GOTLAND

Sitter nu på hotellrummet i Visby och inväntar kvällsflygningarna mellan Visby och Arlanda. Jag flög passiv, som passagerare, ner hit igår vid lunch och sedan hade jag cirka fyra timmar rast innan jag själv skulle flyga. Som lite uppvärmning så kollade jag om jag inte kunde få sitta i cockpit istället, vilket givetvis gick bra. Det var två veckor sedan jag flög senast, och det känns måste jag säga. Kanske inte så mycket på själva flygningen utan snarare på rutinerna kring flygningen. Nu ska jag dock göra fyra leggar till ikväll och sedan flyger jag som passiv tillbaka till Arlanda imorgon förmiddag. Efter detta är det återigen dags på måndag för ytterligare flygning. Skönt att det rullar på lite mer nu.

Flygningarna mellan Visby och Arlanda är rätt korta så man hinner inte direkt sitta och "ta det lugnt" uppe på höjd, händer något nästan hela tiden. Det är ju så klart väldigt lärorikt. Hittills är det jag som varit PF, Pilot Flying, under majoriteten av flygningarna men igår var jag det på hälften av leggarna. Att vara PNF innebär inte direkt att man sitter och tar det lugnt medans den andre flyger. Utan det gäller att vara med på frekvensbyten, klareringar och annat som kan uppstå under tiden. Framför allt på dessa korta flygningarna kan det bli "lite" att göra för PNF.

Nu på dagen när jag varit lite ledig har jag tagit en sväng innanför och utanför mjuren. Precis som i resten av landet har det snöat friskt även här på Gotland, så Visby bjuder på riktigt vinterväder. Och självklart var jag tvungen att ta lite bilder på min vandring.
Maskinen vi flög de första tre leggarna, sista leggen från ARN blev det byte
Den obligatoriska bilden på mjuren
Bilden tagen från Almedalen, dock fanns inga politiker där och härjade just nu
En kopp Java i lobbyn efter promenaden i vintervisby

Kommentarer
Postat av: Karin o Börje

Vilka fina bilder du har tagit på din vandring i Visby! Härligt att du nu har kunnat landa i detta vinterlandskap och nu får du umgås med din sambo och lilla Stella. Hoppas att ni får en god nattsömn, för att imorgon kanske ta en pulkatur? Vi ses i helgen. Kram från oss!

2010-02-19 @ 22:04:20
Postat av: Mulle

Jo, något måste jag ju göra på min lediga tid i Visby, så ett par bilder fick det bli.

Vid det här laget har väl Stella berättat allt om gårdagskvällen och pulkaåkningen :-) hoppas ni får en mysig kväll ikväll!

Ses imorgon!

2010-02-20 @ 20:34:43
URL: http://volem.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0