OPC

Det var ett tag sedan jag satt i simulatorn och flög, men idag var det dags igen.

Som jag nämnde i mitt förra inlägg så skulle jag idag göra min första OPC (Operators Proficiency Check). Detta är en kontroll man gör från bolagets sida för att se om man som pilot följer SOP (Standard Operating Procedures), CRM och hur man sköter sina uppgifter i cockpit.
Inför varje OPC får man ett frågeformulär som täcker, i vårt fall, två system på flygplanet för att repetera dessa. Dessutom skall man också planera en flygning mellan två destinationer.  Inför denna OPC skulle jag planera en flygning mellan Sundsvall-Umeå samt mellan Umeå och Luleå och de två systemen vi skulle gå igenom var brandsläckningssystemet samt elsystemet.

Flygningen började med start från Sundsvall och jag var PNF, strax efter påbörjad take-offroll fick vi ett fel och kapten avbröt starten. Sedan började vi om och började ta oss mot Umeå. Under flygningen fick vi diverse elfel som vi skulle åtgärda, vilket vi också gjorde. Denna delen kallas för LOFT och står för Line Oriented Flight Training, dvs man genomför en flygning som i verkliga livet.
När LOFT:en var klar var det dags att visa sina färdigheter vid motorbortfall och Single engine procedures. Jag måste ändå säga att jag tycker att det gick bra och det känns skönt att det fortfarande sitter. Fick även göra en Non-Precision Approach med en motor fungerande och manuell flygning. Detta är lite om dagens övningar och imorgon är det dags att flyga lite på riktigt igen. Det kommer att bli fyra leggar VXO. Det är en av destinationerna som jag inte ännu flugit till, på Skyways iallafall.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0