"DAGENS" INSTRUMENT - FMS

Som jag skrev för ganska länge sedan så kanske jag borde döpa om det till månadens instrument. Tanken var ju från början att jag bara skulle skriva om de klassiska instrumenten som jag hittills gjort, men varför inte fortsätta och beskriva andra typer av instrument och mätare.

Idag har vi då kommit till FMS, Flight Management System. Med detta system kan man sköta både navigering och Flight Planning och bränsle beräkningar. Man kan säga att det är en dator, och denna dator tar in information från DME, VOR, GPS samt från Air Data Computer, ADC´n. ADC´n lämnar information som temperatur, tryck, TAS, SAT. Vidare får den även information från flygplanets bränslesystem för beräkning av förbrukning. Man kan lägga in antalet passagerare, hur mycket bagage och hur mycket bränsle man har för att få korrekta start och landningsvikter.
Och givetvis, som jag skrev, kan man lägga in en färdplan som går via förbestämda punkter mellan start -och landningsflygplatsen. Man kallar detta sätt att "navigera" för LNAV och står för Lateral Navigation. Att använda LNAV är det absolut vanligaste sättet att flyga på eftersom att man oftast flyger mellan fiktiva punkter i lufthavet och skulle man navigera med konventionella medel skulle man behöva ta ut avstånd och riktning till fyrar. Jag skulle vilja påstå att den absoluta majoriteten av alla bolag flyger på FMS´n. Dock ska man som Pilot Not Flying följa upp FMS´n med konventionella medel, det kan ju hända att den börjar drifta eller att det blir något fel på den

Universal
På bilden ser man en sida av flera på FMS´n. Här är vi i NAV-mode. Längst ner ser ni bland annat Ground Speed, XTK(cross-track), varifrån vinden kommer och med vilken styrka. I huvuddisplayen ser ni avstånd, kurs och tid till de två kommande punkterna.


Det börjar närma sig flygningen nu, jag är ledig över helgen men på måndag är det dags igen. Nu när Line-Check är avklarade så kommer det börja dyka upp nya kaptener som jag ska flyga med. Och det kommer att bli en ny och nyttig erfarenhet.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0