MEDVIND

Nu så sitter jag åter igen i Villan i Upplands-Väsby och knackar in ett inlägg. Har flugit ARN/HAD/BMA under måndag och tisdag med en övernattning i Halmstad. Tänkte spendera natten här i Villan och imorgon kväll är det dags för ett besök i Vilnius igen. Ska checka in vid 17-tiden för avgång 1820 från Arlanda sedan blir det en kort natt i Vilnius och tidig morgon, 0355, på torsdag för tillbakafärd till Stockholm.

Men men, lite mer om dagens flygning. Började med en tidig morgon i Halmstad med avgång 0650 mot Bromma. Inga konstigheter så långt. Fick klart starta bana 01 med högersväng strax efter start och till FL90. Efter att vi hade blivit överslängda till Sweden Control på radion fick vi fortsätta stiga upp till FL170. Redan vid FL150 märkte vi att det var aningens turbulent så efter en liten stund begärde vi att få stiga till FL210. Väl uppe hade turbulensen avtagit men däremot noterade vi att vi hade fått rejält med medvind, närmare bestämt 107kt (ca 200km/h). Konstaterade ganska snabbt att vi måste ha hamnat i en jetström. Enligt prognosen skulle den vara betydligt högre. Detta skulle ju då resultera i att vi skulle komma fram nästan 20 minuter innan tidtabell. MEN.. trafikledningen löste detta åt oss genom att leda oss lite längre ut än väntat så de där 20 minuterna som vi vunnit blev snabbt uppätna.
Den gode kaptenen rattade in 122.60 på radion och pratade med meteorologerna på Arlanda och berättade om vädersituationen. Denna information blev de mycket glada över då de hade prognostiserat något annat. Så kan det vara på vinter med mycket lågt lågtryck och kallt väder. Då letar sig jetströmmarna sig lite längre ner.
För den som är nyfiken på lite mer kan läsa lite om jetströmmar här - Jetströmmar.

Fick även till lite bilder under turerna.
En tydligt molnkant
Stockholm by night
Solnedgång bakom molnen
Fick vänta strax innan bana 12 på Bromma medans bl a denna Dornier 328 och....
.. denna SAAB 2000 skulle landa

Kommentarer
Postat av: POntus

Hej



Först och främst om jag inte sagt det tidigare; bra blogg.



Ang bilden på BA:s Dornier, vet du om den är leasad eller flyger BA direkt från UK, på Bromma med propellerkärror? Kanske flyger dom via Norge eller liknande?



Mvh

Pontus

2010-03-11 @ 11:48:57
Postat av: Mattias

Tjena Pontus!



Tackar så mycket! Kul att du gillar den.



Tyvärr så vet jag faktiskt inte om den är leasad, men kollar man på Brommas hemsida så ankommer dom från Danmark(Billund och Århus). Hoppas att det hjälpte lite :-)



Ha det gott!



/Mattias

2010-03-11 @ 17:47:07
URL: http://volem.blogg.se/
Postat av: Pontus

Hej Mattias



Ok, tack. Då verkar det vara samma upplägg som när BA flyger på Landvetter.



Fly safe.



Pontus



2010-03-11 @ 21:38:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0