PRESENTATIONER

Under måndagen och tisdagen genomförde vi de två sista dagarna av Human Factors-kursen på Oxford Aviation Academy på Arlanda. Föreläsaren gick igenom olika former av kultur, som t ex företags/organisationskultur, nationell kultur, säkerhetskultur mm. Föreläsaren stod för halva tiden och vi själva stod för den andra halvan av tiden.
Som jag tidigare har skrivit så har vi haft som uppgift att skriva två papers. Jag skrev om beslutsfattande och om Colgan 3407 olyckan utanför Buffalo förra året. Nu var det dags att redovisa dessa två papers med en liten nätt Power Point. Det var intressant att se vad alla hade kommit fram till och vilka olycka typer av olyckor som redovisades.

Jag måste säga att kursinnehållet har varit mycket bra och givande. Likaså har de lärare/föreläsare vi haft varit mycket bra.

Jag har också hunnit med att flyga lite, i förrgår blev jag uppringd av OP som frågade om jag vill flyga tisdagkväll och onsdag(idag) förmiddag, och det ville jag ju. Så inatt har jag bott på hotell i Halmstad och flugit två turer ARN-HAD. Nu är jag dock hemma igen och ska återhämta mig lite. Imorgon kommer bli en lång dag, eftersom jag ska ta mig upp till ARN för att flyga tre leggar och efter det ska jag köra upp till Leksand för att fira midsommar däruppe.

OAA

Jag har varit ganska dålig på att uppdatera det sistone, men det beror på att det har varit fullt upp med massa annat och tiden bara rinner iväg.

Under kommande vecka har jag inte mindre att göra. Måndag/tisdag är det återigen dags för lite teori inom ämnet Human Factors. Bland annat ska de två papers som vi gjort presenteras och diskuteras samt att vi skall gå igenom de sista delarna av kursen för att sedan den 1/7 genomföra tentamen i kursen.

På torsdag är det flygning som gäller, en förhoppningsvis kommer det till lite mer flygning under onsdagen. Sedan har vi ju midsommar som skall firas till helgen så klart. För min del bär det av till dalarna för att fira riktigt midsommar. Men det får inte bli alldeles för roligt, för att på söndagen skall jag vara i Halmstad för att flyga igen.

Mer om veckan kommer under veckan.

Sov gott!



SYMPATISTREJK

Nu verkar det som att det blir sympatistrejk under onsdagsförmiddagen. I stort sett samtliga svenska bolag kommer att strejka från 0500-1300 imorgon. Bolag som SAS, Malmö Aviation, TUi Fly, City Airline m fl kommer att ställa sin trafik i åtta timmar. Man beräknar att det kan drabba uppåt 23000 resenärer.

Mer finns att läsa via denna länk - Sydsvenskan

FULLT UPP

Det har varit en full vecka med både det ena och det andra.

Veckan började med att ta tåget till Halmstad i tisdagskväll för att checka in på hotellet. Sedan flög jag två morgonflighter onsdag/torsdag. Torsdagskvällen spenderade jag i Sigtuna hos en klasskamrat som är snäll och ger mig lite husrum när det behövs.
Fredag morgon var det checkin 0755 för att påbörja Vilnius-Halmstadslingan. Den slingan ger ganska många flygtimmar men är samtidigt en lång dag. Vi avslutade dagen i Halmstad vid 1900, men kvällen var inte slut där för min del. Förra måndagen började ytterligare en klass på TFHS, klass 10:1. För att välkomna dom till skolan så var det lite fest. Jag tog mig ner till Ljungbyhed för att vara med en stund på "föreställningen". Det var mycket trevligt och bra gjort av 09:1 som höll i det!!
Fortsatt flygning på lördagen gjorde att jag inte kunde vara med hela kvällen utan jag for tillbaka till Halmstad för att hinna sova ordentligt. Efter lite mer flygning på lördagen, ARN-VBY-HAD, avslutades dagen vid 1400-tiden och jag bestämde mig för att åka hem till Göteborg istället för att bo på hotell. Hemma hade några kamrater bjudit in till inflyttningsmiddag på kvällen. Och till sist igår (söndag) skulle jag avverka två flighter till och från ARN varav flighten mellan ARN-HAD var en ferry-flight, dvs man flyttar en tom flygmaskin mellan två destinationer. Som ni märker har det varit full rulle i stort sett hela den senaste veckan och nu sitter jag hemma och ska vara ledig tre dagar innan det är dags för ytterligare en Vilnius-Halmstadslinga igen.

En liten "rolig" sak som hände under veckan var att i Ängelholm var det någon som hade grävt av kablarna till ILS-systemet. Eftersom att det var dåligt väder med sikt och molntäcke under minima för non-precision inflygningar hade flera fått gå till Halmstad istället för Ängelholm. När vi landade i Halmstad den dagen var det fullt på plattan, med två Golden Air maskiner och en C-130 Hercules från flygvapnet. Hercan är ju rätt stor så vi fick ställa oss vid hangaren och vänta på att Hercan backade, japp backade! ut från sin parkeringsplats :-)

Resterna av lite is som hade byggts på när vi passerade genom molnen på väg ner till Vilnius

På vägen ner var det ganska höga moln men på vägen tillbaka hade de sjunkit ihop ordentligt, denna bild är tagen på väg ner

En backande C-130

..som sagt..

DAGS IGEN

Ankomsttavlan på Bromma
Så här ser avgångstavlan ut på Brommaflygplats och liknande scenario är det på Arlanda. Detta är p g a att strejk nummer 2 har brutit ut. Parterna är fortfarande oense om vissa punkter i ett nytt kollektivavtal som håller på att förhandlas fram.

Mer info finns på diverse nyhetssiter. Jag länkar till Svenska Dagbladet.



VARA ELLER INTE

Det pågår en utredning gällande den statliga flygutbildningen. I dagsläget säger man från regeringens håll att pilotutbildningen skall ligga under yrkeshögkolan och att vem som helst av de existerande flygskolorna kan ansöka om att få vara den skola som ska bedriva den verksamheten. Med det sagt lägger jag upp en video på ett reportage som gjorts om TFHS.




VXO-ARN

Sitter nu hemma i Göteborg i soffan och dricker kaffe efter en vecka hemifrån. Den senaste veckan har varit lite av blandad kompott. Med flygning, lite ledig, teori, OPC/PC, och så flygning igen.
Flög igår förmiddag ner som passiv crew till VXO(Växjö) för att sedan under eftermiddagen och kvällen flyga som aktiv crew mellan VXO-ARN. Vad gäller flygningen är det egentligen inget speciellt att rapportera förutom att vid en av approacherna till VXO fick vi bevis på att det gäller att vara med och inte "lita" för mycket på att flygledarna gör rätt. Lite svårt att förklara i text men och det var aldrig någon direkt fara men jag är ytterligare en erfarenhet rikare. Men som sagt, det var aldrig någon direkt fara eller risk!
Vädret var fint hela eftermiddagen och kvällen vilket gjorde det ännu härligare att flyga! Så nu är ytterligare en destination i Skyways linjenät och en ny kapten avklarad. Jag checkade ut vid 21:00 i VXO och OP hade fixat en hyrbil till mig så jag kunde ta mig hem till Göteborg.

Lite bilder från gårdagen.
längst bak i kabin
Satte mig längst bak i kabinen för att se hur det känns som passagerare att sitta där under flygning

Strax efter vänstersväng från bana 01L och Uppsala i fjärran

Sigtuna

Värdinnan i full fart att servera...

...kaffe och en myyycket god bakelse!

Här står vi vid Stand 54 vid Terminal 3

Fortfarande Stand 54 med utsikt mot Terminal 4 och Bana 01L/19R

Alltid lika trevligt att vända på sig och titta ut!



OPC

Det var ett tag sedan jag satt i simulatorn och flög, men idag var det dags igen.

Som jag nämnde i mitt förra inlägg så skulle jag idag göra min första OPC (Operators Proficiency Check). Detta är en kontroll man gör från bolagets sida för att se om man som pilot följer SOP (Standard Operating Procedures), CRM och hur man sköter sina uppgifter i cockpit.
Inför varje OPC får man ett frågeformulär som täcker, i vårt fall, två system på flygplanet för att repetera dessa. Dessutom skall man också planera en flygning mellan två destinationer.  Inför denna OPC skulle jag planera en flygning mellan Sundsvall-Umeå samt mellan Umeå och Luleå och de två systemen vi skulle gå igenom var brandsläckningssystemet samt elsystemet.

Flygningen började med start från Sundsvall och jag var PNF, strax efter påbörjad take-offroll fick vi ett fel och kapten avbröt starten. Sedan började vi om och började ta oss mot Umeå. Under flygningen fick vi diverse elfel som vi skulle åtgärda, vilket vi också gjorde. Denna delen kallas för LOFT och står för Line Oriented Flight Training, dvs man genomför en flygning som i verkliga livet.
När LOFT:en var klar var det dags att visa sina färdigheter vid motorbortfall och Single engine procedures. Jag måste ändå säga att jag tycker att det gick bra och det känns skönt att det fortfarande sitter. Fick även göra en Non-Precision Approach med en motor fungerande och manuell flygning. Detta är lite om dagens övningar och imorgon är det dags att flyga lite på riktigt igen. Det kommer att bli fyra leggar VXO. Det är en av destinationerna som jag inte ännu flugit till, på Skyways iallafall.



SKOLBÄNKSDAGS

Imorgon ska vi ha ytterligare en kursträff inom ramen för Human Factorskursen på OAA på Arlanda. Denna gången är det bara en dag som vi skall spendera där. Förhoppningsvis blir det lika givande som de andra träffarna.

På torsdag är det dags för mig att göra en så kallad OPC (Operators Proficiency Check), vilket är en kontroll man som pilot måste göra varje halvår i simulatorn. Jag återkommer mer om vad detta innebär efter checken på torsdag.
I eftermiddags blev jag uppringd av OP som undrade om jag inte kunde flyga lite ARN-VXO på fredag, så nu fick jag även lite mer flygning denna veckan, trevligt! Men det får vara alles för denna gången och återkommer lite senare under veckan med lite mer om vad jag har hittat på!

Jag bjuder på en bild som jag suttit och mixtrat lite med..



RSS 2.0