FORTSATT ROUTE-TRAINING

Som ni vet flög jag HAD/BMA/ARN måndag och tisdag. Sedan spenderade jag en natt i villan i Upplands-Väsby och umgicks lite med klasskamraterna som bor kvar. Blev väl omhändertagen av vår klassmamma Veronica som såg till att jag hade tillgång till kaffe, sovplats, täcke, kudde och annat som anstår ett fint hotell. Alltid skoj att träffa goda vänner och prata och diskutera lite flygerfarenheter och annat så klart. Blir inte bara massa flygsnack, även om det inte går att undvika :-)

Onsdagen bjöd på sovmorgon och en solig dag i Stockholm. Efter frukost och lite tid framför TV:n var det dags att ge sig av mot Arlanda. Åkte dit med min klasskamrat Johan som skulle checka in vid 13-tiden. Sedan spenderade jag några timmar på Arlanda innan jag själv skulle checka in klockan 1705. Strax efter 1800 taxade vi ut mot bana 19R. På vägen ut var det jag som taxade. Normalt sätt är det alltid kaptenen som taxar flygplanet och styrman sköter radion. Men det är bra att få känna på hur det är att göra det. Det kan ju bli så att styrman måste ta över av någon anledning. Var inte som att taxa i simulatorn, bland annat bromsarna beter sig annorlunda i verkligheten. När man applicerar tryck på bromsarna så kommer själva inbromsningen några sekunder senare. Och i verkligheten var det betydligt mer känsla i noshjulsstyrningen. Jag fick äran att taxa även när vi taxade iväg i Vilnius.
Nåväl, start bana 19R som sagt och med en vänstersväng ut över den i mörkret upplysta huvudstaden steg vi upp mot FL190 mot Vilnius. Allt gick som det skulle och ca 1:40 senare landade vi i Litauen. Jag var PNF på flighten ner.
Senare på hotellet hamnade jag i samma hissen tillsammans med den turkiska utrikesministerns assistent som var där med just utrikesministern. Samtalade lite med honom och han berättade att de var där för att ragga stöd för medlemskap i EU.

Efter en tidig morgon, uppstigning 0310, och frukost var det en kort taxifärd till flygplatsen och sedan vidare tillbaka till ARN. Startade bana 02 och på 3000´ en vänstersväng med riktning nordost. Bestämde mig ganska tidigt att inte aktivera autopiloten utan flög manuellt upp till FL180. Det var roligt att aktivera sig själv lite mer i flygningen.
Slänger in en bild på De-Icing panelen i taket. En ytterst använd del av systemet i dessa vintertider.
Som ni kan se är Engine Anti-Ice på

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0