KÖPENHAMN

Denna veckan utgår jag från Jönköping och flyger en slinga som består av Arlanda, Karlstad, Köpenhamn och sedan Jönköping. Det som är nytt för mig på denna slinga är Köpenhamn. Jag har fått kvällsslingan, vilket inte är helt fel när det har varit så fint väder som det varit. Alltid kul att komma till nya och stora ställen dessutom. Köpenhamn är definitivt en flygplats av det större slaget. Det som är intressant är att det kan vara så pass stor skillnad på flygledare i Danmark jämfört med Sverige. I Danmark pratas det märkbart mycket snabbare och otydligare. Svenskarna är generellt mycket lugnare och klara och tydliga i sina direktiv. Nu när jag har varit där har jag ju en bättre bild av hur det fungerar och det blir givetvis enklare att anpassa sig då.
Det blir ganska långa och sena dagar på denna slingan då vi flyger sex leggar (vilket är max). Vi är klara i Jönköping vid 00:00-tiden ungefär, men lite sovmorgon på det så är man på hugget igen!

Annars har det inte hänt något speciellt. Förutom att mellan Arlanda och Karlstad fick vi en Single Chime varning (inget som är allvarligt). Det var Window Heat på vänster sida som gav en felindikering. I vanlig ordning så gäller det att i första hand flyga, och sedan ta hand om "problemet". Var ju som sagt inget allvarligt denna gången. Eftersom att det var jag som var PF tog kapten fram QRH (Quick Reference Handbook) och följde därefter Checklistan för det specifika felet. Som med många liknande fel var det bara att slå av och sedan på igen för att se om felet kvarstod. Men så var inte fallet. Hade däremot felet funnits kvar hade vi varit begränsade till en hastighet av 180kt under 10000´.

Idag flyger jag sista slingan för denna veckan men är tillbaka i Jönköping på måndag igen, men då ska jag flyga morgonpassen....



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0