EXAMEN

I fredags var det då dags för att ta den efterlängtade examen. Det var både roligt och till viss del ett stycke vemodigt. Det visade sig bli en fantastiskt rolig dag som jag fick spendera med nära och kära samt de 12 goda klasskamrater och goda vänner som jag fått under dessa två och ett halv år.
Dagen bestod av en examensceremoni, middag samt en redig fest i den fina Thulinmässen. Skulle nog kunna skriva många värdeladdade ord om hela den underbara dagen. Men jag lägger upp lite bilder så länge!

Dock vill jag tacka vår yngrekurs, TFHS09:1, som anordnade vår fest och gjorde det på ett föredömligt sätt!! ett stort tack!
Och givetvis ett stort tack till alla mina vänner och familj som kunde och valde att närvara på den stora dagen!
Samtliga elever uppställda efter mottaget examensbevis
Jag och min "co-pilot" under stora delar av utbildningen
Examensfotografering vid hangaren framför två Cirrusar
Vi åtta som varit på Avia Express under ett år

Vi blev även uppmärksammade av Helsingborgs Dagblad. Den korta artikeln kan ni läsa här.
Helsingborgs Dagblad



IMORGON ÄR DET DAGS

För nästan en vecka sedan flög jag mina sista flygningar i Fokkern. Kändes verkligen trist att inte få komma tillbaka och flyga vidare nu. Har lyckats skrapa ihop några hundra timmar F50 under den tid som jag varit på Avia.

Men nu är det nära! För första gången på länge sitter jag nu i Ljungbyhed och har varit här nere sedan i måndags. I måndag/tisdags hade vi redovisning och opponering av examensarbete. Det var intressant att höra vad de andra hade skrivit om och vad de kommit fram till.

Imorgon är det den stora examensdagen med både ceremoni och examensmiddag lite senare på kvällen. Efter middagen blir det fest i en av de gamla flygarmässarna som finns här inne på F5-området. Kommer säkerligen bli en väldigt livad tillställning! Vad som händer i framtiden vet man inte riktigt men att bloggen kommer ta en paus efter rapporten från examensdagen är nog säkert!

TVÅ DAGAR KVAR

Igår var jag uppe på Arlanda, närmare bestämt Oxford Aviation Academy, för att genomföra min OPC/PC. Scenariot var att vi startade från Jönköping i så dåligt väder att vi inte kunde landa där om något skulle hända, vilket innebär att man måste ha ett startalternativ. För vår del kunde vi använda destinationen som startalternativ, som i detta fall var Växjö. Strax efter start från Bana 19 i Jönköping och efter Gear Up fick vi en felindikering på att hjulen inte gått upp samt att efter noggrannare koll inte heller klaffarna. Vi hade då fått ett totalt hydraulsystemfel. Då var det dags att börja åtgärda felen och enligt relevanta checklistor. Färden till Växjö är ganska kort så vi var snabbt på "plats". Inte nog med hydraulfel, utan det kom en TCAS varning vilket gjorde att vi var tvungna att göra undanmanöver för annat flygplan. Det vi mer gjorde var att göra tre stycken CAT II approacher till Bana 01L på Arlanda, det gör man för att bibehålla CAT II behörigheten. Givetvis genomfördes ett antal Engine Failure också. Det var lite av passet och checken.

Men nu sitter jag i Halmstad och har nyss avslutat ett av mina två sista kvällspass, vilket så klart känns väldigt tråkigt. Kvällen har gått bra med undantag från att vi fått SLOT-tider (CTOT=Calculated Take-Off Time) innan varje start. Dock flög vi in tiden bra och det slutade med en försening på totalt 18 minuter på sista leggen. Den sista turn-arounden gjorde vi på 15 minuter, inklusive tankning och ett instrumentbyte av en tekniker.
Men man vet aldrig vad framtiden har i sitt sköte!
För övrigt är det lite förberedelser inför redovisningen av examensarbetet samt opponeringen mot en av mina klasskamrater.



SLUTET NÄRA

Detta är min sista vecka på Avia och den kommer att bestå av dels en PC, flygning från Halmstad samt självklart fortsatt arbete med opponeringen.
Min PC kommer jag att göra imorgon förmiddag och under den tar vi bland annat upp två nya system, Power plant och Hydraulics. Dessutom skall två stycken flighter planeras. Men mer om det imorgon kväll eller på torsdag.
Nästa vecka har vi examensvecka som i huvudsak består av två dagars opponering samt examensmiddag och fest på fredagen.
Givetvis fortsätter jobbsökandet och visst hoppas jag att få napp inom flyget. Dock har jag ju ett jobb att gå tillbaka till den 15 november. Skönt att slippa vara helt arbetslös i alla fall.

RSS 2.0