TVÅ DAGAR KVAR

Igår var jag uppe på Arlanda, närmare bestämt Oxford Aviation Academy, för att genomföra min OPC/PC. Scenariot var att vi startade från Jönköping i så dåligt väder att vi inte kunde landa där om något skulle hända, vilket innebär att man måste ha ett startalternativ. För vår del kunde vi använda destinationen som startalternativ, som i detta fall var Växjö. Strax efter start från Bana 19 i Jönköping och efter Gear Up fick vi en felindikering på att hjulen inte gått upp samt att efter noggrannare koll inte heller klaffarna. Vi hade då fått ett totalt hydraulsystemfel. Då var det dags att börja åtgärda felen och enligt relevanta checklistor. Färden till Växjö är ganska kort så vi var snabbt på "plats". Inte nog med hydraulfel, utan det kom en TCAS varning vilket gjorde att vi var tvungna att göra undanmanöver för annat flygplan. Det vi mer gjorde var att göra tre stycken CAT II approacher till Bana 01L på Arlanda, det gör man för att bibehålla CAT II behörigheten. Givetvis genomfördes ett antal Engine Failure också. Det var lite av passet och checken.

Men nu sitter jag i Halmstad och har nyss avslutat ett av mina två sista kvällspass, vilket så klart känns väldigt tråkigt. Kvällen har gått bra med undantag från att vi fått SLOT-tider (CTOT=Calculated Take-Off Time) innan varje start. Dock flög vi in tiden bra och det slutade med en försening på totalt 18 minuter på sista leggen. Den sista turn-arounden gjorde vi på 15 minuter, inklusive tankning och ett instrumentbyte av en tekniker.
Men man vet aldrig vad framtiden har i sitt sköte!
För övrigt är det lite förberedelser inför redovisningen av examensarbetet samt opponeringen mot en av mina klasskamrater.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0