LOGGA

De flesta, oavsett hur intresserad man är, vet ju att man som pilot måste logga sin flygtid. Nu när jag inte flugit så mycket har jag ju haft tid att uppdatera loggböcker, både digitalt och i pappersform. Personligen har jag en "fulloggbok", en "finloggbok" samt att jag noterar ner alla mina tider i ett program som heter Log Ten Pro på datorn. Inte nog med det så funderar jag även att fixa applikation till min iPhone, som dessutom kan synka med loggboken på datorn. Det kan ju tyckas överambitiöst att ha det nedskrivet på så många ställen, men å andra sidan är det bra med lite back-up om det skulle hända något. Det som är bra med den loggboken på datorn är att jag snabbt får en överblick av olika tider t ex hur mycket jag har som befälhavare, mörker, instrument osv.
"Finloggboken" överst och "fulloggboken" underst
Den digitala varianten av min loggbok
Mer detaljerad bild. Till vänster ser man bl a totaltider. Ska bara leta rätt på alla flightnummer också :-)

Kommentarer
Postat av: Kalle

Tja Mattias!



Vad heter den där datorbaserade loggboken du använder och vart kan man få tag på den? Verkar jäkligt smidigt att ha den som komplettering till den vanliga loggboken. Lätt att få överblick osv.



mvh

Kalle

2010-02-15 @ 01:50:54
URL: http://becomingapilot.wordpress.com/
Postat av: Mattias

Hallå Kalle,



Den finns att köpa på coradine.com och heter Log Ten Pro. Den är i första hand för Mac-datorer. Om du har en Windows maskin så finns annars Loggbook Pro. Som du säger så är det väldigt smidigt verktyg att ha som komplement och man får en bra och snabb överblick.

Lycka till



/Mattias

2010-02-15 @ 16:36:16
URL: http://volem.blogg.se/
Postat av: Kalle

Tjo.



Oj då, råkade få upp två kommentarer, trodde inte den första gick igenom. Hehe

Tackar i alla fall, ska undersöka det där.

Lycka till i Fokkern och fortsätt med inläggen!



mors!

Kalle

2010-02-16 @ 01:28:13
URL: http://becomingapilot.wordpress.com/
Postat av: Mattias

Hehe.. det är lugnt. Jag tog bort ett av dom.

Tackar ska du ha, det är dags att flyga lite imorgon igen, gött!



Lycka till med din flygning också! vet du hur antagningarna gått till TFHS10?



Ha det gott!

2010-02-16 @ 08:10:35
URL: http://volem.blogg.se/
Postat av: Kalle

Hehe, bra.

Härligt!



Och tack för det. Jag ringde Viveka igår och frågade hur det gick för dom. Men dom var inte klara med den slutliga antagningen än så det är väl bara att vänta. Jag hoppas på det bästa, men kommer jag inte in så får jag bara söka igen när nu ky-högskolan lyckats få igång den utbildning som ska ersätta tfhs. Eller får man försöka finansiera en privatutbildning. Det är ju inte omöjligt.



haj!

/Kalle

2010-02-17 @ 05:40:27
URL: http://becomingapilot.wordpress.com/
Postat av: Mattias

Usch, jag kommer ihåg hur det var att vänta. Roligare saker har jag gjort :-) men det som är skönt är att nu har du ju gjort allt du kan göra.

Det är helt rätt, ingen idé att ge upp. Bara att köra på! Ska bli intressant hur de ska lägga upp KY-utbildningen.



Ha det göt så länge!

/Mattias

2010-02-17 @ 09:52:29
URL: http://volem.blogg.se/
Postat av: Mattias

F**n min enda loggbok som jag loggar i är din fula,

Men så kan jag ju knappt skriva läsbart heller, jag hade en fin men den blev ful...fullt med tippex å sånt men så var den ju stor oxå!

2010-02-22 @ 23:48:58
Postat av: Mattias

Hehe.. förstår vad du menar Mattias. I min "fula" så ser det inte så jättebra ut. Men i finboken så gör jag mitt bästa med att skriva så läsbart som möjligt. Därför det är bra med digital loggbok där man kan skriva ut snygga loggbokssidor! ska ta en skärmdump får du se :-)



Ha det!

2010-02-23 @ 17:13:59
URL: http://volem.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0