CHARTER TILL FRANKFURT

Efter en "lång" semester så är flygningen nu äntligen igång igen. Skulle ha flugit redan i måndags men ett möte med skolan m fl kom ivägen. Men jag var även inplanerad för att flyga charter från Jönköping till Frankfurt am Main (EDDF) under lördagen. För det första är Jönköping den enda flygplatsen i Skyways nät som jag inte flugit ifrån och sedan tillhör det ju inte vanligheterna att vi inom Avia flyger ut i Europa speciellt ofta och kanske inte till så stora flygplatser om Frankfurt. Nu undrar ni kanske vem som chartrar ett flyg mellan Frankfurt och Jönköping. Det är ett resebolag som säljer resor till galna tyska som gillar det exotiska sverige och de småländska skogarna. Som bevis på det fick vi när frågan om det var ok att lägga en älgskylt som handbagage i lastrummet!

I våra route-manualer har vi inte de nödvändiga papperna för Frankfurt utan i crewrummet i Jönköping finns det en pärm med all nödvändig information för just den flygplatsen. Det är ganska kul att börja på flygplatsen i Jönköping för att avsluta på den stor internationell flygplats som Frankfurt. Det var jag som fick äran att flyga första leggen ner till FRA. Själva flygningen är väl egentligen inget konstigt men igår använda de både bana 25R och 25L för parallella landningar och flygledarna var givetvis angelägna om att anländande flygplan håller så hög hastighet som möjligt för att kunna leda in så många som möjligt utan förseningar. Det är dock inget som är specifikt för FRA utan det görs även på t ex Arlanda.
Lite roligt var det när vi lyssnade av vädret för FRA. Informationen sa att bana 25R, 25L och bana 18 var i användning för landning vilket gjorde att det blev lite klurigt att förbereda oss, men vi antog att det skulle bli någon av banorna 25R/L vilket det också blev. Strax innan vi blev radarledda in på finalen fick vi då att det var 25R som gällde. Jag måste säga att det var en angenäm känsla att ligga på finalen in till FRA i klart väder så vi såga hela flygplatsen. Efter en smygarlandning var det dags för nästa äventyr, att börja navigera sig runt på marken. Även här gäller det att ha rätt kartor framme och att noga lyssna på radion för frekvensbyten och instruktioner. Efter lite taxande kom vi till vår parkeringsplats som låg längst österut strax under inflygningen till 25R.

När det är dags för att ta sig ifrån FRA är det en lite annan procedur än på t ex Arlanda. I FRA så kan vi inte taxa direkt från parkeringsplatsen utan måste få push-back till taxibanan. Vi fick även 25R för start från FRA med en SID (Standard Instrument Departure) som gav en högersväng norrut. Likadant vid start ville flygledningen ha iväg oss ASAP, vilket resulterade i en rullande start och snabbt iväg!

Efter fem veckors flygfrånvaro måste jag säga att det var en bra start på flygningarna igen!

Passerade Ljungbyhed på väg söderut

Terminal 2 i FRA, nästan lika stor som Jönköping...

Inflygning till 25R
Vid östra parkeringen vid inflygningen till bana 25R




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0