i väldigt god tid för mina egna flighter. Men jag spenderade dagen på Arlanda genom att få lite saker gjort som jag inte hunnit med plus att jag träffade min norska klasskamrat som jag tog en lunch med.
Det var ganska lugnt på Arlanda fortfarande med undantag för utlandstrafiken i terminal 5.

Jag checkade in vid 1600 och med tanke på rådande omständigheter fanns det en hel del information att ta del av. Man har ju nu delat upp luftrummen i tre zoner, Zon 1, Zon 2 och Zon 3. Zon 1 är värst och är en så kallar no fly zone, i Zon 2 är kan det finnas rester av aska medans Zon 3 är det fritt från aska. Men för att få flyga i Zon 2 krävs det ett tillstånd från myndigheterna som innebär att man har infört speciell procedurer för att kontrollera t ex motorer, propellrar mm. Avia fick ett sådant tillstånd i torsdagskväll och därmed har vi tillåtelse att flyga i Zon 2 om det behövs.

Just nu är jag upp i Skellefteå och har en ledig dag. Tanken var att vi skulle flyga några turer under dagen, men p g a dåligt passagerarunderlag som i sin tur beror på askan, så har flighterna idag blivit inställda. Men gårdagens flygningar var lugna och trevliga med två visuella approacher i Skellefteå. Alltid trevligt att få flyga lite manuellt. Det blir lite som satt planera sin flygning som man gör vid flygning med ett litet privatflygplan.
Troligtvis blir det till att lägga lite energi på examensarbete och Human Factors-papers nu när jag är ledig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0