BORTTAPPAT

Nästan i alla fall. Efter helgens flighter har jag nu samlat ihop 12 leggar under veckan. Men tyvärr, måste jag säga, är jag ledig en hel vecka tills jag ska flyga nästa gång. Nu i början vill man ju flyga så mycket som möjligt för att få in rutinerna ordentligt. Det har dock gått bra hela helgen tycker jag. Har gått på tid i stort sett varje flight med undantag för någon flight som har blivit en eller två minuter sen :-), så det flyter på bra tycker jag.
Men men, nu åter till rubriken. När vi startade från Halmstad igår förmiddag lastade jag på min kabinväska och hoppades att den skulle få vara kvar i flygplanet tills vi kom till Arlanda och jag skulle gå av på kvällen. Men när jag skulle gå av på Arlanda så fattades min väska och var inte att finna längre. Efter lite efterforskning visade det sig att de glada lastarna i Skellefteå hade lastad av den trots att den var märkt med Crewtaggar. Vårt OP, Operations, skulle försöka hjälpa mig med att få ner den hit till Göteborg, så nu är det bara vänta och se som gäller.

Tog några bilder påväg upp till Skellefteå igår med mitt macroobjektiv för att testa lite. Och självklart måste jag ju visa dom här.
Torque instrumenten för höger och vänster motor
Huvudhöjdmätaren med reservmätaren till höger och PFD till vänster
Tiduret, används bland annat för tidtagning vid motorstart samt för hela flighten

Kommentarer
Postat av: Magnus

Vad har du för makro-objektiv?

2010-01-28 @ 19:32:38
URL: http://lidosta.blogg.se/
Postat av: Mattias

Tjena Magnus! Jag har Tamron 90mm f/2.8 med 1:1 macro..

2010-01-28 @ 19:47:07
URL: http://volem.blogg.se/
Postat av: victor

ska höjdmätaren alltid stå på standardatmosfären 1013,2 mb under flygning?

2010-01-28 @ 23:42:22
Postat av: Mattias

Victor: Nej det gör det inte. Från början har man den inställd på QNH. Det är inte förrän man blir klarerad till en Flight Level som vi ställer om den. Som du kanske vet så finns det något som heter Transition Altitude och Transition Level, har man inte fått stiga till Level eller sjunka till Altitude så är det vid dessa två höjder man ställer om till STD respektive QNH.

2010-01-29 @ 08:10:36
URL: http://volem.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0