SKYEXPRESS 125 TO VILNIUS

First Officer Arvidsson: "Arlanda Delivery, Skyexpress 125, at Stand 53, Fokker 50, Information W, Request Start-Up and Clearance"
Arlanda Delivery: " Start-Up Approved,Runway for Departure is 08,climb on runway heading initially 3000´, Radar Vectors for BABAP"

Ungefär så lätt det igår när jag ropade upp Arlanda Delivery för att få vår clearance för start mot Vilnius. Vid 19:09 taxade vi ut från terminal 3 mot bana 08. Detta efter två timmars försening. En försening som berodde på att ena generatorn var trasig.
Då detta var min första tur med passagerare så tänkte att det var väl typiskt att vi skulle få tekniska problem och inte komma iväg. Men teknikerna gjorde ett kanonjobb och bytte generatorn så att vi något sena kunde komma iväg.

Vädret vid uttaxning och Take-Off var snöigt och vi fick stå i kö för att ställa upp på banan. Dock var det en mycket kort väntan. Det var en härlig känsla att äntligen få sitta där med en erfaren kapten och de-facto få flyga en riktigt flight med passagerare och allt. Det var jag som var Pilot Flying på både vägen till och från Vilnius. Efter ca 1h40min så var vi framme i Litauen och det var dags för att ta taxin till Hotellet, som för natten var Radisson BLU. Ett trevligt hotell mitt i stan.
Efter en tidig morgon, upp vid 03:10, lite frukost och en väderbrief bar åter igen av till flygplatsen för att flyga hem igen. Redan imorse kände jag att jag hade lite bättre koll på saker och ting. Några minuter tidiga taxade vi ut för start på bana 20.
Som sagt, det var jag som flög även denna turen tillbaka till Stockholm, Arlanda. Vädret här hemma var helt ok, flygmässigt. Bra sikt och lite vind.

Det har varit ett intensivt dygn där jag åkt fram och tillbaka från Göteborg och Stockholm med flygning till Vilnius. Jag är väldigt nöjd med de senaste 24 timmarna. Givetvis postar jag några bilder nedan.

En liten parentes:
Idag när jag skulle ta tåget från Örebro blev jag plötsligt involverad i att ta hand om en fyllegubbe som blev knuffad av en "cool" kille i väntsalen. Troligtvis spräckte han baksidan av skallen, så jag och en till kille lade första förband på honom i förebyggande syfte till ambulanspersonalen kom! En del människor är fn inte kloka!!(en kort avstickare, nu åter till bildern)
Teknikerna undersöker om generatorn är stabil, vilket den inte var
I väntan på att få flyga rättar kapten upp sin manual och värdinnan läser en bok
På höjd på väg till Vilnius, en mycket nöjd Herr Arvidsson
Kapten Per Bondesson glad i hågen
Final stop i Vilnius, med passagerarbussen väntandes
Hotellrummet på Radisson BLU
Styrmansmössan vilar på bordet på hotellrummet

Kommentarer
Postat av: Karin & Börje

Hej där Mulle!



En sån jungfrufärd / "resa";

kass generator, kö, dåligt väder och livräddning därpå! Gott att allt ändå gick så fint! Fantastiskt kul att läsa om premiären och se fina bilder på styrman. Well done, Mulle!



Hälsar Karin, Börje, David och Ester med kramar

2010-01-19 @ 21:27:06
Postat av: Mulle

Tackar så mycket!

:-) jaa ni, det var ett intensivt men ack så lärorikt dygn! Till helgen är det dags igen.



kram på er alla!

2010-01-19 @ 21:47:29
URL: http://volem.blogg.se/
Postat av: Anders

Lysande Trip-report, vart ska du i helgen?

2010-01-19 @ 22:02:07
Postat av: Victor Hagstedt

Tjena!



När gick du ut från TFHS? Du har alldeles säkert gått för renewal av medical hos min pappa :P



Btw, spana in en hemsida som jag och en kompis har meckat med i ca 3 månader nu. Den släpptes den 17e januari. www.flightcrw.com

Tanken med hemsidan är att den ska vara en slags "facebook för piloter", för att förnya och modernisera de nuvarande tråkiga flygforumen som finns.



Har du några frågor, så är det bara att maila!

2010-01-20 @ 00:01:13
URL: http://www.flightcrw.com
Postat av: Mattias

Anders: Tackar, till helgen blir det en del Halmstad, Bromma, Skellefteå och så givetvis Arlanda :-) inklusive två nätter i Halmstad.



Victor: Jag har inte gått ut än, studerar fortfarande vid TFHS. Vi utbildas enligt det nya MPL-systemet. Vet inte hur mycket du hört om det.

Jag känner igen ditt efternamn, men har inte besökt din far än. Kanske kommer i framtiden.

Ska kolla in sidan du pratar om, intressant! :-) Kul att du tittar in.

2010-01-20 @ 08:21:38
URL: http://volem.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0