JULSKYLTNING
Vad gör man på första advent om inte går på julskyltning. Och är man då i Storstan måste man gå förbi NK och Kungsträdgården lite. I vanlig ordning så säger några bilder mer än vad jag orkar skriva. Dagen avslutades på Jensens Böfhus där det visade sig finnas mjukglassbuffé!
Kungsträdgården
NK
NK... igen.
1:a ADVENT
Som jag sagt så många gånger tidigare men tiden går verkligen fort. Idag är det första advent men snön lyser tyvärr med sin frånvaro. Vi vaknade dock upp i Villan idag med ett mycket härligt väder utanför fönstret!
Igår kväll genomförde vi ytterligare ett pass i simulatorn. Som lite topping på moset hade vi med oss en passagerare, nämligen Kristin. Kul att hon kunde följa med och se hur det går till!
Det blev lite blandad kompott vad gäller övningarna. Vi kollade en hel del på fel som kan uppstå. Mest problem och varningar som gäller elsystemet.
Andra situationer vi fick känna på var t ex hur det känns när det blir obalans i propellerbladen, om motorn börjar pumpa(=kompressor stall), startmotorfel, motorbortfall vid start, dubbelt motorbortfall mm.
Vid motorbortfall på båda motorerna är det bara att:
-Power levers i Flight Idle(= tomgång under flygning)
-Fånga upp 140KT
och samtidigt börjar PNF att försöka starta motorerna igen. Men igår fick vi givetvis inte igång någon av de båda motorerna. Men tur i oturen var vi precis vid Arlanda, så det var "bara" att glidflyga ner och landa på lämplig bana. Jag måste erkänna att den seglar ganska bra :-)
Tänkte beskriva hur det kan/ska låta när man får motorbortfall strax efter Take Off:
PNF= Pilot Not Flying, PF=Pilot Flying
PNF - V1..Rotate!
Master Warning
PNF - Left Engine Out
PNF - Positive
PF - Gear Up, Check Power
PNF - Power Checked, No Auto Feather!
PF - Fuel Lever to SHUT
PNF - Confirm Left
PF - Confirmed
PNF - Fuel Lever to SHUT
PNF genom för några extra moment som inte uttalas såvida det inte glöms.
På 400´ över marken planar PF ut och påbörjar att accelerera till en fart som heter Vfr= den hastighet man tar upp klaffarna. Samtidigt genomförs ytterligare några åtgärder.
PF - Flaps Up!
PNF - Faps Up selected!
Man fortsätter accelerera till Vfto=Final Take Off Speed. Med denna hastighet kan man säkert påbörja att stiga. När denna hastighet är uppnådd är det en god idé att sätta på autopiloten och sedan ta hand om nödchecklistor osv.
Blev kanske lite mycket men, så kan det bli ibland. :-)
Glad första Advent på er!
FINT SKA DET VA´
Skrev tidigare idag att Kristin kom upp igår. Eftersom att jag var ledig idag och hon skulle jobba i Saltsjöbaden så bestämde vi oss för att ta in på hotell i närheten av den skola hon skulle vara på. Ett mycket fint hotell vill jag säga, och givetvis serverades mycket god hotell frukost, som vi jag tyvärr fick njuta av själv då "frugan" åkt iväg och jobbat.
Tänkte visa några bilder som jag tog på "bygget" under tiden vi var där.
Hotellet från framsidan
Biblioteket med Kristin vid det stora fönstret
Kristin i biblioteket
Kristin i extrarummet
Härlig utsikt när man vaknat upp
Frukostsalen
PÅ RIKTIGT
Igår var jag med på en flight mellan Arlanda-Halmstad och tillbaka igen. Som jag tidigare skrivit så kan man bara simulera en flygning till viss del. Då menar jag att det är svårt att få med allt runt omkring, som t ex hur det fungerar mellan Gate/flygplan, beställa bränsle,kanske beställa hjälp till rörelsehindrade passagerare mm. Det var väldigt nyttigt att flyga med igår och se hur det går till och så fick jag lite tips av besättningen under resans gång. Dessutom var det en härligt flight både till och från Halmstad. När vi kom tillbaka från Halmstad var det klart väder över Stockholm vilket gjorde att vi såg den upplysta staden plus att flygplan som låg på ett pärlband på väg in för landning.Imorgon är det dags för mer simulatorflygning, det börjar gå mot sitt slut men än så länge är det tio pass kvar.Tyvärr glömde jag kameran i väskan så det blev inga bilder. Men det kommer i framtiden.
Efter flighten var det dags att åka in till Stockholm för att hämta min kära sambo. Igår kom Kristin upp till storstan, men inte bara för att träffa mig utan för lite jobb också.
40 TIMMAR KVAR
Nu är det "bara" 40 timmar kvar i simulatorn. Har flugit de två första Advanced passen under söndagen och igår. Nu börjar det mer och mer uppstå diverse fel under flygningarna som skall omhändertagas på ett korrekt sätt. Det krävs en god systemkännedom för att på ett effektivt sätt ta hand om felen. För en felindikering kan i själva verket vara ett följdfel på det egentliga felet. Men det är bara att plugga på och plugga på.
Men.. imorgon skall jag följa med på en flight mellan Arlanda-Halmstad och sedan tillbaka för att få se hur det går till i verkligheten. Man kan simulera mycket men vissa saker måste man praktisera i verkligheten för att få det där sista att falla på plats. Det ska bli riktigt skoj att se. Men nu är det lite mer pluggande som gäller inför kommande pass.
EGNA VINGAR
Var inne på Skywayskontoret idag och pratade lite med schemaläggarna. Efter ett tag kom det fram att vi hade ett vars ett paket att hämta. Jag blev mycket positivt överraskad när jag öppnade och kollade.
Där låg bland annat det som jag väntat på länge.. Mina första vingar!! Helt underbart! Så, en bild säger mer än tusen ord.
ADVANCED
Igår började vi alltså på Advancedskedet och därmed det sista skedet vad gäller flygutbildningen. Första passet var egentligen inget nytt. Det vi övade på igår var att med mer precision hålla exakta hastigeter, kurser, höjder samt sjunk/stighastigheter och detta då samtidigt. Det krävs att inte fokusera på bara en parameter utan att hela tiden kolla igenom samtliga instrument så att man får med allt på en gång.
Det fungerade på det sättet att vi fick en hastighet, kurs och stig/sjunkhastighet vi skulle hålla från instruktören. Ett scenario var t ex att hålla 115kt, stighastiget på 500fot/min och styra mot en kurs och stiga till en höjd. Det blir lite finlirande med hur mycket nos upp, gas och bankvinkel som man ska ha för att få alla parametrar rätt. För det fungerar ju så att påverkar men en sak så kommer de andra att följa efter. Som exempel, om jag ökar nos upp attityden så kommer jag att stiga men samtidigt kommer jag tappa hastighet om jag inte ger mer gas. Det är aldrig fel att flyga lite manuellt emellanåt för att putsa på sina färdigheter.
Och i förrgår flög vi vårt sista pass på Intermediate där vi bland annat övade på sidvindslanding. Filmen visar en av mina landningar jag gjorde då. Vi hade 30kt rakt i sidan, vilket är max som vi får ha på Skyways.
SLUTET OCH BÖRJAN
Nu är det femtonde passet avklarat och därmed också Intermediateskedet avslutat. På dagens pass övade vi inflygningar där vi hade mycket sidvind. På Skyways är vi begränsade till att landa med 30 kt sidvind, ca 60km/h, rakt i sida. Det är lite klurigt att göra en riktigt bra landning när det blåser så mycket, men det går.
Imorgon börjar vi på det sista skedet i utbildningen. Det kallas Advanced och består av 12 pass. I detta skedet kommer det att läggas in fler och fler fel på flygplanet under flygningen. Kan vara allt från elfel till dubbelt motorbortfall. Det kommer att bli mycket intressant. Nu kommer det ställas ännu högre krav på samarbetet och att rutinerna sitter där de ska. Vi kommer även att gå in på LVP, Low Visability Procerdures. LVP är procedurer för flygning i mycket dålig sikt, men mer om detta senare.
FORTSÄTTNING FÖLJER
Joho, då så. Idag avverkades pass nummer fjorton i ordningen. Det var det näst sista passet på Intermediatedelen i utbildningen. Det går fort minsann! Imorgon är ska vi genomföra pass femton och det sista inom Intermediate. (sen är det "bara" tolv pass kvar)
Dagens pass då. Idag var vi i Bergen(Norge) och flög. Vi flög i stort sett helt och hållet manuellt hela passet. Och när men flyger manuellt inom det kommersiella flyget så innebär det att det genast blir mycket mer att göra och samarbetet i cockpit blir om ännu viktigare. Det var ungefär en vecka sedan jag flög senaste så det var banne mig dags igen. Det vi övade på var olika typer av Approacher med och utan turbulens, plus att vår instruktör ökade stressen på oss genom att hela tiden gå in och störa så fort vi skulle gör en briefing eller gå igenom checklistan. HAn störde oss i form av att agera flygledare. Detta samtidigt som vi fick ganska kort tid på oss att genomföra inflygningen. Men det är nyttigt att de ökar på arbetsbelastningen så det inte blir för enkelt! :-)
Förutom flygningen så kommer nog detta att bli den längsta perioden här uppe. Nästa gång jag får komma hem till tösabiten och soffan är runt Lucia. Men tiden kommer nog att fortsätta gå fort.
Tänkte jag skulle bjuda på en bild på en av de skönheter som vi ska flyga inom kort!
UNDERBAR NATUR
Det här inlägget har inget med flygning att göra men det är fortfarande tokigt häftigt!
UNIFORM
Jaha.. då är snart ledigheten slut för denna gången. Har varit sköna dagar hemma med både kalas och relax hemma i soffan. (inte kalas i soffan)
Idag har det dock varit uniformsprovning på Skyways. Tyvärr, på sätt och vis, kunde jag inte närvara för att jag är hemma i Göteborg. Hoppas att det gick bra för de andra. Jag skickade mina storlekar till en klasskamrat som skulle föra dom vidare till ansvarig. Kommer bli intressant att se om uniformen passar när den kommer.
Imorgon går flyget från Landvetter vid 09:30 och landar en timme senare på Arlanda.
På fredag är det dags för mer flygning igen och kommer vara full fart fram till Lucia.
Nu ska det packas väska... igen..
SK161 ARN-GOT
I Fredags flög jag hem med SAS flight SK161. Inte helt oväntat frågade jag om jag fick sitta med i cockpit på resan ner till Landvetter. Jag passade på att fotografera lite och filma landningen. Jag tänkte att jag lägger upp det här för allmän beskådan:-)
Flight Mode Panel på Boeing 737NG. Härifrån styrs auto-piloten.
En Skywayskärra som står före oss på tur att starta.
Throttlen på 737:an med diverse skärmar i bakgrunden.
KALAS I DAGAR TRE
Jag måste säga att det har varit en mycket bra veckoavslutning. Fredagen började med ett grymt flygpass i simulatorn som genererade både några loopingar och rollar med den gamle Fokkern. Inte för att det ingår i utbildningen att klara av att loopa med en Fokker men blir det lite tid över så blir det.
Sedan bar det av hemåt med SAS från Arlanda. Jag passade på att fråga om jag inte kunde få sitta med i cockpit, vilket jag fick. Det visade sig att de båda piloterna själva gått på TFHS för ungefär tjugo år sedan. Med tre TFHS:are i cockpiten så var vi snart på Landvetter där min tös väntade.
När jag kom hem hade jag fått en jättefin bukett med blommor från min kära mor. Efter en stund blev jag ivägskickad till Göteborgs Massageskola för en timmes ryggmassage. Det var verkligen behövligt. När jag kom hem igen var det dags för trerätters middag som Kristin gjorde helt själv. Blev en kanonkväll med god mat och min älskling.
Lördagen fortsatte i kalasets tecken hemma hos svärföräldrarna med familj. Även där bjöds det på mycket god mat och fina presenter!
Idag, söndag, har det blivit en liten promenad i skogen med goda vänner. Men nu är det slappa i soffan som gäller.
Tackar alla för gratulationer och presenter!
På återseende mitt herrskap!
FÄRDIGT
Nu var det färdigt för denna veckan, och jag måste säga att veckan avslutades mycket bra. En härligt födelsedag i Upplands-Väsby och idag med ett bra pass i simulatorn!
Nu sitter jag dock på Arlanda, närmare bestämt Skyways Training Center, och dricker lite kaffe och väntar på att flyget ska ta mig hem till Göteborg. Hade varit kul att flyga med Skyways, men eftersom att de inte flyger till Landvetter så blir det SAS. Inte illa det heller! Är passfri några dagar extra denna gången.
I helgen väntar mer kalas med nära och kära plus soffan där hemma!
30
Som jag sagt så många gånger tidigare så rullar tiden på, och fort går det. Idag så visade det sig att jag visst fyllde 30 år. Det var inte många år sedan jag tyckte att 30 var lastgammalt, och nu är jag där själv..hmm..
Idag hade jag och Daniel det tidiga passet med check-in 0530 (fast idag var det 0600). Lite smått förvånad var jag när jag knallade upp i köket 0500 imorse för att äta frukost. Då hade Veronica blåst upp 30 ballonger och satt fast dom i taket samt ställt en present på köksbänken! Hon hade varit uppe vid halvfyra inatt och knutit ballongerna med handskar för att det inte skulle höras... :-)
Det var egentligen bara en sak som fattades idag och det var min kära sambo och tösabit Kristin! Annars har jag fått göra det jag gillar mest, flyga och äta tårta :-)
Tänkte inte orda mer än så utan jag lägger upp några bilder istället. Samt tackar för alla gratulationer som kommit in under dagen!!
Några av ballongerna som Vonkan (Veronica) blåst upp.
Presenten, ett rejält lass med lösgodis!
Här spenderades förmiddagen på födelsedagen.
En tårta med blåbärsgrädde, cocos, sockerkaka mm.. mycket god!
Värmer norska kanelbullar som den norske fruen har gjort!
Då börjas det skäras och snart ätas.
Här är hela kollektivet samlat för tårta, kaffe och bullar. Bara Josef som fattas.
Notera Karlavagnen på väggen (krokar som sitter kvar från ägaren)
FRISK LUFT
Eller så frisk som den blir i alla fall. Passfri dag idag, resulterar i att jag kanske inte går upp så där toktidigt på dagen som när det ska flygas. Men jag var uppe vid 9-snåret idag (ok, lite närmre 10 kanske), drog igång en kanna kaffe och sen var det bara att vakna till lite grand. Som pilot rör man ju inte på sig speciellt mycket i jobbet. Därför är det viktigt att ta sig i kragen och göra det på sin lediga tid istället. Efter att jag fyllt mig själv med kaffe så bar det av ut i löparspåret, i mitt fall är det väl mer ett luffsarspår. Men ändå. Jag brukar springa några varv i ett spår ganska nära där vi bor, spåret är ca 2km. Lite drygt att springa runt runt, men det funkar.
På bilden kan ni se var vi bor (blå punkten), och det blåa spåret är min lilla luffsarrunda.
Annars har det inte hänt speciellt mycket idag. Ett tips för er som eventuellt skulle ha tråkigt någon dag, skaffa Discovery Channel, en väldigt bra kanal. Mycket lärorika program! :-)
LOFT
LOFT, står för Line Oriented Flight Training. Det är det som vi genomfört de senaste passen och kommer att göra några pass till. Vi genomför flygningen precis som vi skulle gjort om vi gjort det på riktigt. Vi kollar väder, ser om det är tillräckligt bra för att starta från startflygplatsen samt tillräckligt bra för att landa på destinationen. Sedan genomför vi alla åtgärder som skall göras innan man ställer upp på banan för att starta och lyfta. I förrgår flög vi Arlanda-Visby-Arlanda. Igår flög vi Arlanda-Vilnius och idag tog vi oss från Arlanda-Borlänge. I Borlänge påbörjade vi en inflygning men fick göra en Go-Around för att det fortfarande var snöröjningsfordon på marken. Så det var bara att gasa på och stiga till 3000 fot och göra vad vi kallar en Full-Procedure inflygning. Tänkte inte gå in på exakt vad det innebär. Just den inflygningen vi gjorde idag är väldigt snäv och det är ont om tid för att komma in som man ska, men det löste vi.
Flygningen till Borlänge tog ca 46 minuter medans Vilniusturen tog ca 2 timmar. Så det är ganska stor variation på flygtiden mellan de olika destinationerna.
Nu väntar dock 2 passfria dagar. Kan behövas, det är ganska krävande att ha många pass på rad. Det är skönt att låta det vi har lärt oss smälta in tills nästa pass.
ARN-VSB-ARN
Dagens pass var ett pass som var uppbyggt som en riktig flygning mellan två av Skyways destinationer. Destinationerna för dagen var start på Arlanda och landning i Visby. På den turen var jag PNF (Pilot Not Flying). Men så klart ska det ju inte vara problemfritt, så en Rejected Take-Off samt en Engine Failure efter start genomfördes också. Det var roligt att få göra en flygning som man gör på riktigt, det är väldigt lärorikt och det kommer in dimensioner som man inte riktigt behövt tänka på tidigare. Det är t ex att prata med Gate:n vid flygplatsen, man ska prata med markpersonalen, flygvärdinnan mm. De linjer som Skyways flyger är oftast inte så långa så det är mycket som händer hela tiden, vilket gör att man måste planera i förväg och ligga på förhand. Det är dock lätt hänt att komma efter om man missar något. Efter att vi lastat av och bytt passagerare så var det min tur att flyga från Visby till Arlanda. Samma sak här, vi fick lite motorbekymmer under starten och efter Lift-Off. Men det gick fint.. så åter igen kunde vi landa med passagerarna och flygplan i behåll! :-) Imorgon väntar en flygning från Arlanda till Vilnius... intressant!
EMERGENCY DESCENT
Igår afton genomförde vi åttonde passet i simulatorn, vilket innebär att vi nu "bara" har 19 pass kvar :-)
Flygningen gick från Göteborg, Landvetter, till Kastrup i Köpenhamn. Det började som en normal flygning, men när vi kom upp på höjd så började automatiken för tryckkabinen strula så vi fick gå över på manuell justering. Men efter en stund så fick vi Alt Warning, vilket innebär att man har fått tryckfall i kabinen. Det som sker då är att besättning tar på sig syrgasmasker och börjar sedan genomföra vad som kallas en Emergency Descent. Man sjunker alltså så fort man kan ner till säker höjd, som är under 14000 fot. Där kan man ta av sig maskerna och börja stabilisera flygplanet.
Att få ett explosivt tryckfall blir värre ju högre upp man befinner sig då det inträffar. Med explosivt tryckfall menar man att det händer väldigt plötsligt. Man märker det dels på att det smäller till samt att det bildas dimma/kondens i kabinen på grund av det snabba tryckfallet.
Farligast är nog att befinna sig på 10 000 m höjd och få ett långsamt tryckfall, att man inte riktigt märker att trycket går ner. Det resulterar i att man får i sig mindre och mindre syre och till slut kan man till och med "somna" på grund av syrebrist.
Skyways opererar inte på så höga höjder att det är en akut fara, men självklart så går vi ner på lägre höjd ändå.
Efter den lilla övningen fortsatte vi mot Kastrup för att landa, vilket gick fint. Vi övade även på att Pilot Not Flying svimmade och man fick sköta allt själv. Men man jobbar på som vanligt och fortsätter sin inflygning och landar.
Nu är det två passfria dagar sedan väntar tre dagar på rad över helgen.
Vintern verkar dessutom ha kommit på besök här uppe i Väsby, har snöat till och från hela dagen. Hade i och för sig varit härligt om det hade lagt sig, men det gör det ju inte så klart.
WIND SHEAR & SMOKE
Igår kväll hade vi vårt sjunde pass i ordningen, det tickar ner med stormsteg. Det var ett ganska omfattande pass med diverse problem och inflygningar.
Vi började med att få ett fel under motoruppstarten. Men eftersom att vi står på marken så räknas det inte som en Emergency utan som en Abnormal situation. Det man gör då är att ta fram Abnormal Checklist och helt enkelt kollar vad som göras skall för det specifika problemet.
Sedan startade vi på bana 03 i Göteborg för att under första delen av stiget bli utsatta för Wind Shear. Wind Shear kan uppstå av flera orsaker. Det som händer är att vinden plötsligt och väldigt hastigt byter riktning samt hastighet, vilket kan göra att man helt snabbt tappar höjd och hastighet. Då gäller det att så fort som möjligt hindra höjdförlusten och återta ett säkert flygläge. Det var egentligen inga bekymmer utan det redde vi ut bra tycker jag.
Sedan fortsatte vi med en ny take-off och denna gången fick vi rökutveckling i cockpit (simuleras med discorök). I en sådan situation är det viktigt att ta det lugnt och få på sig både syrgasmask samt smoke goggles. Med den utrustningen på försämras kommunikation en aning. Nu talar man genom syrgasmasken och lyssnar genom högtalare i taket. Varje gång som man tar ett andetag hörs det väldigt mycket i högtalaren. När en av piloterna pratar måste den andre hålla andan för att man skall höra... så det är lite bökigt. Men det var en nyttig upplevelse och det krävs att öva på. Dessutom är det viktigt att få med både kabinpersonalen och flygledningen i loopen så de är med på vad som händer.
Förutom det övade vi på diverse inflygningar med och utan nödutrustning på. Som sagt, det var ett ganska intensivt pass.
Men nu ska vi förbereda oss på kvällen pass, sedan blir det två passfria dagar igen.
TVÅ LEDIGA DAGAR
Nu har jag snart haft mina två "lediga" dagar. Imorgon kväll är det dags för pass nummer 7 som verkar vara ett ganska omfattande pass, med en hel del olika inflygningar samt Smoke Removal. Men som sagt, idag är jag passfri. Jag sov alldeles för länge idag, vaknade till strax efter 10:00. Då var det bara att kravla sig upp ur sängen och förse sig med en kopp kaffe och vakna till. Har även hunnit med att springa en runda, rätt skönt att komma ut och rensa skallen lite. Förutom det ska jag plugga på inför nästa flygning.
LITE AV VARJE
Nu är helgen snart slut. Tiden går tokigt fort måste jag säga! Nu har vi hunnit med ytterligare två pass sedan senast. Har två passfria dagar nu, kan behövas för att smälta alla intryck.
Nu känns det som de normala procedurerna har satt sig rätt bra. I de senaste passen har vi övat dels på unusual attitudes och engine failure/fire. Unusual attitudes är när man hamnar i ett oönskat läge med flygplanet, kan vara att man hamnar med väldigt mycket nos upp och i en kraftig sväng. Hamnar man i en sådan situation så kommer man att tappa hastighet väldigt fort och sedan hamna i en kanske ännu värre situation.
Vi gjorde så att den som flög (PF) fick blunda och titta ned medans den andre försatte maskinen i ett dåligt läge, och sedan fick PF lösa problemet :-) . Men det var inga konstigheter.
Engine failure/fire har jag pratat om i tidigare inlägg, då vi övade på det nere i Ljungbyhed. Det är egentligen inte mycket som skiljer förutom några handhavanden. Får man en brand i ena motorn så är det inte lika akut fara som om man får en Engine Out , dvs att motorn dör direkt. Vid motorbrand så kommer troligtvis motorn fortfarande att leverera effekt, vilket underlättar i stiget.
Nog pratat om flygningen.
Jag har ju haft dambesök sedan torsdags. Kristin kom upp på eftermiddagen i torsdags, som tur är har hon haft lite jobb att göra medan jag har varit och flugit. Hon har dessutom hunnit med att träffa en kamrat i Stockholm i lördags samt spatsera omkring i lite affärer. Det har varit kul att ha henne här och visa hur vi har det i kollektivet. Tyvärr måste hon åka hem idag. Men innan dess ska vi fara iväg och hitta på lite saker.
Auf Wiedersehen!