FORTSATT ROUTE-TRAINING
Som ni vet flög jag HAD/BMA/ARN måndag och tisdag. Sedan spenderade jag en natt i villan i Upplands-Väsby och umgicks lite med klasskamraterna som bor kvar. Blev väl omhändertagen av vår klassmamma Veronica som såg till att jag hade tillgång till kaffe, sovplats, täcke, kudde och annat som anstår ett fint hotell. Alltid skoj att träffa goda vänner och prata och diskutera lite flygerfarenheter och annat så klart. Blir inte bara massa flygsnack, även om det inte går att undvika :-)
Onsdagen bjöd på sovmorgon och en solig dag i Stockholm. Efter frukost och lite tid framför TV:n var det dags att ge sig av mot Arlanda. Åkte dit med min klasskamrat Johan som skulle checka in vid 13-tiden. Sedan spenderade jag några timmar på Arlanda innan jag själv skulle checka in klockan 1705. Strax efter 1800 taxade vi ut mot bana 19R. På vägen ut var det jag som taxade. Normalt sätt är det alltid kaptenen som taxar flygplanet och styrman sköter radion. Men det är bra att få känna på hur det är att göra det. Det kan ju bli så att styrman måste ta över av någon anledning. Var inte som att taxa i simulatorn, bland annat bromsarna beter sig annorlunda i verkligheten. När man applicerar tryck på bromsarna så kommer själva inbromsningen några sekunder senare. Och i verkligheten var det betydligt mer känsla i noshjulsstyrningen. Jag fick äran att taxa även när vi taxade iväg i Vilnius.
Nåväl, start bana 19R som sagt och med en vänstersväng ut över den i mörkret upplysta huvudstaden steg vi upp mot FL190 mot Vilnius. Allt gick som det skulle och ca 1:40 senare landade vi i Litauen. Jag var PNF på flighten ner.
Senare på hotellet hamnade jag i samma hissen tillsammans med den turkiska utrikesministerns assistent som var där med just utrikesministern. Samtalade lite med honom och han berättade att de var där för att ragga stöd för medlemskap i EU.
Efter en tidig morgon, uppstigning 0310, och frukost var det en kort taxifärd till flygplatsen och sedan vidare tillbaka till ARN. Startade bana 02 och på 3000´ en vänstersväng med riktning nordost. Bestämde mig ganska tidigt att inte aktivera autopiloten utan flög manuellt upp till FL180. Det var roligt att aktivera sig själv lite mer i flygningen.
Slänger in en bild på De-Icing panelen i taket. En ytterst använd del av systemet i dessa vintertider.
Som ni kan se är Engine Anti-Ice på
MEDVIND
Nu så sitter jag åter igen i Villan i Upplands-Väsby och knackar in ett inlägg. Har flugit ARN/HAD/BMA under måndag och tisdag med en övernattning i Halmstad. Tänkte spendera natten här i Villan och imorgon kväll är det dags för ett besök i Vilnius igen. Ska checka in vid 17-tiden för avgång 1820 från Arlanda sedan blir det en kort natt i Vilnius och tidig morgon, 0355, på torsdag för tillbakafärd till Stockholm.
Men men, lite mer om dagens flygning. Började med en tidig morgon i Halmstad med avgång 0650 mot Bromma. Inga konstigheter så långt. Fick klart starta bana 01 med högersväng strax efter start och till FL90. Efter att vi hade blivit överslängda till Sweden Control på radion fick vi fortsätta stiga upp till FL170. Redan vid FL150 märkte vi att det var aningens turbulent så efter en liten stund begärde vi att få stiga till FL210. Väl uppe hade turbulensen avtagit men däremot noterade vi att vi hade fått rejält med medvind, närmare bestämt 107kt (ca 200km/h). Konstaterade ganska snabbt att vi måste ha hamnat i en jetström. Enligt prognosen skulle den vara betydligt högre. Detta skulle ju då resultera i att vi skulle komma fram nästan 20 minuter innan tidtabell. MEN.. trafikledningen löste detta åt oss genom att leda oss lite längre ut än väntat så de där 20 minuterna som vi vunnit blev snabbt uppätna.
Den gode kaptenen rattade in 122.60 på radion och pratade med meteorologerna på Arlanda och berättade om vädersituationen. Denna information blev de mycket glada över då de hade prognostiserat något annat. Så kan det vara på vinter med mycket lågt lågtryck och kallt väder. Då letar sig jetströmmarna sig lite längre ner.
För den som är nyfiken på lite mer kan läsa lite om jetströmmar här - Jetströmmar.
Fick även till lite bilder under turerna.
En tydligt molnkant
Stockholm by night
Solnedgång bakom molnen
Fick vänta strax innan bana 12 på Bromma medans bl a denna Dornier 328 och....
.. denna SAAB 2000 skulle landa
PASSIV
Avslutade veckans flygningar med ytterligare en natt i Visby. Torsdagens flygningar flöt på bra och vi hann tillbaka till Visby innan det blev värre väder. Hade dock börjat att komma in både vind och snö när vi landade in vid 22-tiden. Igår (fredag) flög jag passiv, som passagerare, tillbaka till Arlanda, dock var flyget ungefär en timme försenat på grund av att det var full snöröjning på Arlanda och kö för att både starta och landa där. Det var första gången som jag flög i en Fokker 50 som passagerare, innan har jag antingen flugit själv eller suttit på jump-seat i cockpit.
Det var ganska kul att uppleva det från en passagerares håll. Jag kände ju igen de olika momenten som man går igenom i checklistan och som märks i kabinen. Några saker är t ex när man ger signal till cabin crew innan take-off roll, när man ändrar Power Rating på motorerna efter start osv. Måste säga att det var bra passagerarkomfort i den gamle Fokkern! Passade givetvis på att ta några bilder under resan och en liten film från landningen.
Utsikten från fönsterplats - PW-125B är namnet på denna motor
Här står snörjarna färdiga att arbeta, tror det var 9 röjare på kolonn
Tydligare bild på en av snöröjarna
Landning bana 01L på Arlanda
GOTLAND
Sitter nu på hotellrummet i Visby och inväntar kvällsflygningarna mellan Visby och Arlanda. Jag flög passiv, som passagerare, ner hit igår vid lunch och sedan hade jag cirka fyra timmar rast innan jag själv skulle flyga. Som lite uppvärmning så kollade jag om jag inte kunde få sitta i cockpit istället, vilket givetvis gick bra. Det var två veckor sedan jag flög senast, och det känns måste jag säga. Kanske inte så mycket på själva flygningen utan snarare på rutinerna kring flygningen. Nu ska jag dock göra fyra leggar till ikväll och sedan flyger jag som passiv tillbaka till Arlanda imorgon förmiddag. Efter detta är det återigen dags på måndag för ytterligare flygning. Skönt att det rullar på lite mer nu.
Flygningarna mellan Visby och Arlanda är rätt korta så man hinner inte direkt sitta och "ta det lugnt" uppe på höjd, händer något nästan hela tiden. Det är ju så klart väldigt lärorikt. Hittills är det jag som varit PF, Pilot Flying, under majoriteten av flygningarna men igår var jag det på hälften av leggarna. Att vara PNF innebär inte direkt att man sitter och tar det lugnt medans den andre flyger. Utan det gäller att vara med på frekvensbyten, klareringar och annat som kan uppstå under tiden. Framför allt på dessa korta flygningarna kan det bli "lite" att göra för PNF.
Nu på dagen när jag varit lite ledig har jag tagit en sväng innanför och utanför mjuren. Precis som i resten av landet har det snöat friskt även här på Gotland, så Visby bjuder på riktigt vinterväder. Och självklart var jag tvungen att ta lite bilder på min vandring.
Maskinen vi flög de första tre leggarna, sista leggen från ARN blev det byte
Den obligatoriska bilden på mjuren
Bilden tagen från Almedalen, dock fanns inga politiker där och härjade just nu
En kopp Java i lobbyn efter promenaden i vintervisby
BOEING 737
En fellow Fokker 50 pilot som huserar i Riga har lagt upp följande inlägg på sin blogg. Så för den som vill veta allt om Boeing 737 bör kolla här. (är lite humor involverat)
LOGGA
De flesta, oavsett hur intresserad man är, vet ju att man som pilot måste logga sin flygtid. Nu när jag inte flugit så mycket har jag ju haft tid att uppdatera loggböcker, både digitalt och i pappersform. Personligen har jag en "fulloggbok", en "finloggbok" samt att jag noterar ner alla mina tider i ett program som heter Log Ten Pro på datorn. Inte nog med det så funderar jag även att fixa applikation till min iPhone, som dessutom kan synka med loggboken på datorn. Det kan ju tyckas överambitiöst att ha det nedskrivet på så många ställen, men å andra sidan är det bra med lite back-up om det skulle hända något. Det som är bra med den loggboken på datorn är att jag snabbt får en överblick av olika tider t ex hur mycket jag har som befälhavare, mörker, instrument osv.
"Finloggboken" överst och "fulloggboken" underst
Den digitala varianten av min loggbok
Mer detaljerad bild. Till vänster ser man bl a totaltider. Ska bara leta rätt på alla flightnummer också :-)
NÅGRA DAGAR TILL
Jaa, som sagt. Det är långt mellan flygningarna nu. Det har gått en vecka sedan förra flygningen och det är nästan en vecka kvar tills nästa gång. På onsdag nästa vecka är det check-in vid 11-tiden på Arlanda för att flyga passiv till Visby och mjuren! Där kommer jag att bo två nätter på hotell för att utgå därifrån. Enligt schemat kommer det bara bli ARN-VBY flygningar. Dock har jag fått eftermiddagspassen så det kommer bli sen check-in på dagen och check-out runt 22:00 på kvällen. Men det ska bli kul att bo lite i Visby ett par dagar. Det är ju faktiskt en riktigt fin stad, ett bra tillfälle att öva upp fotograferingskunskaperna lite!
Som vanligt på min lediga tid funderar jag på vad jag ska skriva om i min C-uppsats. Jag har nog börjat avgränsa mig lite och men har inte kommit på en tillräckligt smal frågeställning än. Och eftersom att jag har så mycket ledig tid över har jag även hunnit med att jobba lite på mitt gamla jobb. Har blivit måndag-onsdag och så ska jag jobba imorgon också, sen är det helg.
VAD GÖRA
Det är ju ganska skönt att vara hemma så klart, men samtidigt är det lite tråkigt att inte få flyga så mycket. Har efter mina senaste flighter en "pause" på nästan två veckor innan det är dags igen. Då kommer det att flygas ganska mycket å andra sidan. Men... vad gör jag under tiden då? Jo, jag måste så klart utöva min nyfunna hobby fotografering. Igår var jag och en kompis ute och hade oss en photo session på bland annat havet utanför Göteborg. Ett fruset hav är faktiskt ganska trevligt att knalla omkring på. Vi var även på lite andra ställen. Men istället för att skriva massor om fototuren får ni istället ta del av alstret.
Havet utanför Askim i Göteborg, min kompis Daniel lite längre bort
Fotspår i snön på havet
En ö utanför Smithska Udden
Snön fotograferad genom reflektionerna på Daniels kamera och objektiv
En dörr i gamla Kvarnbyn i Mölndal
En tanker som ligger i oljehamnen i Göteborg
Oljeraffenaderiet i Göteborgs hamn
En gäng containers som ligger och väntar på att bli hämtade
Kommande vecka blir det inlägg om lite varierade ämnen och förhoppningsvis kommer jag kunna lägga upp lite fler bilder. Men kika in så får ni se vad som bjuds på. Ha det bra så länge!
CITY AIRLINE
En del av er vet redan att 8 stycken av TFHS 08:1-kurs är på Skyways(numer Avia) och flyger medans resterande 5 är på City Airline. Igår hade City en presskonferens där man presenterade stora framtidsplaner. Om det lyckas, vilket jag hoppas att det gör, skulle jag tro att mina klasskamrater ligger bra till för ett jobb vid examen. Det är en ganska gedigen plan City har. Det man planerar att göra är att flyga in resenärer från mindre orter i Sverige till Göteborg för att sedan ta dom vidare ut i Europa och världen, och enligt mig till ganska bra priser.
EN DAG PÅ KONTORET
Jag lämnade ett grått och snöigt Göteborg igår morse. Söndagsnattens snöväder höll på att strula till det ordentligt för mig när jag skulle åka till Landvetter. Inte nog med att det var morgontrafik utan det var mycket snö och halt ute. Det var med nöd och näppe som jag hann till Landvetter och kom med flyget till Arlanda. Egentligen var jag försenad, men den snälla damen i bagagedroppen ringde till Gaten och fixade så att jag kom med.
Väl framme på Arlanda var det inte direkt någon brådska längre, var framme 09:30 ungefär och check-in var 13:25. Första leggen gick mellan ARN-HAD för att efter en 20 minuters turn-around fara upp till BMA(Bromma) och sedan tillbaka för att avsluta dagen i Halmstad.
Imorse var det uppstigning 05:00 och check-in 05:50. Vaknade dock till ett smärre snöoväder och tankarna började snurra om huruvida vi skulle komma iväg alls. Men vädret var så pass bra att vi kunde starta och gå mot vår första destination för dagen, Bromma. Men med tanke på att tre flygplan skulle lämna Halmstad nästan samtidigt och alla skulle ha De- och Anti-icing vätska så blev vi en aning försenade. På totala tiden under dagen tror jag att vi klarade oss med 10 minuters försening till Arlanda. I alla fall... väl på BMA visade det sig att markpersonalen hade bekymmer med markströmsaggregatet vilket resulterade i att vi var tvungna att göra en batteristart. Det är en lite annorlunda procedur för att starta direkt från batterierna vilket gör att de "normala" rutinerna blir lite rubbade, men det gick fint det med.
Vädret på väst- och östkusten skiljde sig ganska mycket idag. På östkusten var det relativt höga moln och god sikt medans på västra sidan av landet var det mycket låga moln, blåsigt och betydligt lägre sikt. Men ovanför molnen skiner allt solen och på bilderna nedan kan ni se hur en morgon på kontoret kan se ut...
SE-LEA var maskinen för dessa sex leggar
Ett snöigt och blåsigt Halmstad en tidig tisdagsmorgon
Men ovan...
..molnen lyser..
..alltid solen
Och på Skyways kontor på Arlanda träffade jag Nyman the Styrman
Multi Pilot Licence
Vad är MPL egentligen? Jag tror inte att det är så många som egentligen vet vad det innebär. Det florerar en hel del rykten och tankar ute i flygvärlden om vad det innebär att utbilda sig till att få ett MPL-certifikat. För att förtydliga detta för dom som är intresserade har L.U.S.A (TFHS) skrivit en artikel där man beskriver utbildningens tillvägagångssätt. Artikeln har publicerats på Flygtorget och kan läsas här - MPL
Jag hoppas givetvis att artikeln kan reda ut vissa missförstånd som finns angående detta.
ARLANDA
Nu sitter jag återigen på Skyways kontor på Arlanda. Check-in 13:25 för att genomföra tre leggar under eftermiddagen/kvällen. Första flighten blir ARN-HAD sedan HAD-BMA och tillbaka till Halmstad för en natt på hotel. Morgondagen ser liknande ut, med tidig morgon och en flight till HAD-BMA, BMA-HAD och till sist HAD-ARN.
Just nu är det lite mer väder att ta hänsyn till vad gäller planeringen. Det finns ju regler för hur dålig sikt och hur lågt molntäcket får vara för att vi ska kunna påbörja flygningen. När man väl är i luften så blir det lite "enklare" eftersom att man då är operativ och begränsningarna blir mindre. En mer utförlig rapport om kommande dygns flygningar kommer givetvis.